Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Katrineholm igår

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Katrineholm igår

Besökte Katrineholm igår.

Biljettautomater och Kullbergska huset. Väldigt fin stationsmiljö med järnvägspark och ståtliga hus.

Järnvägshistoria är intressant. När får vi se liknande information i Östergötland ?

Tågab 7050 på ingång.

Direkttåg till Stockholm, Göteborg, Karlstad men inte till Malmö.

Tåg 10422 till Göteborg

Det pampiga gamla posthuset, uppfört år 1906.

Överlag är Katrineholm en station som är lätttillgänglig med järnvägspark och fin miljö runt ikring, mycket nära till
    torget mittemot. Det finns Espresso-house i väntsalen, något som man oftast bara ser i större
    städer. Mycket goda tågförbindelser med både Stockholm & Göteborg, men inte till Malmö. Pressbyrån ligger
    i en byggnad intill.

I tex. Mjölby är det något längre till torget, det finns ingen järnvägspark (nja en smal remsa då) eller Espresso-house, inga ståtliga byggnader intill
    men väl en pressbyrå i väntsalen och direktförbindelser till Malmö/Köpenhamn.

Senast redigerat av Tåg I Dag den 2018-06-19 klockan 09:04:53.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Katrineholm igår

Intressant reseberättelse med fina bilder.
    En detaljanmärkning: 10422 går från Göteborg till Stockholm.
    Dessutom bör det påpekas att Sultans konditori ligger ett normalsvenskt stenkast norr om stationshuset.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Besökte Katrineholm igår
    ]
    Lite märkligt att biljettautomater står helt oskyddat utomhus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja, antar att SJ vill erbjuda biljetter även när väntsalen är stängd. Finns en "oskyddad" biljettautomat i Mjölby också. Den ser dock inte lika fräsch ut som dem i Katrineholm.
    Ca 2015 kom dessa gröna automater och biljetterna blev till små kvittorullar istället för de äldre större biljetterna i tjockare papper. Vad tror ni när kommer automaterna försvinna helt ? Antar att om 10 år kommer SJ's biljetter bara säljas över nätet och med mobilappar. Det fungerar för Snälltåget, Saga-rail och bussbolagen klarar sig utmärkt utan automater.

För övrigt märkte jag att Katrineholm har stora resandemängder med tanke på att staden är rätt liten. Blott en timme med tåget till Stockholm betyder säkert att en hel del resenärer bor i Katrineholm och jobbar i huvudstaden.

Tågab 7050 och SJ tåg 10422

Tåg 10422 till Stockholm (inte Göteborg )

Senast redigerat av Tåg I Dag den 2018-06-19 klockan 16:55:11.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Du var inte på andra sidan vid bussstationen då?
    I godsmagasinet där finns en konstutställning med en f d B6a inbyggd i godsmagasinet./Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att Mjölby har tvåtimmarstrafik till och från Malmö beror väl till stor del på anslutningar med TiB-tågen.
    Katrineholm har egentligen bättre Malmöförbindelser med Uven-tågen till Norrköping/Linköping i stort sett varje timme med hyfsat korta bytestider.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Ja, antar att SJ vill erbjuda biljetter även när väntsalen är stängd. Finns en "oskyddad" biljettautomat i Mjölby också. Den ser dock inte lika fräsch ut som dem i Katrineholm.
    )
    Javars, men det är ju märkligt att de inte åtminstone är placerade under tak. Någonstans finns väl skydd för väder även när väntsalen är stängd ?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Stationsbyggnaden i Katrineholm är en av mina favoriter liksom Alvesta, Hässleholm, Flen, Mellansel, Vännäs, Älvsbyn och Boden. Gamla stationshuset i Ånge var också fint men så ersattes det av ett fult resecentrum och de rev Järnvägshotellet med tillhörande Järnvägsrestaurang.

Espresso House bojkottar jag för jag är trött på dessa kedjor som försöker krossa lokala konditorier. Medger dock att jag saknar kedjan Pressbyrån på många håll med ett rikt utbud av dagstidningar. Färre som läser dem. Jag prenumererar på två. På Hässleholm C finns två riktigt bra Pressbyråer med ett gediget utbud av magasin.

Min absoluta favoritstation i Sverige är dock Malmö C. Du kan köpa härliga smørrebrød och miljön är fin blandning mellan gammalt och nytt. Alltid välstädat och doftar inte urionoar som Stockholm C. Dessutom är stationen svårnavigerad och loungen ligger för långt från spåren. Butiksutbudet är trevligt och Luzette är en pärla.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-06-24 klockan 14:07:07.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det beror nog på att de är arvtagare till TiM-automaterna som tidigare bara sålde TiM-biljetter, och de har stått vid plattformarna. Tänk Kolmårdens station och Hälleforsnäs. Och vid spår 10 (till höger utanför dörrarna) vid Stockholm C. (Vet inte om den finns kvar.)

I orter som Mjölby och Motala finns ingen SJ-biljettautomat; det har inte varit stationer med TiM-trafik (däremot så "har Östgötatrafiken" en Quickomat där i Mjölby och i Motala vid lasarettet där jag har för mig man kan köpa SJ-biljett med lite knappande och 30 kr avgift.)

Senast redigerat av pml den 2018-06-24 klockan 21:05:34.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Det beror nog på att de är arvtagare till TiM-automaterna som tidigare bara sålde TiM-biljetter, och de har stått vid plattformarna. Tänk Kolmårdens station och Hälleforsnäs. Och vid spår 10 (till höger utanför dörrarna) vid Stockholm C. (Vet inte om den finns kvar.)

I orter som Mjölby och Motala finns ingen SJ-biljettautomat; det har inte varit stationer med TiM-trafik (däremot så "har Östgötatrafiken" en Quickomat där i Mjölby och i Motala vid lasarettet där jag har för mig man kan köpa SJ-biljett med lite knappande och 30 kr avgift.)
    Utomhus är knappast ovanligt, men oftast står de nog helt eller delvis under tak.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Trevligt reportage!

Det är nog rätt bra att automaterna står helt oskyddade. Det ökar nog chansen att automaterna inte sunkas ned och ökar nog också chansen att kunna köpa en biljett vid dåligt väder utan att behöva utsättas för tobaksrök eller allmänt påfrestande motmänniskor.

Katrineholm är väl i övrigt inte mycket till stad. Fritt ur minnet så finns det ett ställe som lagar rätt bra asiatisk mat invid stationen (på norra sidan). En bit bort å södra sidan verkar stadens egentliga centrum finnas och där finns väl en del andra matställen och liknande.

För den som även transporterar sig med vägfordon eller allmänt är intresserad av vägar så kan väl Katrineholm sägas ha ett par lite intressanta trafiklösningar, dels vägkorsningen på norra brofästet på bilvägen som korsar järnvägen strax öster om stationen, och dels en bra bit söderut inom orten ett klart intressant försök till att göra en så bra vägkorsning i plan som möjligt utan att ta till en rondell.

Jag är i övrigt lite skeptisk till försöken att leda genomfartstrafik utanför orten. Med dagens ruttsökningstjänster på nätet så är det nog stor risk att trafiken ändå går genom centrum just eftersom genomfartsvägarna är lite snålt tilltagna på så vis att det byggts kort vägsträcka men det resulterat i att förbifarterna blir längre att köra. Det framgår dessutom rätt uppenbart att man tänkt en viss ungefärlig radie för en förbifart, och sen kommit på att den blivit för liten och tagit till en större radie på en del av förbifarten så att framförallt resande mellan norrut och söderut nog förlorar en hel del på genomfarten. Dessutom gav sig naturen till känna vilket resulterade i att förbifarten går ända inne i byn i nordvästra delen och att den inte existerar alls i sydvästra delen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •