Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kan det bli för mycket information?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Kan det bli för mycket information?

Detta vill jag nog kalla för lätt övertydligt. Bilderna är från Stockholms södra idag, där man nu slutspurtar med förvandlingen till temporär fjärrtågsstation. Och varför står det "Plattform" - borde det inte snarare stå "Pendeltåg"?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kan det bli för mycket information?

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Detta vill jag nog kalla för lätt övertydligt. Bilderna är från Stockholms södra idag, där man nu slutspurtar med förvandlingen till temporär fjärrtågsstation. Och varför står det "Plattform" - borde det inte snarare stå "Pendeltåg"?

Och var för står det "Way out"?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Och var för står det "Way out"?
    Man har väl sneglat på Storbritannien? Ta en sväng i Londons tunnelbana så lär du se åtskilliga skyltar med den texten.

Senast redigerat av Kristian den 2018-06-20 klockan 17:05:24.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    Man har väl sneglat på Storbritannien? Ta en sväng i Londons tunnelbana så lär du se åtskilliga skyltar med den texten.
    Och på de flesta av Trafikverkets (eller vem som nu ansvarar för skyltsschemat) stationer? Drar slutsatsen att Grå Tåget gillar att skriva om tåg men sällan åker själv...

Senast redigerat av Mattias C den 2018-06-20 klockan 17:37:12.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Instämmer.
    När man kommit så långt som du så kan man ju nästan ana att man ser en plattform
    Och åt andra hållet så är ju Utgång inte så intressant, såvida det inte är så att man skall gå åt helt motsatt håll om man skall gå över till fjärrtågsplattformen.

Så, utifrån skall man välj skylta mot Pendeltåg (eller möjligen Lokaltåg), med en tilläggsskylt "Mot Stockholm C" respektive Fjärrtåg, och från plattformarna skall man väl skylta mot dels Utgång (dvs mot t.ex. Swedenborgsgatan) och dels det ena av Pendeltåg och Fjärrtåg (det som är relevant).
    Så, hur svårt kan det vara?

Hur ser det ut om du kikar in mot Fjärrtågsplattformen, hur är det då skyltat?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fantastiskt!
    Jag har bara passerat Södra med pendeltåg men i morgon måste jag nog gå av och ta en titt på eländet.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Hujja! För mycket information kan bli till blind information..

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Detta vill jag nog kalla för lätt övertydligt. Bilderna är från Stockholms södra idag, där man nu slutspurtar med förvandlingen till temporär fjärrtågsstation. Och varför står det "Plattform" - borde det inte snarare stå "Pendeltåg
    ]
    Många skyltar blir det.... och visst kunde det stå pendeltåg. Men vi får tänka oss hur det ser ut när ett fullsatt multipelkopplat X2000 kommer in och nästan alla ska över till pendeln, alla dörrar står öppna så dom skyltarna syns inte och med lite tur kanske man ser en skylt i trängseln och vet att man är på rätt väg.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Frågan är när det övergår från "information" till "klotter". Står man på plattformen och man tittar sig omkring så finns det ju inte så mycket alternativ ut, om man undantar nödutgången nedåt och tågtunnlarna. Man borde ha kunnat ta bort hälften av de där skyltarna.

(Själv så har jag ett favorithatobjekt, något jag kallar för "kommersiellt klotter". Det är skyltar som byggbolag sätter varannan meter längs sina staket, och vaktbolag som sätter sina klisteretiketter "Bevakas av ..." på *varje* dörr; intrycket jag får av de där etiketterna är att man vill sprida företagets namn och få kunder, inte att man vill att resenärer ska ringa det numret.)

En tanke till är om det går att ta bort de gula dekalerna utan att det fastnar klisterrester på underlaget. De där skylarna skriker för mycket tror jag för att upplevas trevliga av pendlare, den dagen som fjärrtågen försvinner.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur ser det ut om du kikar in mot Fjärrtågsplattformen, hur är det då skyltat?
    Det gick tyvärr inte att se.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det gick tyvärr inte att se.
    OK.
    Hur ser det ut från pendelplattformen, finns färdiga skyltar som anger hur man tar sig till fjärrtåg, eller finns det övertäckta skyltar?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK.
    Hur ser det ut från pendelplattformen, finns färdiga skyltar som anger hur man tar sig till fjärrtåg, eller finns det övertäckta skyltar?
    Det finns mängder av övertäckta skyltar. En av dem sitter under "Utgång/Way out-skylten på denna bild:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •