Lagom till midsommar tänkte jag visa en serie snart 34 år gamla foton från min allra första tågluff som gick i Sverige och Norge sommaren 1984. Jag har inte många som blev så bra, men håll till godo.
Vi börjar i Sverige, fast väldigt nära gränsen. Så här såg mötande lokaltåg från respektive land ut den gången:
Och så en El11, även detta i Charlottenberg:
Jag tror att denna El14 är förevigad i Otta, i a f är det någonstans längs Dovrebanan:
För första och enda gången fick jag tillfälle att ta banan ned från Voss till Granvin, med BM64 dessa kanske inte direkt vackra, men ändock coola motorvagnar:
På den mer kända sidobanan från Myrdal till Flåm hade man vid denna tid förstärkning med BM69 sommartid (vi åkte dock loktåg):
Så fick jag också tillfälle att åka den numera nedlagda Valdresbanan. I Eina delades tåget från Oslo, en El11 i andra ändan drog till Gjövik, medan en Di3 tog en del av tåget till Fagernes:
Någonstans mellan Hokksund och Drammen fick jag se detta El1-vrak stående. Eftersom banan åktes åt båda hållen passade jag på att hänga ut från fönstret på vägen tillbaka:
Sedan hann jag med en nattågsvända till Stavanger och direkt tillbaka en bit med en El13 som dragkraft:
Anledningen till att åka åt sydväst var dock denna, vi är alltjämt i Norge, BM89 (hette de väl där?) i Flekkefjord:
Slutligen en bild från Bö på vad som väl var det modernaste NSB hade den gången, El17 och norska A7/B7-vagnar:
Det var allt för denna gång, glad midsommar önskar jag alla Postvagnsanvändare!