Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Rimbo och Kårsta inom cykelavstånd från Norrtälje?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rimbo och Kårsta inom cykelavstånd från Norrtälje?

Sommartid brukar jag ofta vara i trakterna av Furusund. Vi planerar lite sommarativiteter. Några i gänget "tanter" ville att vi skulle cykla från Norrtälje till Uppsalla Lenna "Rimbo?" och en annan dag skulle vi cykla från Norrtälje till Kårsta.
    Vi har kollat på kartan och det verkar som om banvallarna finns kvar på stora delar av sträckan. Någon som tagit sig fram på dessa sträckor. När vi kollade på kartan ser det ut som om det kan finnas cykel eller bilväg på stora delar av gamla banvallen. Mina vänner gillar att cykla fort och funderar på om man klarar av båda sträckorna på en dag.
    Funderar på vad som var orsaken till att man la ner järnvägen på sträckan Kårsta - Rimbo och Norrtälje. med tanke på hur många bussar som går mellan Stockholm och Norrtälje verkar det som en miss i planeringen och att våra politiker utgick från att Norrtälje alltid skulle förbli en lite håla med ett fåtal boende.
    Hur lång skulle restiden bli mellan Norrtälje Uppsala och Stockholm med dagen rullande material från Roslagsbanan. Skulle det gå att transportera containers från Kapellskär på smalspår?

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2018-06-20 klockan 15:06:37.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rimbo och Kårsta inom cykelavstånd från Norrtälje?

Kårsta-Rimbo har jag gått och den sträckan lämpar sig väl för promenad men knappast för cykling. Det är lite mjölig konsistens ungefär som på en badstrand. Har det regnat mycket ska man vänte lite tills det torkat upp. Särskilt Kårsta-Rö är fin sedan är det mest en raksträcka. Rimbo-Norrtälje vet jag inget om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om du inte redan känner till sajten cyklabanvall.nu så kan jag rekommendera den.
    Här är ett litet reportage hur det gick att cykla mellan Kårsta och Rimbo iallafall.

http://cyklabanvall.nu/en/top/smalsp...mbo-jaernvaeg/

Studerar man Google Maps över sträckan Rimbo-Norrtälje så ser det cyklingsbart ut hela sträckan förutom nån km närmast Rimbo som verkar vara ”bortplöjt”.

Senast redigerat av jean den 2018-06-21 klockan 09:47:01.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jean Visa inlägg
    Om du inte redan känner till sajten cyklabanvall.nu så kan jag rekommendera den.
    Här är ett litet reportage hur det gick att cykla mellan Kårsta och Rimbo iallafall.

Studerar man Google Maps över sträckan Rimbo-Norrtälje så ser det cyklingsbart ut hela sträckan förutom nån km närmast Rimbo som verkar vara ”bortplöjt”.
    Ja jag skulle avråda från att cykla Kårsta-Rimbo men rekommenderar gärna promenad. Det är mjölig,slirig konsistens på banvallen och den används som ridväg och även av andra djur. Vid ett tillfälle stod jag öga mot öga med en stor älg men den valde att fly innan jag fått upp kameran. Förutom första stumpen, som är ridväg, så är annars Eddavägslinjen lämplig för cykling.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att man la ner sträckan Rimbo-Norrtälje berodde nog på att den var mycket dålig och nersliten. Tror inte att det gick fortare än ca. 50 km/h där på slutet. Och att köra container till Kappelskär denna linje hade nog inte varit möjligt. DÄREMOT hade det gått utmärkt att köra sådana transporter på den nya Kapelskärsbanan (Det stavades så då!) som min morfars far, Sten Nordström, projekterade i början på 1900-talet. Den skulle ha normalspår och dras en rakare linje rakt ut på Rådmansölandet. Jag vet hur den skulle gå då jag innehar originalritningarna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rimbo-Norrtälje hade en sth på 75 km/h ända till slutet.

/Christer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Såg att våra folkvalda har planer på att höja hastigheten på Roslagsbanan till 120 km och att det någon gång framåt 2030 finns planer på att bygga en järnväg från Solna till Arlanda och vidare mot Norrtälje.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsbanan
    SL studerar förlängningar av Roslagsbanan mot T-Centralen, Arlanda flygplats och Rimbo. [17] [18] 30 mars 2017 meddelade Sverigeförhandlingen att förlängning till Odenplan och T-Centralen, samt nerläggning av Östra Station, har beslutats. [19]

Under 2000-talets första årtionde har det diskuterats att komplettera Roslagsbanan med en ny järnväg kallad Roslagspilen (Stockholm–)Solna–Danderyd–Täby–Arninge, med eventuell förlängning Åkersberga–Norrtälje, för pendeltågstrafik. Tågen liknar andra pendeltåg och passerar Stockholms central. En sådan järnväg kan byggas först efter det att Citybanan är byggd och kan bli klar tidigast 2020, troligare 2030. Enligt förslaget skulle Roslagsbanan bli kvar. Om sträckan Arninge–Åkersberga byggs, kommer emellertid motsvarande sträcka på Roslagsbanan troligtvis att läggas ned.[källa behövs]

Som ett av utredningsalternativen för järnvägen i Roslagen finns dock ett alternativ där man ökar hastigheten på banan till 120 km/h och kör väsentligt längre tåg än idag. På så sätt vore det möjligt att få en transportkapacitet liknande pendeltågens. Nya fordon behövs för det då X10p har max 80 km/h. En nedläggning av mindre stationer och/eller hållplatser förefaller även sannolik i ett sådant koncept.[källa behövs]

Banans ställning är dock säkrad då befolkningsutvecklingen i nordostsektorn gjort att både tåg och bussar behövs för att klara transportbehovet.[källa behövs]

Banverket har gjort en förstudie där man bedömt sju olika alternativ:[20]

1. Allmän förbättring av Roslagsbanan
    2. Alternativ 1, plus en tunnel från Östra station till i närheten av T-Centralen.
    3–5: Pendeltågslinje från Solna station till tre olika slutstationer, Täby, Åkersberga, Norrtälje.
    6: En förlängning av röda tunnelbanan från Mörby centrum till Täby/Arninge
    7: En förgrening av gröna tunnelbanan från Odenplan via Hagastaden och Solna station till Täby/Arninge. En del av denna sträcka motsvarar den nu planerade Gula linjen.
    Alternativen innebär bibehållande av hela Roslagsbanan, utom alternativen fyra och fem som innebär omvandling av Roslagsbanans del Roslags Näsby – Åkersberga till normalspårig järnväg för pendeltåg.

Dessutom har SL under 2010-2012 genomfört en förstudie för en utbyggnad av Roslagsbanan, från Molnby till Arlanda flygplats.[21] Resan från Stockholms östra till Arlanda flygplats beräknas efter en eventuell utbyggnad ta knappt 45 minuter.[källa behövs]
    SL studerar förlängningar av Roslagsbanan mot T-Centralen, Arlanda flygplats och Rimbo. [17] [18] 30 mars 2017 meddelade Sverigeförhandlingen att förlängning till Odenplan och T-Centralen, samt nerläggning av Östra Station, har beslutats. [19]

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har gått Rimbo-Norrtälje och även Hallstavik-Rimbo. Båda på 90-talet. Från Hallstavik var det bitvis svårgånget med åker och sly. Till Norrtälje var det mestadels lättgånget men om det hade gått att cykla minns jag inte.

Avställd
    Medlem
    jul 2018

SRJ söderut från Rimbo:
    Rimbo - Rö är en öppen och fin sträcka, dock eventuellt dålig konsistens på jorden, pga många hästar som rids på sträckan. Från viadukten i Rö (där länsväg 280 passerar över) och vidare söderut mot Kårsta är det väldigt igenvuxet med sly. Från andra hållet om man börjar nere i Kårsta, växer det så gott om sly bortom stoppbocken, att det är svårt att hitta var rälsen idag slutar.

ULNJ västerut från Rimbo:
    Rimbo - Rånäs är asfaltbelagd GC-väg hela sträckan. Var nog inte ens 10 år sedan den asfalterades.
    Rånäs - Ålderbäckens banvaktsstuga kan vara dålig, så där kan man behöva ta bilvägen, och ansluta till banvallen vid banvaktsstugan.
    Därefter farbart fram till Knutby stn.
    Från Knutby stn och vidare mot Faringe stn är det mestadels bortplöjt tyvärr.

ULNJ österut från Rimbo:
    Kilometern Rimbo - Kundby är bortplöjd, men vidare från Kundby till Norrtälje är den i stort sett farbar som dåligt underhållen grusväg. Hela denna sträcka sägs ska asfalteras till en riktig GC-väg i samband med bygget av nya RV 77 som ska sätta igång innan 2020.

RSJ norrut från Rimbo:
    Rimbo - Edsbro och vidare mot Hallstavik är också i stort sett farbar som dåligt underhållen grusväg. Inga planer finns dock för seriöst underhåll. Lite kul är det ändå med betongviadukten mellan Edsbro och Ununge, som står kvar än idag.

Källa: Bott i Rimbo sedan 2003

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Funderar på vad som var orsaken till att man la ner järnvägen på sträckan Kårsta - Rimbo och Norrtälje. med tanke på hur många bussar som går mellan Stockholm och Norrtälje verkar det som en miss i planeringen och att våra politiker utgick från att Norrtälje alltid skulle förbli en lite håla med ett fåtal boende.
    På 50-60-talen skulle det nya folkhemmet byggas och järnväg sågs då som något föråldrat. I det nya Sverige skulle folk transportera sig med den mer moderna bilen och bussen.

Skulle det gå att transportera containers från Kapellskär på smalspår?
    Så länge lastprofilen tillåter det borde det inte vara något problem. Men det Uppländska smalspårsnätet var inte enormt även när det var som störst, så det kommer nog kräva en omlastning, så spontant känns det enklare att köra dem på lastbil till närmsta normalspår.

Avställd
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Holmerin Visa inlägg
    Att man la ner sträckan Rimbo-Norrtälje berodde nog på att den var mycket dålig och nersliten. Tror inte att det gick fortare än ca. 50 km/h där på slutet. Och att köra container till Kappelskär denna linje hade nog inte varit möjligt. DÄREMOT hade det gått utmärkt att köra sådana transporter på den nya Kapelskärsbanan (Det stavades så då!) som min morfars far, Sten Nordström, projekterade i början på 1900-talet. Den skulle ha normalspår och dras en rakare linje rakt ut på Rådmansölandet. Jag vet hur den skulle gå då jag innehar originalritningarna!
    Ett järnvägsreservat finns kvar än idag, söder om E18 ut mot Kapellskär. Senast i våras skedde några avslag på bygglovsansökningar, då husen planerades att uppföras för nära järnvägsreservatet.

Senast redigerat av Ersa den 2018-08-01 klockan 10:16:58.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Exakt så! Jag har varit kontakt ed flera personer, bl.a. en grävmaskinist som hade träffat på ett ställe där han inte fick gräva på då området fortfarande var reserverat för järnväg. Det var någonstans på Rådmansölandet. Mina kartor är lite otydliga då det gäller den exakta dragningen här!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jean Visa inlägg

http://cyklabanvall.nu/en/top/smalsp...mbo-jaernvaeg/
    Webbplatsen Cyklabanvall är läsarvänlig, ger mycket information och ska samtidigt inte tas för sanning i alla lägen. (En banvall nära mitt hjärta sägs vara ofarbar och trots att den går alldeles utmärkt att befara till och med i motorfordon.)

Avställd
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Holmerin Visa inlägg
    Exakt så! Jag har varit kontakt ed flera personer, bl.a. en grävmaskinist som hade träffat på ett ställe där han inte fick gräva på då området fortfarande var reserverat för järnväg. Det var någonstans på Rådmansölandet. Mina kartor är lite otydliga då det gäller den exakta dragningen här!
    Det vore ju rätt intressant att veta mera exakt var det ligger. Vilken instans är det som har koll på reservatets gränser? Norrtälje kommun antar jag, då dessa ju tar emot bygglovsansökningar. Å andra sidan borde ju ett järnvägsprojekt vara en framtida satsning från landstinget eller staten.

Avställd
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Webbplatsen Cyklabanvall är läsarvänlig, ger mycket information och ska samtidigt inte tas för sanning i alla lägen. (En banvall nära mitt hjärta sägs vara ofarbar och trots att den går alldeles utmärkt att befara till och med i motorfordon.)
    Lite smått kolonialistisk synvinkel på just det reportaget. Besökarna cyklar och gissar lite längsmed vägen, men har inte frågat någon lokal förmåga som har alla fakta i huvudet. Nåja, nu kan man ju inte kräva alltför mycket av en hobbysida, men det är ändå lite underhållande det här när folk utifrån kommer in och gissar. Som om de talar ett annat språk än de bosatta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst har dom ett pampigt stationshus i Norrtälje

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har också en kompis som var med och projekterade vägbygget mellan Norrtälje och Kappelskär när den nya vägen byggdes. Han fickproblem i närheten av Björnö som ligger straxt utanför Norrtälje. Marken var reserverad för järnvägsbygge! Det hörde ihop med Kapelskärsbanan (Det stavades så då.) Men varför här? Jo, det var planerat ett stickspår från Penningby till Norrtälje vilket tydligt syns på mina ritningar. Det framgår dock inte exakt hur det skulle ansluta till Norrtälje. Som alla som känner till staden topografi är det lite svårt att ansluta söderifrån. Södra bergen ligger i vägen!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Visst har dom ett pampigt stationshus i Norrtälje
    Huset har dock egentligen ingenting med järnvägen att göra, utan är betydligt nyare. Det riktiga stationshuset är rivet sedan länge.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-08-02 klockan 11:40:46.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Huset har dock egentligen ingenting med järnvägen att göra, utan är betydligt nyare. Det riktiga stationshuset är rivet sedan länge.
    Och det här huset ligget inte heller på samma plats utan cirka 2 kvarter ifrån det gamla.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-08-02 klockan 16:31:19.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Borde kanske döpas om till Norrtälje buss-station?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •