Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Saga Rails tåg står stilla

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    296

    Saga Rails tåg står stilla

    Åtminstone tillfälligt får vi hoppas! Det kom idag ut en nyhet från Saga Rail att deras tåg står stilla tills Saga och SJ kommer överens om att Sagas tåg ska synas även i SJ’s bokningssystem.

    Mer info på deras hemsida https://www.sagarail.se/host/

    Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 137

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Åtminstone tillfälligt får vi hoppas! Det kom idag ut en nyhet från Saga Rail att deras tåg står stilla tills Saga och SJ kommer överens om att Sagas tåg ska synas även i SJ’s bokningssystem.

    Mer info på deras hemsida https://www.sagarail.se/host/
    Tror ni de lyckas med det? MTR express har länge försökt få SJ att sälja deras tågbiljetter, samt få Konkurrensverket att få SJ till det, men inte lyckats.
    En detalj är att MTR express inte sålt SJ biljetter, medan Sagarail har en länk till bokning av alla tågbiljetter i Sverige, f.n. via Norrtåg.

    SJ fick smaka på det själva när de provade en tur om dagen till Odense, med få passagerare när DSB hade trångt ombord, eftersom DSB inte ville sälja SJ inrikes Danmark.

    Kanske man kan få EU till att agera, men de brukar agera långsamt, och någon EU-förordning att agera enligt finns väl inte.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-20 klockan 12:47:16.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 395

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Åtminstone tillfälligt får vi hoppas! Det kom idag ut en nyhet från Saga Rail att deras tåg står stilla tills Saga och SJ kommer överens om att Sagas tåg ska synas även i SJ’s bokningssystem.

    Mer info på deras hemsida https://www.sagarail.se/host/
    Det förs en intressant diskussion på facebook, på https://www.facebook.com/sagarailab/...82427008525215 (jag vet inte om man måste vara medlem på facebook för att kunna läsa den) där båda SagaRail och Mats Nyblom (huvudägaren?) svarar, och det är seriösa invändningar och seriösa svar.

    Ett par noteringar:
    - SagaRail hänvisar till MTR, men MTR har väl aldrig sålt Sagarail, och Sagarail har väl bara sålt MTR via sin länk till Boka Sverige, som väl gick till Tågbokningen.se.
    MEN, den länken har stängts ned, och Sagarail hänvisar nu till norrtag.se.
    I vilket fall, de små uppstickarna verkar inte kunna samarbeta heller.

    Häromdagen skrev Sagarail att de skulle göra sommaruppehåll (vilket kan vara rimligt om studenter var en tung målgrupp), men nu är det tydligen tills vidare.

    Äger Sagarail fordonen, eller äger Tågab dem?
    - Sagarail skriver "Det är helt omöjligt att etablera och driva trafik på den svenska tågmarknaden utan tillgång till den superdominerande säljkanalen SJ Online."
    Jag undrar om detta verkligen är en sanning även på lite längre sikt. Det kan vara så, men jag är själv undrande.
    Jag minns att det fanns andra sökmotorer före Google som dominerade, men konkurrerades ut. Så, kan man säga att något inom dagens it-värld är omöjligt (mer än på kort sikt, dvs de närmaste dagarna)?


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 833

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Mja, här på Fb förs det fram ett och annat. T.ex att SJ varit så gott som allenarådande för fjärrtåg sedan 1856.
    Då vet man inget om privatbaneepoken, BJ, GDJ,UGJ,OKB med flera och av deras trafik kan väl mycket anses vara fjärrtrafik. T.ex gick det att åka Stockholm-Göteborg med SWB och BJ.


  5. #5

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det förs en intressant diskussion på facebook, på https://www.facebook.com/sagarailab/...82427008525215 (jag vet inte om man måste vara medlem på facebook för att kunna läsa den) där båda SagaRail och Mats Nyblom (huvudägaren?) svarar, och det är seriösa invändningar och seriösa svar.
    Det går att läsa det första inlägget utan att vara registrerad. Men i alla fall jag lyckas inte att komma fram till kommentarerna. Det kommer symbolen att de laddas, men mera händer inte.

    Vad gäller Tyskland så har vi med bahn.de en dominerande bokningssida. Andra operatörer är med i sökmotorn (kanske bara om man har den passande inställning), men man kan inte boka dem. Se det här exemplet.

    Namn:  ARZ.jpg
Visningar: 670
Storlek:  57,5 KB

    På sj.se uppkommer inte ens MTR:s tåg för resan Stockholm -> Göteborg. Det är en skillnad.

    Här i Tyskland var det numera nerlagda Interconnex som hade glera rättegånger mot DB innan det klargjordes att dessa tåg måste vara med i sökmotorn.

    Mvh Sören


  6. #6

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Det går att läsa det första inlägget utan att vara registrerad. Men i alla fall jag lyckas inte att komma fram till kommentarerna. Det kommer symbolen att de laddas, men mera händer inte.
    Inga problem att läsa alla inlägg här fastän jag inte har Facebook. Kommentarerna kan jag också läsa.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 601

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Inga problem att läsa alla inlägg här fastän jag inte har Facebook. Kommentarerna kan jag också läsa.
    Ibland blir det så där att kommentarerna inte laddas. Provar man en annan dag, laddas de. Dessa kan jag läsa nu idag.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Äger Sagarail fordonen, eller äger Tågab dem?
    - Sagarail skriver "Det är helt omöjligt att etablera och driva trafik på den svenska tågmarknaden utan tillgång till den superdominerande säljkanalen SJ Online."
    Jag undrar om detta verkligen är en sanning även på lite längre sikt. Det kan vara så, men jag är själv undrande.
    Jag minns att det fanns andra sökmotorer före Google som dominerade, men konkurrerades ut. Så, kan man säga att något inom dagens it-värld är omöjligt (mer än på kort sikt, dvs de närmaste dagarna)?
    Mig veterligt så ägs fordonen av SL. Saga Rail hyr.

    Vad vi ser är troligen ett försök att skapa opinion i syfte att förmå politikerna att ändra spelreglerna. Såväl Saga som MTR har agerat på ett sätt som pekar i den riktningen. Även MTR har nämligen sagt att utan tillgång till SJs försäljningskanal (egentligen SJs varumärke) så går det inte att få lönsamhet i verksamheten. Man har lyckats få två enskilda riksdagsledamöter att ta upp saken. Till synes dock utan samordning varför saken troligen inte har hamnat i partipolitiken. Vid båda tillfällena så har ansvarig minister hänvisat till att detta är en operativ fråga där beslut skall tas av SJs styrelse och ledning och inte på ministernivå. Det har även hänvisats till pågående utredning hos Konkurrensverket. Intressant i sammanhanget är att MTRs marknadsföring i viss mån tycks slå tillbaka. Ministern konstaterade nämligen att om man tar 20 % av marknaden Stockholm-Göteborg och lyckas öka antalet resenärer med över 100 % från den ena sommaren till den andra så kanske behovet av politiskt ingripande inte är överhängande.

    Avslutningsvis kan sägas att Konkurrensverkets utslag förra gången baserades på gällande lagstiftning och EU-rätt. Mig veterligt har inget ändrats sedan dess varför ett annat utfall denna gången rimligen skulle vara ett underkännande av den egna handläggningen förra gången. Mycket talar därför för att en förändring kräver beslut på politisk nivå.


  9. #9
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    448

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det förs en intressant diskussion på facebook, på https://www.facebook.com/sagarailab/...82427008525215 (jag vet inte om man måste vara medlem på facebook för att kunna läsa den) där båda SagaRail och Mats Nyblom (huvudägaren?) svarar, och det är seriösa invändningar och seriösa svar.

    Ett par noteringar:
    - SagaRail hänvisar till MTR, men MTR har väl aldrig sålt Sagarail, och Sagarail har väl bara sålt MTR via sin länk till Boka Sverige, som väl gick till Tågbokningen.se.
    MEN, den länken har stängts ned, och Sagarail hänvisar nu till norrtag.se.
    I vilket fall, de små uppstickarna verkar inte kunna samarbeta heller.

    Häromdagen skrev Sagarail att de skulle göra sommaruppehåll (vilket kan vara rimligt om studenter var en tung målgrupp), men nu är det tydligen tills vidare.

    Äger Sagarail fordonen, eller äger Tågab dem?
    - Sagarail skriver "Det är helt omöjligt att etablera och driva trafik på den svenska tågmarknaden utan tillgång till den superdominerande säljkanalen SJ Online."
    Jag undrar om detta verkligen är en sanning även på lite längre sikt. Det kan vara så, men jag är själv undrande.
    Jag minns att det fanns andra sökmotorer före Google som dominerade, men konkurrerades ut. Så, kan man säga att något inom dagens it-värld är omöjligt (mer än på kort sikt, dvs de närmaste dagarna)?
    I vartfall så tillhörde lokföraren TÅGAB och ombordpersonalen kom från Swedtrack i början av trafikeringen.
    Kan förstås ha ändrats.
    Ägarförhållandet av fordonet X10 (X11?) är för mig okänt.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    I vartfall så tillhörde lokföraren TÅGAB och ombordpersonalen kom från Swedtrack i början av trafikeringen.
    Kan förstås ha ändrats.
    Ägarförhållandet av fordonet X10 (X11?) är för mig okänt.
    TÅGAB har varit järnvägsföretag och kört tågen med inhyrd personal. Men det säger inte ett dugg om ägarförhållandet avseende fordon eller vem som har det ekonomiska ansvaret m m (vilket är SagaRail).


  11. #11
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Vad står det för bokstäver före UIC?

    Senast redigerat av Robert den 2018-06-20 klockan 21:48:35.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 395

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Vad står det för bokstäver före UIC?
    Var?
    Dvs var står det några bokstäver före UIC? Eller frågade du efter något annat egentligen?


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Visst blir vi imponerade av dessa "marknadsdrivna entreprenörer" som utmanar det förmenta monopolet genom att gnälla över att de inte får använda "monopolet" som säljkanal! Det är nästan i klass med privatskolorna som kräver fri tillgång till skattemedel för vinstutdelning till sina ägare...

    En annan förklaring till trafikstoppet kan ju vara att det inte var en så lysande idé att köra begagnade pendeltåg mellan Stockholm och Linköping - trots att de målades rosa och att det är den närmast helgonförklarade Mats Nyblom som står bakom det hela!

    tycker
    Thomas K Ohlsson


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    116

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Visst blir vi imponerade av dessa "marknadsdrivna entreprenörer" som utmanar det förmenta monopolet genom att gnälla över att de inte får använda "monopolet" som säljkanal! Det är nästan i klass med privatskolorna som kräver fri tillgång till skattemedel för vinstutdelning till sina ägare...

    En annan förklaring till trafikstoppet kan ju vara att det inte var en så lysande idé att köra begagnade pendeltåg mellan Stockholm och Linköping - trots att de målades rosa och att det är den närmast helgonförklarade Mats Nyblom som står bakom det hela!

    tycker
    Thomas K Ohlsson
    Själva fordonet är det inget fel på, det har gått klanderfritt i alla tåg. X10 är rejäla doningar och 3181 kan gå många 100-tusen kilometer till......

    Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

  15. #15
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    422

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Försökt radera, men misslyckats.

    Senast redigerat av Klas Mårtensson den 2018-06-21 klockan 06:42:32.

  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Själva fordonet är det inget fel på, det har gått klanderfritt i alla tåg. X10 är rejäla doningar och 3181 kan gå många 100-tusen kilometer till......
    Ur ett tekniskt perspektiv är ovanstående säkert rätt, ur ett resenärsperspektiv lite mer tveksamt!

    /TKO


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    I det här fallet har väl Sagas affärsidé varit att nå studenterna som veckopendlar. Och det är väl i huvudsaken den gruppen som kan tänkas lockas av ett lägre pris. Folk som arbetar och veckopendlar sätter nog mer värde på en bekväm resa och att kunna åka när det passar.

    För att nå en sådan specifik grupp är det ju dock ganska lätt att marknadsföra sig gentemot specifika studentkanaler (kårtidningar etc). Sedan är väl frågan om gruppen är så himla stor när det kommer till kritan. Ett par tusen studenter kanske, varav många stannar kvar på studieorten under helgen och ofta kan åka en dag tidigare/senare om man inte har obligatoriska lektioner på måndag/fredag. Det är nog inte en så där väldigt stor marknad att kapa helt enkelt.


  18. #18
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Ur ett tekniskt perspektiv är ovanstående säkert rätt, ur ett resenärsperspektiv lite mer tveksamt!
    Så länge som tågen inte är hårt bokade så sitter man faktiskt rätt så skönt, det är rätt så skönt stoppade säten. Jag tror till och med bättre än VL-Regina. Dessutom finns det inga bord för den som vill fika eller vill arbeta (laptop eller anteckningsblock).

    Jag vill inte kasta allt för mycket grus mot Snälltåget med tanke på deras satsning på nya vagnar, men jag blev lite besviken att det inte var ställbara säten (fast, vagnarna kändes ju förstås fräsha förutom den detailjen), och om det är den nya trenden (som började med Regina) så ligger nog SLs X10 inte så långt bakom. SJs X12 hade ställbara säten, men jag misstänker att den finessen försvinner efter renoveringarna (jag tror det var någon bild här och jag såg inte spaken för sätet).

    En nackdel, för den som berörs av det, är att X10 inte är ett dugg handikappanpassat. Så för den resenär som sitter i rullstol och inte klarar trapporna in eller behöver mer svängrum inne på toaletten så blir det förstås problem. En sak som delvis är pendeltågsdesignens förtjänst (med rymliga utrymmen vid dörrarna) är att det är/var möjligt att göra plats för cyklar.

    Senast redigerat av pml den 2018-06-21 klockan 07:03:29.

  19. #19
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    103

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Det börjar bli en trend det här. När företag räknat fel på sin lönsamhet eller inte har en framgångsrik affärsmodell så skyller man på allt annat.

    Norwegian skyller på flygskatten när de lägger ner linjer som de inte fått lönsamhet i (samtidigt som de öppnar andra linjer). MTR och Saga Rail skyller på SJ när de inte kan sälja sin egen produkt. Herregud. Lite ansvar får man räkna med och det var precis detta jag förutspådde skulle hända i gamla Postvagnen.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 244

    Sv: Saga Rails tåg står stilla

    Om inte Saga Rail äger fordonet,hur kan/får det då stå SAGA på fordonet(i det svarta fältet)?
    Förvånansvärt många olika namn från SagaRail som svarar på inläggen m h t deras"måttliga"trafik…?/Ulf


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •