Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Lokförarbristen

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    22

    Lokförarbristen

    Jag tycker att man dagligen kan läsa att div. bolag lider svårt av lokförarbristen. Samtidigt verkar de olika lokförarskolorna inte hålla utbildningar fören ht 2019. Varför utbildar man inte lokförare för att täcka behoven genom skolorna samt egna interna utbildningar i större utsträckning?


  2. #2
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Lokförarbristen

    Ett bra svar på dina frågor hittar du nog här hos den bloggande lokföraren.

    https://lokforaren.wordpress.com/201...-av-lokforare/


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    22

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Ett bra svar på dina frågor hittar du nog här hos den bloggande lokföraren.

    https://lokforaren.wordpress.com/201...-av-lokforare/
    Där ser man! Tack för det. Då har man lärt sig saker idag igen, visste inte att utbildning fanns i Borlänge? Detta måste ju innebära att det kommer bli ett rejält avbräck i framtiden? Måste företagen anställa förare som genomgått YH utbildning eller kan de komma runt problemet genom att själva utbilda förare?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: Lokförarbristen

    Det liknar en tendens man ser på andra håll inom yrkesutbildningar. Företagen/arbetsgivarna ser det som samhällets uppgift att servera dem utbildad arbetskraft utan eget engagemang eller uppoffring. Inom vissa områden är det helt enkelt så att inte tillräckligt många söker de utbildningar som finns (t.ex. plåtslagare och andra tekniska och industriutbildningar). Ja, då får man väl lobba lite mot ungdomarna att de ska vilja jobba med de här sakerna. Höj lönerna, förbättra arbetsmiljön, etc, etc.


  5. #5
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Det liknar en tendens man ser på andra håll inom yrkesutbildningar. Företagen/arbetsgivarna ser det som samhällets uppgift att servera dem utbildad arbetskraft utan eget engagemang eller uppoffring. Inom vissa områden är det helt enkelt så att inte tillräckligt många söker de utbildningar som finns (t.ex. plåtslagare och andra tekniska och industriutbildningar). Ja, då får man väl lobba lite mot ungdomarna att de ska vilja jobba med de här sakerna. Höj lönerna, förbättra arbetsmiljön, etc, etc.
    Ändå verkar bristen på lokförare inte bekomma arbetsgivarna, vissa behandlar förarna som något katten släpat in.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Ändå verkar bristen på lokförare inte bekomma arbetsgivarna, vissa behandlar förarna som något katten släpat in.
    Dåliga arbetsgivare finns det i alla branscher och detta brukar generellt sällan har så mycket med tillgången på arbetskraft att göra (även om det givetvis i visa branscher finns ett samband).


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 122

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Dåliga arbetsgivare finns det i alla branscher och detta brukar generellt sällan har så mycket med tillgången på arbetskraft att göra (även om det givetvis i visa branscher finns ett samband).
    Bloggen antyder att arbetsgivare vill anställa erfarna förare (helst med fordonskännedom och linjekännedom), inte praktikanter eller nyutexaminerade.

    På så vis var det bättre med SJ:s gamla monopol. De kunde inte rekrytera förare från någon annan, utan fick utbilda själva efter behov.


  8. #8
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Bloggen antyder att arbetsgivare vill anställa erfarna förare (helst med fordonskännedom och linjekännedom), inte praktikanter eller nyutexaminerade.

    På så vis var det bättre med SJ:s gamla monopol. De kunde inte rekrytera förare från någon annan, utan fick utbilda själva efter behov.
    Vid flera tillfällen hade det gamla affärsverket missat i utbildningen av lokförare och tågmästare vilket resulterade i många akut inställda tåg i synnerhet sommartid. SJ hade vid flera tillfällen missat att det skulle bli stora pensionsavgångar och alltså inte utbildat ersättare i tid. Dessutom hade de inte tänkt på att på 1980-talet var det många som såg det mer eller mindre som ett övergångsyrke.

    I början på 1990-talet hade SJ överrekryterat lokförare så att många blev uppsagda mot slutet av utbildningen på grund av arbetsbrist.

    Så även om det är illa nu så var det knappast bättre på 1970- och 1980-talet. Men man glömmer så lätt.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 819

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Vid flera tillfällen hade det gamla affärsverket missat i utbildningen av lokförare och tågmästare vilket resulterade i många akut inställda tåg i synnerhet sommartid. SJ hade vid flera tillfällen missat att det skulle bli stora pensionsavgångar och alltså inte utbildat ersättare i tid. Dessutom hade de inte tänkt på att på 1980-talet var det många som såg det mer eller mindre som ett övergångsyrke.
    I början på 1990-talet hade SJ överrekryterat lokförare så att många blev uppsagda mot slutet av utbildningen på grund av
    arbetsbrist.
    Så även om det är illa nu så var det knappast bättre på 1970- och 1980-talet. Men man glömmer så lätt.
    I vart fall minns jag att jubileumsåret 1981 var det en avsevärd brist och inställda tåg p.g.a förarbrist. Media uppmärksammade då jubileumstågen och det blev drev mot dessa när man tyckte att man borde köra de ordinarie tågen i stället för att ”leka med ångtåg”. Att det var frivilliga krafter som körde extratågen utanför sin ordinarie arbetstid visste man inte.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    12

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Kentagent Visa inlägg
    Där ser man! Tack för det. Då har man lärt sig saker idag igen, visste inte att utbildning fanns i Borlänge? Detta måste ju innebära att det kommer bli ett rejält avbräck i framtiden? Måste företagen anställa förare som genomgått YH utbildning eller kan de komma runt problemet genom att själva utbilda förare?
    Än så länge har inte Protrain bedrivit utbildning i Borlänge.
    Det måste röra sig om en planerad utbildning som inte blir av.

    Synd, därför att i Dalarna är det stor förarbrist.

    Många företag anställer förare som genomgått utbildning, det är enkelt och smidigt.

    Green Cargo anställer och utbildar egna förare vid växling, som sedan efter relativt kort tid kan få lokförarutbildning i företagets egen regi


  11. #11
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Lokförarbristen

    Förare som anställs till SJAB får alltd, även om de har kompetens på motsvarande fordonstyper, alltid genomgå en företagsspecifik utbildning, främst för att komma upp i den nivå som företaget kräver, dels få fortbildning på fordonen eller nyutbildning på fordon man saknar. Sen ska varje fordonstyp köras med instruktör ett visst antal turer. Samtidigt kompletteras ju linjekännedom och platskännedom.

    Vad gäller nerdragningen av utbildningar på olika skolor, så handlar det ju om en anpassning till möjligheterna för att få praktiktjänstgöring ute hos de olika operatörerna (sk LIA). Finns inte praktikplats för eleverna, så kan inte utbildningar genomföras.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    22

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av säo Visa inlägg
    Än så länge har inte Protrain bedrivit utbildning i Borlänge.
    Det måste röra sig om en planerad utbildning som inte blir av.

    Synd, därför att i Dalarna är det stor förarbrist.

    Många företag anställer förare som genomgått utbildning, det är enkelt och smidigt.

    Green Cargo anställer och utbildar egna förare vid växling, som sedan efter relativt kort tid kan få lokförarutbildning i företagets egen regi
    Ja och med utbildningsstoppet nu kommer det bli tufft för dem. Har för egen del funderat på att gå vägen genom växelförare och försöka få utbildning snabbt, kommer ju dröja länge innan utbildningen kommer igång.

    Nåt måste ju göras av företagen framöver främst för att få förare ut i landet men också för att fylla luckorna.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Lokförarbristen

    Så länge man hade kvar regionindelningen så tyckte jag att SJ hade bra överblick på behovet med avstämningar minst halvårsvis. Har inget minne av några större perioder med inställda tåg. Tvärtom hörde det ovanligheterna mot idag.


  14. #14
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Sven-Olof Johansson Visa inlägg
    Så länge man hade kvar regionindelningen så tyckte jag att SJ hade bra överblick på behovet med avstämningar minst halvårsvis. Har inget minne av några större perioder med inställda tåg. Tvärtom hörde det ovanligheterna mot idag.
    Lokförarbristen i perioder vid gamla affärsverket var främst ett storstadsproblem. Det vill säga att det var främst Stockholm (Hagalund) som drabbades men även Göteborg (Sävenäs) och Malmö. Visst förekom det att förare lånades in från andra distrikt men det var inte vanligt och dessa hade inte heller så mycket att låna ut.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Lokförarbristen

    Jo så var det nog men inget planeringsproblem utan mer att man hade svårt att få folk till utbildningarna . Jag vill nog påstå att man hade bra koll på behovet i Stockholm men problemet då som nu är att Stockholm hade en överhettad arbetsmarknad. Antagligen samma i Göteborg och Malmö men kanske inte lika utsatt. För Stockholm läs Hagalund så var det mer så att det var svårt att få personalen att stanna. Lönen bestod ju av en fast del och en del med kilometerersättning förutom ob och traktamente och var lika utformad var man än var stationerad. Man kunde ju inte betala lokförarna i Hagalund mer än i övriga Sverige. Då hade det blivit ett ramaskri från övriga landet. Man lyckades ju få fram ett extra tillägg för SL-tjänsten men samtidigt hade ju Hagalund ändå mycket växlingstjänst som drog ner på lönen ur deras perspektiv sett. Delvis löste man det genom att flytta tågtjänst till andra stationer som Norrköping, Hallsberg o Västerås m fler. Dessutom föreslogs i samband med tågfördelningen inom SJ att åkstationerna i närheten också skulle köra SL. Vilket heller inte gillades. Problemet var att ha attraktiv tjänst för att få folk att stanna.
    Så jag vill nog påstå att på 70- talet var lokförarbristen ett ickeproblem. Ett mindre problem på 80-talet för att blomma ut på 2000-talet.


  16. #16
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Sven-Olof Johansson Visa inlägg
    Så jag vill nog påstå att på 70- talet var lokförarbristen ett ickeproblem. Ett mindre problem på 80-talet för att blomma ut på 2000-talet.
    Jo, det är riktigt. På 1970-talet klarade man sig genom att man började rekrytera och utbildade lokförare. Det var då något som i stort sett inte gjorts sedan 1950-talets mitt. Därtill var det många lokbiträden som befordrades till förare. Flertalet lokbiträdestjänster drogs ju in under 1970-talets andra hälft.

    För att förtydliga: problemen med brist på lokförare var under några perioder på 1980- och 1990-talet. 1987 var ett sådant år. Extratåg var i princip inte att tänka på och många Uppsala-tåg ställdes in. Godstrafiken drabbades hårt genom att släporna mellan Tomteboda och Älvsjö drogs in.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 672

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Bloggen antyder att arbetsgivare vill anställa erfarna förare (helst med fordonskännedom och linjekännedom), inte praktikanter eller nyutexaminerade.
    Verkligen inget unikt för den branschen.


  18. #18
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Verkligen inget unikt för den branschen.
    Då är ju i så fall SJAB ett undantag, eftersom man ger alla nyanställda fordinsutbildning och praktik, oavsett om man kommer från skolbänken eller har kört tåg i 30 år. Allt för att få hög och jämn standard på personalen.
    Sen tycker naturligtvis inte alla om detta (de som hållit på länge), men gillar man inte så får man ju jobba på annat håll.


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    225

    Re: Sv: Lokförarbristen

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo, det är riktigt. På 1970-talet klarade man sig genom att man började rekrytera och utbildade lokförare. Det var då något som i stort sett inte gjorts sedan 1950-talets mitt. Därtill var det många lokbiträden som befordrades till förare. Flertalet lokbiträdestjänster drogs ju in under 1970-talets andra hängt.

    För att förtydliga: problemen med brist på lokförare var under några perioder på 1980- och 1990-talet. 1987 var ett sådant år. Extratåg var i princip inte att tänka på och många Uppsala-tåg ställdes in. Godstrafiken drabbades hårt genom att släporna mellan Tomteboda och Älvsjö drogs in.
    Under min tid på SJ Buss i början på 70 - talet rekryterades och många till internutbildningen från bussförarkåren. Många av SJ's tidiga kvinnliga förare kom just ur denna grupp.

    Senast redigerat av HansJ den 2018-07-07 klockan 19:40:04.

  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 856

    Sv: Re: Sv: Lokförarbristen

    Det stämmer bra! Många av mina allra bästa kollegor vad gäller kunskap och engagemang hade en gång börjat på SJ buss både som förare och reparatörer. En karriär som numera är utesluten. På 80 talet rekryterade SJ enbart sådana med el eller fordonsteknisk bakgrund till lokförare.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •