Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: I stormens spår...I Tåg

  1. #1
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    I stormens spår...I Tåg

    Läste om elementens raseri i Tåg. Stationen i Jönköping ligger tydligen i lite utsatt läge. Det kan man utläsa av bilderna som delvis handlar om någon senare storm. Den omtalade skedde 1929 och handlade lite om ånglok men de två första bilderna visar kontaktledningsmateriel och eftersom eldriften kom till Jönköping 1932 måste de vara av senare datum. Den sista bilden på nerrasade telefontrådar kan dock vara från tiden. Detta borde kanske framgått i artikeln?


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    13

    Sv: I stormens spår...I Tåg

    Lite bilder och kommentarer från en isstorm för oss som inte sett artikeln
    Jönköping: Trafikstörningar på grund av nedisning 1929


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 144

    Sv: Vattnet stiger på grund av landhöjningen

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Läste om elementens raseri i Tåg. Stationen i Jönköping ligger tydligen i lite utsatt läge. Det kan man utläsa av bilderna som delvis handlar om någon senare storm. Den omtalade skedde 1929 och handlade lite om ånglok men de två första bilderna visar kontaktledningsmateriel och eftersom eldriften kom till Jönköping 1932 måste de vara av senare datum. Den sista bilden på nerrasade telefontrådar kan dock vara från tiden. Detta borde kanske framgått i artikeln?
    Problemen återkommer även för den nya stationen i och med att Vätterns vattenyta stiger i sin södra ände på grund av den landhöjning som sker. Vättern avvattnas av Motala ström som ligger i norra delen av sjön.


  4. #4

    Sv: I stormens spår...I Tåg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Läste om elementens raseri i Tåg. Stationen i Jönköping ligger tydligen i lite utsatt läge. Det kan man utläsa av bilderna som delvis handlar om någon senare storm. Den omtalade skedde 1929 och handlade lite om ånglok men de två första bilderna visar kontaktledningsmateriel och eftersom eldriften kom till Jönköping 1932 måste de vara av senare datum. Den sista bilden på nerrasade telefontrådar kan dock vara från tiden. Detta borde kanske framgått i artikeln?
    På samlingsportalen verkar de två första bilderna finnas med i dubbla upplagor med olika datering, 1929-01-16 respektive 1953-02.

    Första bilden:
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBAA02544
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAA03688

    Andra bilden:
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBAA02546
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAA03689

    Även den tredje bilden finns i två upplagor, men förutom 1929-01-16 har vi där i alla fall tidsbestämningen 1929 även på dubbletten.
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBAA02542
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KACA00158

    Med ledning av övriga bilder daterade 1929 är det ju tydligt att det handlar om två olika tillfällen, men det var lurigt med de dubbla dateringarna.

    Senast redigerat av David Larsson den 2018-06-19 klockan 10:05:50.
    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

  5. #5
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: I stormens spår...I Tåg

    1953 låter mer troligt för de två första. Man borde kanske sanera de övriga?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •