Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Flera bolag som satsar på trafik mellan Västerås och Stockholm.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Flera bolag som satsar på trafik mellan Västerås och Stockholm.

Håller på och planerar några sommarresor. När jag kollade på Västerås – Stockholm får jag upp att trafiken bedrivs av SJ. Blå tåget. Tågab och så finns det möjligheten att Boka resa med Snabbtåget X3000 som enligt tidtabellen är några minuter långsammare än två våningståget?
    Är det ombyggnaden av getingmidjan som är resultatet till att det är flera udda förbindelser eller vill flera bolag konkurrera med Sj. Nu är det i och för sig bara någon enstaka avgång om dagen det rör sig om.

Brukar åka mellan Stockholm och Norrtälje En sträcka som saknar järnväg. Om någon ringer och meddelar att det är ca 150 passagerare som ska med en båt från Norrtälje Kan ett bolag som bedriver uppköpt trafik strunta i att sätta in extra fordon. Eller finns det något i kontrakten som kräver att bolagen ska sätta in flera fordon om man räknar med att det kommer att bli ovanligt mycket folk på en avgång. Har ställt mig samma fråga vid tillfällen då det dyker upp ett hundratal scouter som ska med ett tåg och scoutledaren förklarat att man meddelat trafikutövaren. Samma problem ibland när man varit på en konsert och flera hundra personer utöver de normala trafikanterna ska med samma tåg.
    Blir nog samma skit i Stockholm när prideparaden ska gå av stapeln i månadsskiftet juli - augusti då det bara är Uppsala linjen som trafikeras med tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Flera bolag som satsar på trafik mellan Västerås och Stockholm.

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Håller på och planerar några sommarresor. När jag kollade på Västerås – Stockholm får jag upp att trafiken bedrivs av SJ. Blå tåget. Tågab och så finns det möjligheten att Boka resa med Snabbtåget X3000 som enligt tidtabellen är några minuter långsammare än två våningståget?
    Är det ombyggnaden av getingmidjan som är resultatet till att det är flera udda förbindelser eller vill flera bolag konkurrera med Sj. Nu är det i och för sig bara någon enstaka avgång om dagen det rör sig om.
    Dessa "satsningar" är i verkligheten tåg som omleds p g a avstängningen Stockholm C-Stockholm S.

PS. Självklart stannar en del av dessa tåg i Västerås, eftersom de inte stannar där man annars måste byta tåg.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-06-19 klockan 18:10:52.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om du menar det som hände förra helgen när många från Stockholm ville resa med S/S Blidösund till Norrpada och ett flertal inte kom med den första 676an utan fick vänta till nästa avgång och båten väntade?
    I sådant fall gäller(då utföraren inte har chartrat egen/egna bussar)att man tar sig till platsen"på egen risk",men däremot kan utföraren kontakta(i detta fall Nobina)att det kan komma en stor resandemängd./Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Om du menar det som hände förra helgen när många från Stockholm ville resa med S/S Blidösund till Norrpada och ett flertal inte kom med den första 676an utan fick vänta till nästa avgång och båten väntade?
    I sådant fall gäller(då utföraren inte har chartrat egen/egna bussar)att man tar sig till platsen"på egen risk",men däremot kan utföraren kontakta(i detta fall Nobina)att det kan komma en stor resandemängd./Ulf
    Man kan ju knappast ålägga entreprenören att tillhandahålla obegränsad kapacitet vid särskilda situationer med mycket stor efterfrågan. Men vad jag förstår så gäller i sådana här situationer att 20min regeln gäller så att de som inte kommer med en annonserad avgång har rätt att åka taxi på SL bekostnad , det finns ett maxbelopp dock.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Nu var jag morgonpigg så jag resta till Norrtälje redan vid 6,30 tiden. Då var det tre ungdomsledare som kom med en grupp ungdomar på ca 20 personer som skulle byta buss i Norrtälje gruppen hade varit i kontakt med sl som lovade att sätta in en extra buss eftersom det brukade vara ganska fullt på den turen dom skulle med.
    När det gäller Blidösundsbolaget hade man varit i kontakt med sl som lovade att sätta in en extra buss och det var därför man på deras biljett angav vilken buss man skulle ta. Eftersom det inte kom någon extra buss fick passagerarna ta två senare bussar. Som tur var kom kapten med den sista bussen vilket resulterade i att vi blev ca 30 minuter försenade. Skulle vara bättre om Sl informerade om att det är bättre att man tar en eller två tidigare bussar istället för att lova att det ska finnas extra bussar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lovande verkligen SL att sätta in extra bussar? På den tiden det begav sig och jag var med och liknande situationer lovande SL aldrig något utan det var mer att man skulle försöka sätta in en extra buss. Det finns rätt mycket som kan hända som inte går att påverka nämnvärt som kan göra att den extra bussen uteblir.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

När min son gick i grundskolan hade klassen flera gånger "läger" på Barnens ö. Resorna dit gick till så att skolan ringde SL och talade om att "klockan si och så kommer cirka 40 personer att vilja åka från Danderyds sjukhus till Barnens ö" varvid SL svarade att "då sätter vi in en extravagn". På samma sätt arrangerades hemresorna - det fungerade utmärkt varje gång! Ofta kördes extrabussen direkt Danderyd-Barnens ö och omvänt. Utmärkt service!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    När min son gick i grundskolan hade klassen flera gånger "läger" på Barnens ö. Resorna dit gick till så att skolan ringde SL och talade om att "klockan si och så kommer cirka 40 personer att vilja åka från Danderyds sjukhus till Barnens ö" varvid SL svarade att "då sätter vi in en extravagn". På samma sätt arrangerades hemresorna - det fungerade utmärkt varje gång! Ofta kördes extrabussen direkt Danderyd-Barnens ö och omvänt. Utmärkt service!

/TKO
    Och så fungerade det på Roslagsbanan "förr" , meddelande t.e.x en dagisklass att man hade för avsikt att resa en viss sträcka så växlade vi in en extra vagn så att kapaciteten ökade tillfälligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •