
Ursprungligen postat av
Anders_W
När hastighetssignalering infördes på statens spår innebar "en grön" kör (utan hastighetsrestriktion), medan "två gröna" betydde kör varsamt, 40. Kompletterad med en tablåsignal som visade "7" betydde "två gröna" istället kör varsamt, 70. Alla avvikande växlar som tillät hastigheter högre än 40 signalerades därför med "två gröna + 7".
Med ATC blev det möjligt att signalera fler hastighetssteg, och tilläggs-7:an försvann. "Två gröna" kom nu att användas för alla avvikande tågvägar, men man fick hålla den högre hastighet som ATC:n visade.
Men på 90-talet ändrades reglerna något, och man började signalera även avvikande tågvägar med "en grön" + ATC-besked, om växeln i fråga tillät 100 km/tim eller mer. Gjorde den inte det var det "två gröna" + ATC-besked som gällde. Detta verkar ha bestått till dess att dagens regelsystem TTJ (eller JTF?) togs i bruk.
Vet någon vilket år 100 km/tim-regeln infördes resp. avskaffades?