Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: De nya höghastighetsbanorna – Hur är tänket ?

  1. #1
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    114

    De nya höghastighetsbanorna – Hur är tänket ?

    Jag har inte läst allt som skrivits om detta ämne… men när det skrivs om de nya höghastighetsbanorna kopplar man det till persontrafik och klimattänk.
    Men hur har man tänkt sej att hantera godstrafiken?
    Ska de ”gamla stambanorna” behållas ?

    Om så … då undrar man ju om inte underhållskostnaderna – lite förenklat - fördubblas.

    Om vi inte klarar av att sköta banorna idag hur blir det då med en järnvägsanläggning som omfattar ännu fler spårkilometer?

    Någon som har koll på hur man tänkt ?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 895

    Sv: De nya höghastighetsbanorna – Hur är tänket ?

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Jag har inte läst allt som skrivits om detta ämne… men när det skrivs om de nya höghastighetsbanorna kopplar man det till persontrafik och klimattänk.
    Men hur har man tänkt sej att hantera godstrafiken?
    Ska de ”gamla stambanorna” behållas ?

    Om så … då undrar man ju om inte underhållskostnaderna – lite förenklat - fördubblas.

    Om vi inte klarar av att sköta banorna idag hur blir det då med en järnvägsanläggning som omfattar ännu fler spårkilometer?

    Någon som har koll på hur man tänkt ?
    Ja, de gamla banorna behålls, för godstrafik samt lokal- och regionaltrafik.

    Självklart ökar underhållskostnaderna i absoluta tal, men räknar man underhållskostnad per trafikarbete blir det ingen väsentlig ändring. Annorlunda uttryckt gör de nya banorna att mer trafik blir möjligt, vilket är samhällsnyttigt, men mer trafik ger också större underhållskostnader.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 364

    Sv: De nya höghastighetsbanorna – Hur är tänket ?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, de gamla banorna behålls, för godstrafik samt lokal- och regionaltrafik.

    Självklart ökar underhållskostnaderna i absoluta tal, men räknar man underhållskostnad per trafikarbete blir det ingen väsentlig ändring. Annorlunda uttryckt gör de nya banorna att mer trafik blir möjligt, vilket är samhällsnyttigt, men mer trafik ger också större underhållskostnader.
    Ja, man kan väl se det som när man bygger om från enkelspår till dubbelspår (eller 2- till 4-spår), det kostar pengar, det kräver mer underhåll, men det kan ske mycket mer nyttiga transporter i rätt tid.

    Och godstågen får bättre plats (eller i alla fall inte sämre plats) på de gamla stambanorna.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •