Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Norge 1984

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Norge 1984

Lagom till midsommar tänkte jag visa en serie snart 34 år gamla foton från min allra första tågluff som gick i Sverige och Norge sommaren 1984. Jag har inte många som blev så bra, men håll till godo.

Vi börjar i Sverige, fast väldigt nära gränsen. Så här såg mötande lokaltåg från respektive land ut den gången:

Namn:  19840802-03Charlottenberg.jpg
Visningar: 800
Storlek:  219,1 KB

Och så en El11, även detta i Charlottenberg:

Namn:  19840802-04Charlottenberg.jpg
Visningar: 773
Storlek:  203,9 KB

Jag tror att denna El14 är förevigad i Otta, i a f är det någonstans längs Dovrebanan:

Namn:  19840807-01Otta.jpg
Visningar: 767
Storlek:  181,1 KB

För första och enda gången fick jag tillfälle att ta banan ned från Voss till Granvin, med BM64 dessa kanske inte direkt vackra, men ändock coola motorvagnar:

Namn:  19840808-03Voss.jpg
Visningar: 764
Storlek:  147,2 KB

På den mer kända sidobanan från Myrdal till Flåm hade man vid denna tid förstärkning med BM69 sommartid (vi åkte dock loktåg):

Namn:  19840809-04Myrdal.jpg
Visningar: 770
Storlek:  162,9 KB

Så fick jag också tillfälle att åka den numera nedlagda Valdresbanan. I Eina delades tåget från Oslo, en El11 i andra ändan drog till Gjövik, medan en Di3 tog en del av tåget till Fagernes:

Namn:  19840810-02Eina.jpg
Visningar: 759
Storlek:  175,1 KB

Någonstans mellan Hokksund och Drammen fick jag se detta El1-vrak stående. Eftersom banan åktes åt båda hållen passade jag på att hänga ut från fönstret på vägen tillbaka:

Namn:  19840811-Drammen.jpg
Visningar: 751
Storlek:  168,8 KB

Sedan hann jag med en nattågsvända till Stavanger och direkt tillbaka en bit med en El13 som dragkraft:

Namn:  19840812-01Stavanger.jpg
Visningar: 750
Storlek:  183,2 KB

Anledningen till att åka åt sydväst var dock denna, vi är alltjämt i Norge, BM89 (hette de väl där?) i Flekkefjord:

Namn:  19840812-02Flekkefjord.jpg
Visningar: 749
Storlek:  171,1 KB

Slutligen en bild från Bö på vad som väl var det modernaste NSB hade den gången, El17 och norska A7/B7-vagnar:

Namn:  19840813-01Bö.jpg
Visningar: 749
Storlek:  169,3 KB

Det var allt för denna gång, glad midsommar önskar jag alla Postvagnsanvändare!

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-06-21 klockan 09:41:09.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Norge 1984

Jag inser att jag börjar bli väldigt gammal när jag tycker att 1984 det var väl inte så länge sen!

Min första tågsemesterresa gick också till Norge, fast cirka 10 år tidigare. Vi åkte inte på Interrail - fanns det ens då? - utan på nåt som hette "Nordturist" tror jag. Upp genom Sverige till Narvik, sen buss (och många färjor) ner till Fauske och sedan runt i Norge. Bilderna finns i några diamagasin som jag inte riktigt vet var dom finns, jag har flyttat för många gånger sedan dess. Men med lite ansträngning går det säkert att hitta dom.

Bilder som väcker minnen!

Tack och trevlig midsommar Mattias. Och alla andra

/Thomas

Senast redigerat av TKO den 2018-06-21 klockan 12:05:15. Anledning: feltänk!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag inser att jag börjar bli väldigt gammal när jag tycker att 1984 det var väl inte så länge sen!

Min första tågsemesterresa gick också till Norge, fast cirka 10 år tidigare. Vi åkte inte på Interrail - fanns det ens då? - utan på nåt som hette "Nordturist" tror jag. Upp genom Sverige till Narvik, sen buss (och många färjor) ner till Fauske och sedan runt i Norge. Bilderna finns i några diamagasin som jag inte riktigt vet var dom finns, jag har flyttat för många gånger sedan dess. Men med lite ansträngning går det säkert att hitta dom.

/Thomas
    Visst fanns väl Interrail redan 1974?

Själv åkte jag Nordturist 1980, tillbringade midsommarafton på en båt mellan Narvik och Bodø. Upp hade vi tagit oss genom Finland, så de svenska sträckorna blev enbart Värnamo-Stockholm, Haparanda-Riksgränsen och (Kornsjö)-Värnamo.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

/Thomas
    Det var Nordturist jag åkte 1984, jag skrev bara att det var min första tågluff, inte att det var min första Interrailresa (som ägde rum 1989).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Visst fanns väl Interrail redan 1974?

Själv åkte jag Nordturist 1980, tillbringade midsommarafton på en båt mellan Narvik och Bodø. Upp hade vi tagit oss genom Finland, så de svenska sträckorna blev enbart Värnamo-Stockholm, Haparanda-Riksgränsen och (Kornsjö)-Värnamo.
    Ja Interrail kom 1972 men då bara för ungdom upp till 21 år, tänkt som en engångsföreteelse men fortsatte och man höjde åldersribban. Sedan fick även pensionär åka och från 1988 alla åldrar.
    Nordturist kom i Maj 1979 och jag pasade på från första dag. Då från start fick man åka obegränsat även i Sverige men efter ett tag blev det begränsat i dagar. Ändrade namn till Scandrail och försvann så småningom men då hade delvis Eurodomino ersatt. Eurodomino blev sedan Interrail One-country. Som lite kuriosa så var Ryssland med i ED och man kunde åka Transsibiriska på kortet.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-06-21 klockan 15:22:10. Anledning: Fel årtal

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bilden på El14 är mycket riktigt tagen i Otta på Dovrebanen. BM69D tågen som förstärkte Flåmsbanen torde varit riktigt nya då bilden tågs. Det var påfallande få tåg i det norska "nydesgin"-konceptet 1984. Bilden på El17 och type 7 vagnarna borde tagits någonstans på Dovrebanen. 1984 fanns bara sex El17-lok och de gick väl enbart på Dovrebanen då?

Senast redigerat av Resenären den 2018-06-24 klockan 18:26:50.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    ---klipp---
    Nordturist kom i Maj 1979 och jag pasade på från första dag. Då från start fick man åka obegränsat även i Sverige men efter ett tag blev det begränsat i dagar. Ändrade namn till Scandrail och försvann så småningom men då hade delvis Eurodomino ersatt. Eurodomino blev sedan Interrail One-country. Som lite kuriosa så var Ryssland med i ED och man kunde åka Transsibiriska på kortet.
    Tack Lennart och alla andra för information om de olika rundresebiljetterna.
    Eftersom min resa skedde före 1979 kan det alltså inte varit Nordturistkortet vi använde - någonstans i mitt grumliga minne surrar benämningen "Nordiska rundresor" eller något sådant. Kan det stämma?

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Bilden med El1 på skroten är helt säkert Ring Teigen sidespor (Km 69,95) mellan Steinberg och Hokksund.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ca. 1965-68 åkte jag på någon form av "Nordisk rundtur" Göteborg - Oslo - Trondheim - Bodö - båt till Svolvaer - nattbåt till Narvik. Därefter blev det fjällvandring innan vi tog tåget från Kiruna via Gävle och BJ till Göteborg. Vad kan det ha varit för rundtursbiljett? Oslo - Trondheim åkte vi med ett motorvagnståg som kallades "snabbtåg". Vad kan det ha varit för vehikel?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •