Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tar felavhjälpning längre tid numera?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tar felavhjälpning längre tid numera?

Jag sitter på tåg 650 i Charlottenberg efter trädfall på kontaktledningen mot Kil. Felet lokaliserades vid 16-tiden och förstod jag rätt hittade elfolket felet när de åkt ut med liftmotorvagnen. En utliggare är skadad av en björk sägs det. Prognos för trafikstart är 20:00. I mina öron låter det som lång reparationstid.

Jag minns när ett tåg brände ner skyddssektionen utanför Mellansels omformarstation på 1980-talet. Vi hade tur och hittade snabbt rätt längder på förtillverkade bärtrådar så arbetet gick undan. Tog väl dryga timmen. Fjärren frågade hur lång tid vi trodde vi behövde och då sa vi att det var klart – ta in oss i Mellansel och släpp sedan på trafiken med full hastighet. Det blev tyst i luren. En skyddssektion är inte helt okomplicerad. Hmm, kanske trädet nu fallit just på en sådan. Kan vara...

Tar det mer tid med planering av arbete och färder numera kanske och är beredskapen med materiel bättre eller sämre är en undran. Bättre borde det vara med tanke på den ökade persontrafiken. Nu vet jag i och för sig inte hur mycket skada trädet – eller kanske var det flera träd – orsakade. Ska provisorisk stolpe på plats tar det förstås sin tid. Det nämndes dock inget om skadad stolpe. Jag minns att det fanns provisoriska stolpar som fästes i rälen. Jag antar att det finns ännu smartare lösningar idag. Ständiga förbättringar.

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-06-19 klockan 15:40:20.

Avställd
    Medlem
    jun 2018

Sv: Tar felavhjälpning längre tid numera?

Magnus , ibland spökar minnet med en =) att ni åtgärdat en skyddssektion på ca timmen och att ni hade förtillverkade bärtrådar till denne tillhanda sådär vips låter rätt osannolikt.....
    som du säger en skyddssektion är inte helt okomplicerad och vid felavhjälpning vill ju även trafikverkets beställare i de allra flesta fall att man kör över sektionen som har tagit skada och här kan fler fel uppdagas.

återigen din timme på 1980 talet , även om detta är räknat från att ni har strömmen frånkopplad och nerjordad och alla gubbarna på taket och i korgen samt maskinen på plats så ska ni fortfarande skarva i bärlina , pumpa ihop linorna , sätta ny skarv , kontrollera / byta ut bärtrådar samt köra över skyddsektionen och ev även justera något trådläge i någon av de närmsta utliggarna som ev fått sig en smäll när linan brann av. ( ev även stapla om viktstenar i vikten om denne skadats samt få vågarmen i rätt läge )

min gissning utan att veta ngt är att utliggare har skadats , gubbarna ska syna sektionen ev något porslin som tagit stryk som en gubbe får köra och hämta på E-lager alt beställa från Nässjö ingen entreprenör har mer material än det som de får betalt för att ha på laget ( e-lager )
    sen får kanske inte montörerna såga ner trädet heller då detta kräver motorsåg c-kort och även d eller e har jag för mig så kanske behövt ringa in arborist eller liknande. men jag kan ha fel , det enda jag vet med säkerhet är att gubbarna inte vill att jobbet tar längre tid än det behöver för de vill också hem.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av train Visa inlägg
    min gissning utan att veta ngt är att utliggare har skadats , gubbarna ska syna sektionen ev något porslin som tagit stryk som en gubbe får köra och hämta på E-lager alt beställa från Nässjö ingen entreprenör har mer material än det som de får betalt för att ha på laget ( e-lager )
    sen får kanske inte montörerna såga ner trädet heller då detta kräver motorsåg c-kort och även d eller e har jag för mig så kanske behövt ringa in arborist eller liknande. men jag kan ha fel , det enda jag vet med säkerhet är att gubbarna inte vill att jobbet tar längre tid än det behöver för de vill också hem.
    Här har vi ju några problem att åtgärda.

Avställd
    Medlem
    jun 2018

helt klart, kan även vara så att där är ngt tåg på sträckan ståendes så Eskyddet tar tid att få ut pga avsaknad av förare hos tågoperatören eller en fjärr som har alldeles för mkt att göra så de har sagt att gubbarna får avvakta 1 timme för att de ska köra undan tåg ? har hänt mig ett flertal gånger så visst finns det problem att åtgärda =)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, kanske var det ett par timmar det tog men det var helt klart imponerande snabbt. Snacka om lagarbete. Så fanns i och för sig en hel del rutin med just denna skyddssektion som hade en förmåga att rasa. Och vissa av oss jobbade i omformarstationen när jag var med. Det small upprepade gånger i linjebrytaren i facket intill. Och andra elgubbar var i lokstallet så det var bara att ta sig ut med liftmotorvagnen. Och den var belamrad med materiel. Tyngdpunkten torde varit hög med alla rör, isolatorer och annat på taket... Jag minns inte hur man fick bort tåget (det var nog Ådalen om jag minns rätt) men det fanns säkert något diesellok som stod på tomgång inne på stationen.

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-06-19 klockan 17:32:28.

Avställd
    Medlem
    jun 2018

det är imponerande och framförallt kul när allting flyter på =) jag tvivlar absolut inte på att ni var snabba och samspelta det brukade vara mer gubbar förr per fordon i tiden med och på så sätt en väldigt bred kompetens och det gynnar ju felavhjälpningen =)

just skyddssektioner har en förmåga att trilla ner så därav tar det ofta lite tid att titta till den gamla anlöggningen när det rasar igen för det brukar finnas gamla skador som höll innan men som nöts vid varje ras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu kom vi iväg kl. 19:30 så felet var avhjälpt snabbare än prognosen. Bra det!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var i lördags en debattartikel i DN om järnvägsproblem, och där hävdar författarna att återställande av kontaktledningshaveri på 1970- och 1980-talen tog i genomsnitt fyra timmar, nu "som regel" 12 - 24 timmar. Detta är en gigantisk skillnad, så jag undrar om uppgifterna verkligen är jämförbara? Kanske klassificeringen av kontaktledningsfel ändrats? Formuleringen "som regel 12 - 24 timmar" känns också ganska svepande. Kan det tänkas att "återställande" avser tid från det felet inträffade tills första tåg passerade? Tidigare brukade man ju prioritera att göra banan körbar för dieseltåg (röja undan hindrande ledningar och utliggare mm), och sedan fick kontaktledningsreparationen ske vid första lämpliga tillfälle.

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-06-19 klockan 20:35:03.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För flera år sen inträffade en kontaktledningsrivning i Skandiahamnen, av en lastbil. En fredag tror jag det var. Totalstopp givetvis. Jag var i Landvetter så jag kunde inte kolla läget då, men på lördagen skulle jag ändå in till stan för att hämta post och tidning mm. Åkte ut till brottstället och var väl där ca kl 8-9. Inte en människa i sikte. Vägen var avstängd och kontaktledningen hängde och dinglade. Efter en stund dök det upp några som började jobba lite lätt. Jag började prata med en av dem och frågade lite om hur jobbet gick. Jo, de hade kommit dit på fredagen men när det blev kväll avbröt de tog in på hotell över natten och skulle fortsätta nu. Så går det till numera. Det fanns alltså ingen från det företaget stationerade i Göteborg utan fick åka en bit. Och det fanns givetvis inte två lag disponibla så att lag två kunde fortsätta när lag 1 behövde sova.

Inte konstigt att det tar tid. Boven i dramat är givetvis Trv:s upphandlingar. Vinnade företag måste ligga så lågt i pris att det inte finns pengar till folk och material. Det är inga filantroper som äger företagen, de är ute efter vinst och eftersom inkomsterna är fasta skär man ner på kostnaderna. Det var säkert dyrare att ha folk och materiel lite varstans men det fanns då också kapacitet till underhåll.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    ... Vi hade tur och hittade snabbt rätt längder på förtillverkade bärtrådar så arbetet gick undan. Tog väl dryga timmen.

...

Tar det mer tid med planering av arbete och färder numera kanske och är beredskapen med materiel bättre eller sämre är en undran.
    Numera hittar man inget som råkar passa, det som finns är minimalt och räcker bara till de minsta reparationerna.

Numera ställer ingen upp enbart för att få övertidstimmar, antingen har man ersatt beredskap eller så åker man inte ut på fel. Dessutom är personalskaran kraftigt reducerad eftersom anläggningen "kräver" allt mindre förebyggande underhåll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur gick urvalet till för att kunna få köra liftmotorvagn på 80-talet?
    Anta en procent utav en personalstyrka som hade möjlighet att få behörighet att köra en sådan skapelse?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JM Visa inlägg
    Anta en procent utav en personalstyrka som hade möjlighet att få behörighet att köra en sådan skapelse?
    Nja, urvalsgruppen var den eltekniska personalen, hade bara en procent kunnat köra hade det bara behövts ett par liftmotorvagnar i hela landet eftersom personalgruppen totalt utgjordes 200-300 personer.

Utan att veta tror jag att urvalet gjordes främst på "personlig lämplighet", mig veterligt fanns det i vart fall ingen annan dokumenterad process.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Mellansel var helt klart de allra flesta elgubbarna (om inte alla) utbildade på liftmotorvagnen och rälsbilen. På 1980-talet och säkert långt senare. Dumt att ha grejer och inte kunna använda dem... Och inte behövdes någon assistans av Kockumstralla för att ta sig ut heller (vilket lär vara fallet på ERTMS-sträckor; man häpnar).

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-06-20 klockan 09:54:45.

Avställd
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av JM Visa inlägg
    det var garanterat fler som fick / kunde köra motorvagn då än det är idag med regelverket som råder samt mer pengar och framförallt mer intern utbildning

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Precis lite det jag vill komma fram till. Om det är 11-13% som klarar urvalstestet för att bli lokförare så är det ganska rimligt att det inte finns så många förare att tillgå. Lite halvtokigt kan tyckas att det ska vara samma krav på att köra snabbtåg i Tyskland som att växla på en bangård eller för den delen spärrfärda sig med en liten tralla.
    Men...
    Undrar om någon hävdar att säkerheten var bättre förr? Man kanske skall börja i den änden när man har synpunkter på att något tar längre tid idag. Det är plågsamt med utbildning, fortbildning, blanketter och pappersarbete bara för att ens låsa upp till förarhytten. Kanske man till och med kan dra på växlarna så pass att bara därför att alla skulle köra förut så skedde det tillbud och olyckor, vilket gör att knappt någon får det idag. Spekulation från min sida men SÄO var ju inte liten mot slutet och byggd på orsaker.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker det händer lite saker då och då med banarbetsfordon, urspårningar och uppkörda växlar mm. Är säkerheten bättre nu?

Avställd
    Medlem
    jun 2018

tror inte säkerheten är bättre nu, olyckorna som händer tror jag händer 80% av stress då felavhjälparen väldigt ofta blir illa bemött av fjtkl osv när de ska åtgärda i anläggningen och fjtkl får mer att göra sen tror jag även det beror på en hel del nya företag i branschen och deras folk kan ha gått lite snabb utbildningar eller fått stora kaptensmössan för snabbt med A-skydd , förarbiten osv så de helt enkelt sakar erfarenheten

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är inte 100 på att växeluppkörning i samband med riktning eller kontaktledningsarbeten i sig är farliga. Hur många görs av tåg eller annat som kan kollidera med tåg? Dock kan det beroende på bli en personfara dvs personalen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •