Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Första dödsoffret på shinkansen

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    413

    Första dödsoffret på shinkansen

    Det verkar som om japanska snabbtågssystemet Shinkansen har krävt sitt första dödsoffer i trafik: https://soranews24.com/2018/06/15/hu...-bullet-train/

    Noter:
    Vid ett tidigare tillfälle omkom en passagerare efter att ha klämts när hon försökte kliva ombord medan dörrarna stängdes, men jag räknar inte det som orsakat av trafiken.

    Det har också omkommit en handfull personer genom mord eller självmord (en man hällde bensin över sig och tände på, varvid passagerare dog av rökskador), men jag räknar inte heller dessa som trafikrelaterade dödsfall.


  2. #2
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Första dödsoffret på shinkansen

    Detta är alltså första personpåkörningen på över 50 år? Är inte självmord ganska vanligt på de japanska järnvägarna?

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Första (?) dödsoffret på shinkansen

    Det står inte i länkad artikel att det är det första dödsoffret på Shinkansen. Och det måste ha hänt förr att det varit personpåkörningar.
    Den som klämdes i dörren är närmare definitionen om dödsoffer på tåg, alltså passagerare ombord som dör av en olycka.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-19 klockan 09:52:32.

  4. #4
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Första (?) dödsoffret på shinkansen

    Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Detta är alltså första personpåkörningen på över 50 år? Är inte självmord ganska vanligt på de japanska järnvägarna?
    Det är nog så att det är mest frekvent med självmord på de större japanska städernas t-banelinjer och förortståg. Det finns exempelvis vissa järnvägsstationer som har blivit extra 'populära' bland dessa livströtta japaner.

    Citat: Shin-Koiwa Station in Tokyo is one of the country’s most infamous suicide spots. (It’s even mentioned on the Japanese Wikipedia page of well-known places where people take their own lives). Over the years, the station keeps experiencing suicides. For example, between 2011 and 2013, there were 13 incidents at this one station. Some seem to be suicides, while others might have been people accidentally falling on the tracks. The rail company JR East is considering the installation of barriers on the station’s platforms.

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det står inte i länkad artikel att det är det första dödsoffret på Shinkansen. Och det måste ha hänt förr att det varit personpåkörningar.
    Den som klämdes i dörren är närmare definitionen om dödsoffer på tåg, alltså passagerare ombord som dör av en olycka.
    Det har förekommit dödliga personpåkörningar vid ett antal tillfällen tidigare också. Det är alltså inte så att Shinkansen har varit helt förskonade sedan starten i oktober 1964 från sådana här personpåkörningar med dödlig utgång. Men med tanke på den extrema trafiktätheten på exempelvis Tōkaidō Shinkansen och San'yō Shinkansen och det extremt höga befordrade passagerarantalet på dessa linjer så är det ändå en anmärkningsvärt hög säkerhet på Shinkansen.

    Folk har dessutom inte enbart blivit påkörda av höghastighetstågen när de hoppat framför Shinkansen. Det finns även exempel på att man hoppat ut från Shinkansentåg i full fart och omkommit. Hur de först lyckats öppna vagnsdörrarna för att kunna hoppa ut och inte tågen då nödbromsats är naturligtvis en annan fråga.

    Ja, det finns även dödsolyckor på de plankorsningar som finns kvar på de mini-Shinkansensträckor som är de uppgraderade 1067-linjer som fått 1435 mm spårvidd (Yamagata och Akita Shinkansen). Bilar har blivit påkörda på dessa mini-Shinkansen bibanor som finns norrut på huvudön Honshū trots att det finns säkerhetsanläggningar vid plankorsningarna.

    Det är dock förståeligt att man i Japan är stolta över den goda mycket låga olycksstatistiken men man ska inte förledas att tro att det helt saknas incidenter med omkomna resenärer. Sett i ett större perspektiv har man dock varit förskonade från de svåra tågolyckor som vi upplevt med höghastighetståg i väst och i Kina.

    Förr eller senare kommer dock 'hålen i schweizerosten' att linjera och vi får en svår tågolycka även i Nippon. Vi kan dock hoppas på att det dröjer och att man slipper fler exempel på den materialtrötthet som nu upptäckts i Shinkansentåg och som potentiellt skulle kunnat orsaka svåra tågurspårningar.

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •