Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: YH-utbildning ProTrain vs egen regi MTR?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

YH-utbildning ProTrain vs egen regi MTR?

Hej!

Jag har blivit erbjuden en plats på ProTrain/Lokförarskolans YH-utbildning till lokförare (i Stockholm) med start i höst, vilket jag fick besked om idag. Under tiden av väntan som var mellan antagningstester och besked såg jag en annons från MTR Pendeltågen om betald lokförarutbildning (för externa sökande), vilken jag också sökt. Där har jag precis klivit in i processen och varit på en inledande intervju vilken kändes bra. Det verkar vara en snabbrekrytering där allting skall vara klart om ca 2 veckor.

Förutsättningarna som jag kan se dom:

ProTrains YH-utbildning: CSN-berättigad. Löper över ett år med enstaka avbrott någon vecka här och där. Kursplanen anger examination 1 september 2019. LIA-perioder som ger en bredare bild av lokföraryrket, men med detta kommer kostnader i form av eventuellt uppehälle på annan ort om det blir aktuellt.

MTR:s utbildning: Blir anställd med utbildningslön på ca 20000 kr/mån, därefter placerad i steg 1 på löneskalan vid fullgjord utbildning. Skriver kontrakt med MTR om 2 års tjänstgöring efter avslutad utbildning. Ca 40 veckor från september i år, varav 4 veckors semester, vilket bör innebära färdigutbildad och redo att jobba redan till juni 2019 enligt rekryteraren.

MTR:s utbildning är ju klart bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, med lön och anställning under kursen för att direkt efter avslutad kurs börja köra tåg redan nästa sommar. Men i och med att MTR utbildar för ett specifikt behov inser jag att det lär göras avkall på saker. Hur begränsad blir man som lokförare utbildad i MTR:s regi jämfört med på en YH-utbildning? Får jag samma behörigheter? Vad jag ser framför mig som blivande lokförare är persontåg, gods lockar mig inte.

Tack på förhand för era kloka åsikter.

Senast redigerat av MrSnid den 2018-06-20 klockan 10:39:38.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: YH-utbildning ProTrain vs egen regi MTR?

Den som gjort hela sin utbildning och praktik på ett företag som enbart kör motorvagnar blir ju ingen riktig lokförare och lär inte vara särskilt attraktiv på marknaden för andra företag än de som enbart har motorvagnar. Men är det det du vill hålla på med så är säkert MTR ett bra val om du också bor i Stockholmstrakten. Det finns ju även liknande företag på olika håll i landet som enbart kör motorvagnstrafik så detta hindrar inte eventuell flytt.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Den som gjort hela sin utbildning och praktik på ett företag som enbart kör motorvagnar blir ju ingen riktig lokförare och lär inte vara särskilt attraktiv på marknaden för andra företag än de som enbart har motorvagnar. Men är det det du vill hålla på med så är säkert MTR ett bra val om du också bor i Stockholmstrakten. Det finns ju även liknande företag på olika håll i landet som enbart kör motorvagnstrafik så detta hindrar inte eventuell flytt.
    Att man inte blir "riktig lokförare", är det din egen åsikt eller en faktabaserad åsikt som grundar sig i skillnad i formell utbildning och behörighet? Eller är det en allmän uppfattning bland dom som kör loktåg, d.v.s. "riktiga tåg"?
    Jag är ute efter rena fakta, skiljer sig behörigheten för en lokförare utbildad av MTR som kör X60 i SL-trafiken mot en som kör X40 eller X2 hos SJ förutom den interna fordonsutbildningen hos respektive operatör? Jag kan tänka mig att köra pendel i Stockholm ett par år framöver, men förhoppningen är att om några år flytta neråt Skåne och då söka mig till Pågatåg, Öresundståg eller SJ.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MrSnid Visa inlägg
    Hej!

Jag har blivit erbjuden en plats på ProTrain/Lokförarskolans YH-utbildning till lokförare (i Stockholm) med start i höst, vilket jag fick besked om idag. Under tiden av väntan som var mellan antagningstester och besked såg jag en annons från MTR Pendeltågen om betald lokförarutbildning (för externa sökande), vilken jag också sökt. Där har jag precis klivit in i processen och varit på en inledande intervju vilken kändes bra. Det verkar vara en snabbrekrytering där allting skall vara klart om ca 2 veckor.

Förutsättningarna som jag kan se dom:

ProTrains YH-utbildning: CSN-berättigad. Löper över ett år med enstaka avbrott någon vecka här och där. Kursplanen anger examination 1 september 2019. LIA-perioder som ger en bredare bild av lokföraryrket, men med detta kommer kostnader i form av eventuellt uppehälle på annan ort om det blir aktuellt.

MTR:s utbildning: Blir anställd med utbildningslön på ca 20000 kr/mån, därefter placerad i steg 1 på löneskalan vid fullgjord utbildning. Skriver kontrakt med MTR om 2 års tjänstgöring efter avslutad utbildning. Ca 40 veckor från september i år, varav 4 veckors semester, vilket bör innebära färdigutbildad och redo att jobba redan till juni 2019 enligt rekryteraren.

MTR:s utbildning är ju klart bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, med lön och anställning under kursen för att direkt efter avslutad kurs börja köra tåg redan nästa sommar. Men i och med att MTR utbildar för ett specifikt behov inser jag att det lär göras avkall på saker. Hur begränsad blir man som lokförare utbildad i MTR:s regi jämfört med på en YH-utbildning? Får jag samma behörigheter? Vad jag ser framför mig som blivande lokförare är persontåg, gods lockar mig inte.

Tack på förhand för era kloka åsikter.
    Oavsett vilken utbildning du väljer så är den ekonomiskt väldigt lönsam. Vill du jobba i Stockholm så är ju MTR ett rimligt val. Vill du någon gång köra gods så är det ett sämre val men inte något som definitivt hindrar dig från att göra det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Självklart väljer du lön under utbildningstid mot ett års studielån i en snigeltaktsutbildning. Om du plötsligt får för dig att köra godståg är det inte mycket som ska kompletteras, en arbetsgivare torde lösa den biten med glädje åt dig om de bara fått fatt i dig. Persontrafiken går alltmer mot motorvagnar, erfarenheten av loktåg blir allt mindre värd så det är inget framtidsproblem. Noterar att det nog bara är lokförarkandidater som börjar tänka på nästa jobb innan de ens fått sitt första... Alla arbetsgivare (med järnvägspersonal) utbildar för ett specifikt behov. Varje gång du byter jobb ska du bli utbildad för det specifika jobbet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Men är det någon skillnad mot att gå Protain-utbildningen och välja (eller bara få) praktikplatser (eller vad det heter) på t.ex. MTR Pendel och Arlanda Express, dvs bara ha kört motorvagn?

Jag tycker mig ha läst att de grundläggande utbildningarna ger grundlicenser, men att det fordonsspecifika får man bara hos järnvägsföretagen. Så, på Protain vet man inte i förväg vad man direkt får behörighet att köra.
    (sen har jag uppfattat att på Protain och liknande så har man normalt 2 olika praktikplatser, så på det sättet är den lite bredare, men kanske inte värt pengarna)

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Tack för era kloka tankar! Får se hur det blir med antagningsprocessen hos MTR, vore ju ett delikat problem att kunna välja mellan två utbildningar...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MrSnid Visa inlägg
    Tack för era kloka tankar! Får se hur det blir med antagningsprocessen hos MTR, vore ju ett delikat problem att kunna välja mellan två utbildningar...
    MTR är väl i vart fall kända för att betala bra lön. Enligt SEKO avtal från 2017 är lönen efter 24månader 38862 kr plus då en del tillägg som exempelvis ob-tillägg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sedan maj 2018 är slutlön 39.600 kr (Seko)

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Sedan maj 2018 är slutlön 39.600 kr (Seko)
    ST har någon hundring mer va?

Frågan är om man står ut med MTR Pendeln i två år. De som jag pratat med som slutat har inte mycket gott att säga...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg

Frågan är om man står ut med MTR Pendeln i två år. De som jag pratat med som slutat har inte mycket gott att säga...
    Utan att ha någon erfarenhet i den här saken så undrar jag lite nyfiket vad som kan gå snett och orsaka misshälligheter. Lokförare är väl i mycket ett ensamjobb där man är sig själv, arbetsuppgiften är väl definierad och kan i stort sett bara utföras på ett sätt om man nu är en kunnig förare. Arbetstider, semester och liknande är ju definierade i avtal. Kanske kan man bli osams med turfördelaren om en nekad ledighet eller sur över beordrad övertid man inte önskat men ändå kan man ju tycka att jobbet på pendeln inte är så mycket annorlunda ?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Nej, man jämnade ut löneskillnaden i fjol.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Lokförare är väl i mycket ett ensamjobb där man är sig själv
    Det beror nog helt på vad man kör för något, jag har nog aldrig haft ett så socialt jobb som jag har nu...

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    Nej, man jämnade ut löneskillnaden i fjol.
    Har SEKO-anslutna fortfarande högre timlön än ST?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •