Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Idylliskt i Brasov

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Idylliskt i Brasov

I väntan på tåget.

Det vandrade omkring flera "hammarmän" som inte sågs göra något annat än att vandra omkring.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idylliskt i Brasov

Tiderna förändras:
    Förr i världen, när farbror var ung kallades dessa män för vagnknackare.
    Men som sagt: tiderna förändras!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man får väl hoppas att inte privatisering och avreglering går för hårt och fort fram i Rumänien utan att dessa järnvägare kan få fortsätta att vara järnvägare! Just hjulringsknackning förekommer ju inte längre här uppe i norr men när jag började vid järnvägen i början av 80 talet förekom det exempelvis i Kornsjö. Jag vet inte vilka tekniska framsteg som gjort detta överflödigt. Men antar att revisionsintervaller och de allt vanligare helhjulen på godståg påverkat?

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Man får väl hoppas att inte privatisering och avreglering går för hårt och fort fram i Rumänien utan att dessa järnvägare kan få fortsätta att vara järnvägare! Just hjulringsknackning förekommer ju inte längre här uppe i norr men när jag började vid järnvägen i början av 80 talet förekom det exempelvis i Kornsjö. Jag vet inte vilka tekniska framsteg som gjort detta överflödigt. Men antar att revisionsintervaller och de allt vanligare helhjulen på godståg påverkat?
    Sannolikt även detektorer av olika slag på linjen. Men även i början av 1980 talet förekom det väl sk rullande vagnsyn i både H och N. Angående privatiseringar i Rumänien så har väl en del lokaltrafik runt både Cluj Napoca och runt Bucarest privatiserats. Fast fjärrtågstrafiken tillhör väl vad jag känner till helt pch hållet CFR fortfarande.

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Sannolikt även detektorer av olika slag på linjen. Men även i början av 1980 talet förekom det väl sk rullande vagnsyn i både H och N. Angående privatiseringar i Rumänien så har väl en del lokaltrafik runt både Cluj Napoca och runt Bucarest privatiserats. Fast fjärrtågstrafiken tillhör väl vad jag känner till helt pch hållet CFR fortfarande.
    Finns en del privata bolag som kör fjärrtåg också, särskilt mellan just Brasov och Bukarest

Senast redigerat av Joakim Wahlberg den 2018-06-20 klockan 20:26:06.
    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Finns en del privata bolag som kör fjärrtåg också, särskilt mellan just Brasov och Bukarest
    Exakt. Men visst är det flera stopp mellan exvis Sinaia och Bucarest med det "privata alternativet"?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •