Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tåg-Quiz i DN

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tåg-Quiz i DN

Jag älskar frågesporter, quiz, och till min glädje hade Dagens Nyheter av 19/6 ett järnvägsquiz med 7 frågor. 7 rätt av 7 möjliga förstås, vad annars, men jag fick gissa på när kanaltunneln invigdes.
    Sett lite i petspektiv så bekräftar det också att tåg och järnvägar i dag har utrymme i media. Även om nu mycket är negativt om tågförseningar m.m så visar det att järnvägen av i dag betyder något ,

Sv: Tåg-Quiz i DN

Var detta bara i papperstidningen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Var detta bara i papperstidningen?
    Nej även i webbtidningen (gissningsvis måste man vara inloggad) och där såg jag att det var hela 12 frågor. Även där 12rätt förstås vilket 7% av de som svarat klarat av.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nej även i webbtidningen (gissningsvis måste man vara inloggad) och där såg jag att det var hela 12 frågor. Även där 12rätt förstås vilket 7% av de som svarat klarat av.
    Jag behövde inte vara inloggad (12 rätt). Svåraste frågan är tydligen årtalet för Eurostar - 72% har svarat fel.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Jag behövde inte vara inloggad (12 rätt). Svåraste frågan är tydligen årtalet för Eurostar - 72% har svarat fel.
    Men så bra, då är det bara att titta på dn.se och leta under quiz för den som är intresserad.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Men så bra, då är det bara att titta på dn.se och leta under quiz för den som är intresserad.
    https://www.dn.se/ekonomi/fragesport...-om-tagtrafik/

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Tack för det. 12 rätt här med.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag älskar frågesporter, quiz, och till min glädje hade Dagens Nyheter av 19/6 ett järnvägsquiz med 7 frågor. 7 rätt av 7 möjliga förstås, vad annars, men jag fick gissa på när kanaltunneln invigdes.
    Sett lite i petspektiv så bekräftar det också att tåg och järnvägar i dag har utrymme i media. Även om nu mycket är negativt om tågförseningar m.m så visar det att järnvägen av i dag betyder något ,
    Så fint. Duktigt.
    Då är det inte bara i PV ligan du ligger i topp på

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Den frågan var ännu svårare i sin ursprungsversion när inget av de fyra svarsalternativen var rätt...

Senast redigerat av Jan L den 2018-06-20 klockan 18:19:18.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den frågan var ännu svårare i sin ursprungsversion när inget av de fyra svarsalternativen var rätt...
    DN tycks inte ha gjort hemläxan ordentligt före publiceringen. När jag kollade nyss så fann jag ytterligare två "rätta svar" som var fel: Stambanebygget och Norrtåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    DN tycks inte ha gjort hemläxan ordentligt före publiceringen. När jag kollade nyss så fann jag ytterligare två "rätta svar" som var fel: Stambanebygget och Norrtåg.
    Men det är små fel. Stambanebygget började förstås 30/4 1855, man har förväxlat med när de första delsträckorna öppnades för trafik vilket var 1856. Och bakom Norrtåg döljer sog väl länstrafikerna men bakom dom torde väl landstingen stå. Har man inte fler fel än så så tycker jag det är godkänt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •