Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Hur är stämningen bland lokförarna på MTR Pendel idag? (tidigare tjafs)

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Hur är stämningen bland lokförarna på MTR Pendel idag? (tidigare tjafs)

Halloj

Jo. Skall söka jobb här i dagarna och är ganska sugen på MTR pendeln i stockholm. Men däremot så har jag läst en del negativa rubriker om just pendeln sedan MTR tog över regin. Har detta förbättrats senaste tiden eller är det fortsatt brist pga att många lämnat? Vad är det som är den största "bristen" tycker ni som jobbar där?

Alla åsikter ni har som kan underlätta mitt val vart jag skall söka jobb är enormt tacksamt! Men som sagt - är mycket sugen på pendeln då jag gärna vill hålla mig "nära hem". Men tänker att det kan vara ganska svårt att lära sig alla bromspunkter etc etc. Såna här rookie-tankar man går och bär på....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur är stämningen bland lokförarna på MTR Pendel idag? (tidigare tjafs)

Kanske bättre att du "pratar" med MTR direkt, fråga om deras villkor, lön, schema m.m. och låter det ok för dig skakar ni hand.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Känns som största bristen är att någon tutat i dej att bromspunkter är så viktigt. Glöm det, försök istället lära dej känslan i bromsningen.
    Det lär du dej bäst genom att köra olika typer och storlekar av tåg. Sen tar det tid... När du kört så länge att du kan bromsa bra och rätt, utan att hela tiden tänka på vad du gör, då kan du bromsa och behöver inga bromspunkter. Det kan ta ett halvår, ett år, två... Individuellt alltså.
    Men vill du ha ett jobb att trivas på, ska du nog inte börja på företaget du funderar på. Sekttendenser är aldrig kul.
    Finns andra i Stockholmstrakten, som för dej lite längre, men att komma lite längre bort än mammas gata, är inget som skadar heller.

Fundera två gånger till, minst...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    Halloj

Jo. Skall söka jobb här i dagarna och är ganska sugen på MTR pendeln i stockholm. Men däremot så har jag läst en del negativa rubriker om just pendeln sedan MTR tog över regin. Har detta förbättrats senaste tiden eller är det fortsatt brist pga att många lämnat? Vad är det som är den största "bristen" tycker ni som jobbar där?

Alla åsikter ni har som kan underlätta mitt val vart jag skall söka jobb är enormt tacksamt! Men som sagt - är mycket sugen på pendeln då jag gärna vill hålla mig "nära hem". Men tänker att det kan vara ganska svårt att lära sig alla bromspunkter etc etc. Såna här rookie-tankar man går och bär på....
    Kom till västkusten istället. Färska räkor, salta bad och odrägliga ordvitsar! Västtågen FTW!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lokiväst Visa inlägg
    Kom till västkusten istället. Färska räkor, salta bad och odrägliga ordvitsar! Västtågen FTW!
    Jag har ätit färska räkor en gång, på Oaxen som dock ligger på ostkusten. Jag föredrar faktiskt kokta och saltade!

upplyser
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Känns som största bristen är att någon tutat i dej att bromspunkter är så viktigt. Glöm det, försök istället lära dej känslan i bromsningen.
    Det lär du dej bäst genom att köra olika typer och storlekar av tåg. Sen tar det tid... När du kört så länge att du kan bromsa bra och rätt, utan att hela tiden tänka på vad du gör, då kan du bromsa och behöver inga bromspunkter. Det kan ta ett halvår, ett år, två... Individuellt alltså.
    Nu var det ju inte det frågan gällde, men de som hävdar att man inte behöver bromspunkt har de gemensamt att de ständigt håller på och för bromsreglaget fram och tillbaka efter vad "känslan" säger. De har, själv ovetande, ingen riktig koll på sin bromsning. Själv har jag bromspunkter på alla nedsättningar och stopp i Pågatågsnätet vilket leder till att jag sätter till bromsen med 50 % och behöver sedan bara göra små justeringar på slutet. Flera gånger varje arbetspass gör jag hole in one, d v s sätter till bromsen och behöver sedan inte röra bromsen en endaste gång och tåget stannar ändå exakt på rätt plats. Gör om det med din "känsla".

Jim

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Nu var det ju inte det frågan gällde, men de som hävdar att man inte behöver bromspunkt har de gemensamt att de ständigt håller på och för bromsreglaget fram och tillbaka efter vad "känslan" säger. De har, själv ovetande, ingen riktig koll på sin bromsning. Själv har jag bromspunkter på alla nedsättningar och stopp i Pågatågsnätet vilket leder till att jag sätter till bromsen med 50 % och behöver sedan bara göra små justeringar på slutet. Flera gånger varje arbetspass gör jag hole in one, d v s sätter till bromsen och behöver sedan inte röra bromsen en endaste gång och tåget stannar ändå exakt på rätt plats. Gör om det med din "känsla".

Jim
    Bromspunkter kan absolut vara bra, men bäst är förstås en kombination av både det och känsla. Jag brukar försöka lära mina elever att skapa sina egna bromspunkter, snarare än att lita blint på någon annans färdiga lista. Det senare är min erfarenhet att det leder till dels en falsk trygghet, och dels att man lägger för mycket fokus på att sitta och leta efter "Den röda stugan" (vilken av dem?!) eller "S-kurvan" (är det den här lilla kröken som åsyftas, eller är det nästa?) eller vad det nu kan vara. Vi har alla vår perception av en sträcka och av verkligheten, och något som jag själv alltid ser är det inte säkert att min kollega ens har lagt märke till.
    Olika adhesionsförhållanden, olika bromskaraktäristik mm leder också till att en bromspunkt aldrig kan vara helt statisk. Vi har 53 olika stationer i Stockholms pendeltågsnät, och att teoretiskt lära in alla bromspunkter blir övermäktigt. Dessutom går det ofta tillräckligt långsamt för att man ska kunna bromsa först när man ser att stationen närmar sig.

Senast redigerat av Simon B den 2018-06-21 klockan 14:57:20.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    Skall söka jobb här i dagarna och är ganska sugen på MTR pendeln i stockholm. Men däremot så har jag läst en del negativa rubriker om just pendeln sedan MTR tog över regin. Har detta förbättrats senaste tiden eller är det fortsatt brist pga att många lämnat? Vad är det som är den största "bristen" tycker ni som jobbar där?
    Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Kanske bättre att du "pratar" med MTR direkt, fråga om deras villkor, lön, schema m.m. och låter det ok för dig skakar ni hand.
    Till Iore: Om du menar att lokförareleven skall prata med någon officiell MTR-representant (t.ex. HR-person) för att få svar på det han undrade om ovan så förstår jag inte hur du kan tro att eleven skall få några bra svar. HR berättar nog inte om det är flera som slutat eller högt övertidsuttag, eller att man motarbetar fackrepresentanter, OM så skulle vara fallet. HR kan berätta om allmänna villkor, men inte om stämningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi vet inte vilka som slutat och vad deras anledning var mer än att dom inte gillar att jobba åt MTR, det är trots allt betydligt fler som arbetar kvar än som slutat.
    Det är ett högt uttag av övertid nu ja, men det är med säkerhet någon som kommer sjunka med tiden allt eftersom dom får ordning på verksamheten. Personen som undrar kanske gärna jobbar övertid för att tjäna pengar, det vet vi inte heller. Vad menar du med motarbetar, det är väl inte speciellt ovanligt att fack och arbetsgivare har skilda åsikter speciellt om arbetsgivaren vill ändra på hur saker varit tidigare, det är trots allt arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. MTR är säkert en tuffare motpart med starkare vilja än vad tidigare arbetsgivare möjligen var.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Precis, med tiden lär de sig att bli lite snällare och lite mindre viljestarka, då blir det nog ordning på verksamheten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Precis, med tiden lär de sig att bli lite snällare och lite mindre viljestarka, då blir det nog ordning på verksamheten.
    Men järnvägstrafik är till sin natur sådan att det krävs en tydlig ordning, att vara "snäll" och låta folk göra delvis som de vill leder då inte rätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men järnvägstrafik är till sin natur sådan att det krävs en tydlig ordning, att vara "snäll" och låta folk göra delvis som de vill leder då inte rätt.
    Det var en väldig tur att du påpekade det!

Robert
    Fripassagerare

Det är väl inte där skon klämmer heller. Det handlar väl om personalpolitik, inte trafiksäkerhet?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det är väl inte där skon klämmer heller. Det handlar väl om personalpolitik, inte trafiksäkerhet?
    Ja, även i annat än trafiksäkerhet måste råda viss ordning och man måste finna sig i att arbetsgivaren bestämmer. Så fungerar det i de flesta yrken.

Och arbetsgivaren råder inte alltid över allting, t ex knappast MTR:s fel att det saknas personallokaler vid Stockholm City.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror att i dessa upphandlade verksamheter har personalen i viss grad svårt att vara lojal mot sin arbetsgivare då många själva inte valt sin arbetsgivare på samma sätt som om jag börjar leta ett nytt jobb imorgon, fråga dom var dom arbetar så svarar säkert många -i tunnelbanan, på pendeln o.s.v. dom säger inte -jag arbetar hos MTR. Frågar du någon på Volvo svarar dom säkert just Volvo, inte - i fabrik. När den nya arbetsgivaren i sin fulla makt vill ändra på en del saker, blir det nog mycket "vi har jobbat här i x år och det har fungerat bra, ni ska inte komma här och.." Säkert påhejade av personer som vill att personalen ska vända sig mot sin arbetsgivare.

Robert
    Fripassagerare

Ja, även i annat än trafiksäkerhet måste råda viss ordning och man måste finna sig i att arbetsgivaren bestämmer. Så fungerar det i de flesta yrken.
    Ja det är väl inget konstigt? Då väljer personalen att byta arbetsgivare vilket så har skett i fallet MTR Pendeln. De saknar hur många dussin förare? Jag kan med säkerhet säga att företagen med stationering runtomkring bockar och bugar för MTR Pendelns personalpolitik då flödet på lokförare varit relativt stort på sistone.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kan ju dock påpeka här att MTR pendeltåg precis bytt ut flera av personerna på ledande befattningar och att den nya av fackens rapporteringar att döma verkar vara ganska självkritiska mot hur man har agerat. Verkar som att man även här inser att man inte kan tappa så mycket förare (och den kostnad det innebär). Därtill har väl just lokförarna varit de som klarat sig bäst från förändringarna.

Att det nya trafikupplägget innebär lite bättre utnyttjande av förartjänsterna beror ju också snarare på upplägget som sådant än personalpolitik - även om det förstås av förarna ses som en försämring. Men det är ju en ofrånkomlig följd av trafikupplägget och inte så mycket MTR:s fel (hade ju skett oavsett operatör).

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg

Jim
    Bra att du är så himla duktig Jim...

Resten censurerar jag själv nu.
    Trevlig midsomma

Senast redigerat av Leif D den 2018-06-23 klockan 10:39:56.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Bromspunkter kan absolut vara bra, men bäst är förstås en kombination av både det och känsla. Jag brukar försöka lära mina elever att skapa sina egna bromspunkter, snarare än att lita blint på någon annans färdiga lista. Det senare är min erfarenhet att det leder till dels en falsk trygghet, och dels att man lägger för mycket fokus på att sitta och leta efter "Den röda stugan" (vilken av dem?!) eller "S-kurvan" (är det den här lilla kröken som åsyftas, eller är det nästa?) eller vad det nu kan vara. Vi har alla vår perception av en sträcka och av verkligheten, och något som jag själv alltid ser är det inte säkert att min kollega ens har lagt märke till.
    Olika adhesionsförhållanden, olika bromskaraktäristik mm leder också till att en bromspunkt aldrig kan vara helt statisk. Vi har 53 olika stationer i Stockholms pendeltågsnät, och att teoretiskt lära in alla bromspunkter blir övermäktigt. Dessutom går det ofta tillräckligt långsamt för att man ska kunna bromsa först när man ser att stationen närmar sig.
    Bra Simon B, det där låter klokt och genomtänkt. Tror du leverera ganska bra elever, allafall om om de själva har den rätta viljan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Ja det är väl inget konstigt? Då väljer personalen att byta arbetsgivare vilket så har skett i fallet MTR Pendeln. De saknar hur många dussin förare? Jag kan med säkerhet säga att företagen med stationering runtomkring bockar och bugar för MTR Pendelns personalpolitik då flödet på lokförare varit relativt stort på sistone.
    Vad är det som man vill ha? Eller som man saknar?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •