Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hastighetsgränsen mellan "en grön" och "två gröna"

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hastighetsgränsen mellan "en grön" och "två gröna"

När hastighetssignalering infördes på statens spår innebar "en grön" kör (utan hastighetsrestriktion), medan "två gröna" betydde kör varsamt, 40. Kompletterad med en tablåsignal som visade "7" betydde "två gröna" istället kör varsamt, 70. Alla avvikande växlar som tillät hastigheter högre än 40 signalerades därför med "två gröna + 7".

Med ATC blev det möjligt att signalera fler hastighetssteg, och tilläggs-7:an försvann. "Två gröna" kom nu att användas för alla avvikande tågvägar, men man fick hålla den högre hastighet som ATC:n visade.

Men på 90-talet ändrades reglerna något, och man började signalera även avvikande tågvägar med "en grön" + ATC-besked, om växeln i fråga tillät 100 km/tim eller mer. Gjorde den inte det var det "två gröna" + ATC-besked som gällde. Detta verkar ha bestått till dess att dagens regelsystem TTJ (eller JTF?) togs i bruk.

Vet någon vilket år 100 km/tim-regeln infördes resp. avskaffades?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hastighetsgränsen mellan "en grön" och "två gröna"

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    När hastighetssignalering infördes på statens spår innebar "en grön" kör (utan hastighetsrestriktion), medan "två gröna" betydde kör varsamt, 40. Kompletterad med en tablåsignal som visade "7" betydde "två gröna" istället kör varsamt, 70. Alla avvikande växlar som tillät hastigheter högre än 40 signalerades därför med "två gröna + 7".

Med ATC blev det möjligt att signalera fler hastighetssteg, och tilläggs-7:an försvann. "Två gröna" kom nu att användas för alla avvikande tågvägar, men man fick hålla den högre hastighet som ATC:n visade.

Men på 90-talet ändrades reglerna något, och man började signalera även avvikande tågvägar med "en grön" + ATC-besked, om växeln i fråga tillät 100 km/tim eller mer. Gjorde den inte det var det "två gröna" + ATC-besked som gällde. Detta verkar ha bestått till dess att dagens regelsystem TTJ (eller JTF?) togs i bruk.

I mina samlingar dyker detta första gången upp 1992-09-25 i ett SJM 452/92 / GDAM 5/92 "ATC-föreskrifter för ATC2" innehållande den tabell som senare kom att tas in i SÄO, där det för "ett grönt" anges att ATC-beskedet kan bli "ned till kör 80".

Avskaffades 2009-05-31 i och med JTF införande, dock med undantag för sträcka utan ATC där 80-begränsningen för ett grönt saknas.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-06-21 klockan 12:13:24.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg

Jag vet inte om du fick det om 100 om bakfoten, eller om det faktiskt var så tidigare. Men idag kan du på ett grönt sken ("Kör 80") få köra genom en 80-växel i avvikande läge.
    För sträckor med tvåskenssignalering gäller däremot andra regler och principer.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jag vet inte om du fick det om 100 om bakfoten, eller om det faktiskt var så tidigare. Men idag kan du på ett grönt sken ("Kör 80") få köra genom en 80-växel i avvikande läge.
    För sträckor med tvåskenssignalering gäller däremot andra regler och principer.
    Som du kan se av mitt föregående inlägg i tråden så var det föreskriftsmässigt så redan från början, däremot dröjde det mig veterligt ganska länge innan det började dyka upp 80-växlar där man gick i kurva på "ett grönt". Det var nog tillräckligt förvånande att exempelvis som godstågslokförare (sth 100 eller mindre) helt plötsligt utan förvarning komma in i kurvan på en 100-växel.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Som du kan se av mitt föregående inlägg i tråden så var det föreskriftsmässigt så redan från början, däremot dröjde det mig veterligt ganska länge innan det började dyka upp 80-växlar där man gick i kurva på "ett grönt". Det var nog tillräckligt förvånande att exempelvis som godstågslokförare (sth 100 eller mindre) helt plötsligt utan förvarning komma in i kurvan på en 100-växel.
    Japp, det är lagom roligt. Många gånger har man önskat sig någon form av förvarning när man ska gå avvikande på en kryssdriftplats med samma sth genom växeln som tågets takhastighet redan är. Inte minst när man ligger på elbroms nedför en backe med ett tungt godståg som skjuter på i buffertarna, då kan det bli en mycket obehaglig överraskning.

Senast redigerat av Simon B den 2018-06-21 klockan 13:01:05.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Japp, det är lagom roligt. Många gånger har man önskat sig någon form av förvarning när man ska gå avvikande på en kryssdriftplats med samma sth genom växeln som tågets takhastighet redan är. Inte minst när man ligger på elbroms nedför en backe med ett tungt godståg som skjuter på i buffertarna, då kan det bli en mycket obehaglig överraskning.
    När jag körde godståg fanns inte elbroms. Just den faktorn du beskriver är därför en faktor jag inte tänkt på trots att det är 38 år sedan jag körde mitt första tåg. Man blir aldrig fullärd.

Jim

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En minnesbild av detta när NJ för många år sedan körde ett tåg där det ingick julbord. Vid ett sådant spårbyte så "dukades julbordet delvis av" helt plötsligt vilket medförde en del merarbete för kökspersonalen. Det var en syn när skålen med rödbetssallad gled iväg över bordskanten och landade uppochned på vagnsgolvet.
    Jag har hört sägas att man därefter ställde ATC:n på 105 km/h för att få reda på att en hastighetsnedsättning till 100 km väntades så man kunde gå ned i hastighet före aktuell växel för att undvika porslinskross mm.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det kom väl rätt så snart. När Södra Stambanan, Katrineholm-Malmö, fick fjb i början av 90-talet så byggdes många stationer om med 80- och 100-växlar. Och som Du skrev en hel del godstågsförare fick hjärtat i halsgropen när spårbyte skedde. Speciellt för de godståg som hade bromstal/bromsprocent som bara räckte till sth 80.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •