Ursprungligen postat av
Simon B
Bromspunkter kan absolut vara bra, men bäst är förstås en kombination av både det och känsla. Jag brukar försöka lära mina elever att skapa sina egna bromspunkter, snarare än att lita blint på någon annans färdiga lista. Det senare är min erfarenhet att det leder till dels en falsk trygghet, och dels att man lägger för mycket fokus på att sitta och leta efter "Den röda stugan" (vilken av dem?!) eller "S-kurvan" (är det den här lilla kröken som åsyftas, eller är det nästa?) eller vad det nu kan vara. Vi har alla vår perception av en sträcka och av verkligheten, och något som jag själv alltid ser är det inte säkert att min kollega ens har lagt märke till.
Olika adhesionsförhållanden, olika bromskaraktäristik mm leder också till att en bromspunkt aldrig kan vara helt statisk. Vi har 53 olika stationer i Stockholms pendeltågsnät, och att teoretiskt lära in alla bromspunkter blir övermäktigt. Dessutom går det ofta tillräckligt långsamt för att man ska kunna bromsa först när man ser att stationen närmar sig.