Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tågtrafik från Stockholm till Oslo och Köpenhamn från 25 juni

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tågtrafik från Stockholm till Oslo och Köpenhamn från 25 juni

En titt i säljsystemen idag visar uppdateringar på Oslo och Köpenhamn.
    Tågen 629 och 660 är indragna och ersätts av buss Örebro-Oslo och omvänt med anslutning
    t/fr Här- och där i Örebro. Från 13/7 även buss Stockholm-Bålsta o vv pga avstängningen där.
    Första tåg från Karlstad till Oslo vardagar blir 16.31.
    Enda tåget Oslo-Karlstad som visas just nu på vardagar är 16.56 från Oslo. (Här fattas nog ett morgontåg.)
    Samtliga direkttåg Stockholm-Köpenhamn och omvänt ser ut att endast gå t/fr Malmö.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tågtrafik från Stockholm till Oslo och Köpenhamn från 25 juni

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    En titt i säljsystemen idag visar uppdateringar på Oslo och Köpenhamn.
    Tågen 629 och 660 är indragna och ersätts av buss Örebro-Oslo och omvänt med anslutning
    t/fr Här- och där i Örebro. Från 13/7 även buss Stockholm-Bålsta o vv pga avstängningen där.
    Första tåg från Karlstad till Oslo vardagar blir 16.31.
    Enda tåget Oslo-Karlstad som visas just nu på vardagar är 16.56 från Oslo. (Här fattas nog ett morgontåg.)
    Samtliga direkttåg Stockholm-Köpenhamn och omvänt ser ut att endast gå t/fr Malmö.
    Intressant, men lite tråkigt.

Indragningar till Oslo har det väl förvarnats om, även om det kanske inte pratats om bussersättning.
    Men har någon uppfattat något skäl att inte köra över tågen från Stockholm till Köpenhamn? Det har ju inte heller annonserats i förväg.
    Sommartid brukar det vara en hel del utländska turister som åker dit har jag noterat. Kan det bara vara något tillfälligt misstag i tidtabellerna, eller behöver det ske service i Malmö på alla tåg så man inte kan vända i Köpenhamn?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intressant, men lite tråkigt.

Men har någon uppfattat något skäl att inte köra över tågen från Stockholm till Köpenhamn? Det har ju inte heller annonserats i förväg.
    Sommartid brukar det vara en hel del utländska turister som åker dit har jag noterat. Kan det bara vara något tillfälligt misstag i tidtabellerna, eller behöver det ske service i Malmö på alla tåg så man inte kan vända i Köpenhamn?
    Tågen t/fr Köpenhamn var spärrade igår och är då borttagna idag så det är nog inget misstag.
    Brist på X2K pga avstängningen?

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-06-19 klockan 08:28:29.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Märkligt med tågen Stockholm-Köpenhamn... om det inte är ett fel i systemet.
    Mellan Göteborg och Köpenhamn sätter ju SJ in direkta X2:or speciellt under sommarsäsongen.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vid sökning Stockholm - Köpenhamn H 16 juli får man upp byte i Lund/Malmö på samtliga förbindelser medan Göteborg-Köpenhamn har direktförbindelser

Anslutningarna i Lund från snabbtåg är 10 min och byte till Öresundståg (utom från 20541 som ankommer Lund 1 minut senare än övr snabbtåg) Om det är brist på K-vagnar är det mest ekonomiskt att spara på Stockholmslinjen (längre sträcka) Dessutom är linjetabellen fr Cst till Köpenhamn (troligen) felkonstruerad med ankomst Köpenhamn exakt varannan timme men avgång Köpenhamn på em kl 14-19 med 1-3 tim intervall vilket ger (skulle gett) en omöjlig vändning i Köpenhamn kl 15.20-15.23

Intressant är de höga priserna i sommar Cst Köpenhamn , (men väldigt låga Göteborg-köpenhamn) Detta beror på att IC-tågen i serien 259-290 (Gävle-) Cst - Linköping är indragna i sommar vilket ger hög belastning Stockholm södra-Linköping på snabbtågen = höga priser enligt systemet med dynamiska priser
    Intressant är då hur systemet "hittar" lägre priser med förbindelsern Cst- ersättningsbuss- Bålsta - Västerås - Linköping - Malmö - (snabbtåg som kommer fr G) -Köpenhamn. En fruktansvärd omväg och som troligen medför extra kostnader för ersättningstrafiken om lågpristrafikanter tar denna väg. Resandet lär nog minska i sommar Cst-Linköping och söderut

Så till Oslo
    Varför denna långa bussträcka Örebro-Oslo. Om tågen går som vanligt Cst - Karlstad borde väl bussen gå Karlstad - Oslo ? Eller ansluter möjligen bussen till tåg på två ställen??

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Tågen t/fr Köpenhamn var spärrade igår och är då borttagna idag så det är nog inget misstag.
    Brist på X2K pga avstängningen?
    Brist på X2K pga eftersatt underhåll. Getingmidjan har inget med detta att göra.

Även Öresundstågen släpar efter med underhåll. Flera tåg är kortare än planenligt, med ståplats som följd, och samtidigt ställer SJ in trafik när resandeantalet är som störst.

Scenario: 200 SJ-resenärer från inställd X2K försöker förgäves få plats i en redan överfull X31.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Snabbtågen Malmö - Köpenhamn - Malmö ställs in under getingperioden för att öka flexibiliteten i systemet.
    Dessutom bokas alla vagn 2/3 som andraklass, men bara med det antal platser som förstaklassvagnar har.
    Färdriktning kan inte heller bokas under perioden.
    Samantaget medför detta att vilket tågsätt som helst kan gå i vilket tåg som helst.
    Dessa uppgifter spånade ur diverse intern info.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Snabbtågen Malmö - Köpenhamn - Malmö ställs in under getingperioden för att öka flexibiliteten i systemet.
    Dessutom bokas alla vagn 2/3 som andraklass, men bara med det antal platser som förstaklassvagnar har.
    Färdriktning kan inte heller bokas under perioden.
    Samantaget medför detta att vilket tågsätt som helst kan gå i vilket tåg som helst.
    Dessa uppgifter spånade ur diverse intern info.
    Tack för infon.
    Gäller det även snabbtågen från Göteborg till Köpenhamn att de bara går till Malmö?
    I så fall har de nya tiderna inte uppdaterats ännu, för jag hittade en förbindelse från Köpenhamn till Stockholm där man skulle åka X2000 Köpenhamn-Lund och sen ett annat X2000 Lund-Stockholm.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Vid sökning Stockholm - Köpenhamn H 16 juli får man upp byte i Lund/Malmö på samtliga förbindelser medan Göteborg-Köpenhamn har direktförbindelser

Så till Oslo
    Varför denna långa bussträcka Örebro-Oslo. Om tågen går som vanligt Cst - Karlstad borde väl bussen gå Karlstad - Oslo ? Eller ansluter möjligen bussen till tåg på två ställen??
    För sträckan Oslo–Stockholm verkar Resrobot ofta rekommndera buss eller NSB till Göteborg och snabbtåg till Sthlm Sst.
    Det går ett snabbtåg nr 660 hela vägen Oslo–Flemingsberg.
    Det finns också buss till Karlstad eller Orebro för byte till tåg.
    Eller expressbuss hela vägen, liknande restid jämfört med allt utom tåg 660 och flyg.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-19 klockan 13:24:22.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tack för infon.
    Gäller det även snabbtågen från Göteborg till Köpenhamn att de bara går till Malmö?
    I så fall har de nya tiderna inte uppdaterats ännu, för jag hittade en förbindelse från Köpenhamn till Stockholm där man skulle åka X2000 Köpenhamn-Lund och sen ett annat X2000 Lund-Stockholm.
    Göteborg - Köpenhamn ska gå som planerat, enligt samma info.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    För sträckan Oslo–Stockholm verkar Resrobot ofta rekommndera buss eller NSB till Göteborg och snabbtåg till Sthlm Sst.
    Det går ett snabbtåg nr 660 hela vägen Oslo–Flemingsberg.
    Det finns också buss till Karlstad eller Orebro för byte till tåg.
    Eller expressbuss hela vägen, liknande restid jämfört med allt utom tåg 660 och flyg.
    Säljsystemen uppdaterades med det nya idag 19/6.
    Resronot uppdateras kanske en gång i veckan.
    Tåg 660 är inställt hela sommaren och ersatt med buss Oslo-Karlstad C-Örebro.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Brist på X2K pga eftersatt underhåll. Getingmidjan har inget med detta att göra.
    Nej, trafiken vid avstängningen torde vara planerad sedan länge tillbaka. Är X2K extra underhållskrävande kanske?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Nej, trafiken vid avstängningen torde vara planerad sedan länge tillbaka. Är X2K extra underhållskrävande kanske?
    Det går väl inte en dag, utan att något eller några SJ-tågpar mellan Malmö och Köpenhamn är inställda. Både igår och idag var exempelvis 525-20502 och 533-550 inställda över bron. Fordonsbrist, utan att getingmidjan är avstängd, så jag vidhåller att getingmidjan inte har något med inställda tåg till Danmark att göra.

Snarare handlar det om sommartidtabellen, som det åtminstone förr i tiden hette. Att utöka danmarkstrafiken, när man inte ens har fordon till ordinarie trafik, det går ju bara inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det går väl inte en dag, utan att något eller några SJ-tågpar mellan Malmö och Köpenhamn är inställda. Både igår och idag var exempelvis 525-20502 och 533-550 inställda över bron. Fordonsbrist, utan att getingmidjan är avstängd, så jag vidhåller att getingmidjan inte har något med inställda tåg till Danmark att göra.

Snarare handlar det om sommartidtabellen, som det åtminstone förr i tiden hette. Att utöka danmarkstrafiken, när man inte ens har fordon till ordinarie trafik, det går ju bara inte.
    Ja, jag menar som du. SJ har klantat sig och ställer in Köpenhamnstrafik en vecka innan sommartidtabellen ska börja gälla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett antal regionaltåg Flemingsberg - Norrköping via Nyköping är under sommaren förlängda att gå ner till Linköping. Så X2000-tågen får avlastning genom detta. Tiderna motsvarar delvis Intercitylägena med X40.

Medlem
    mar 2018

Även Öresundstågen släpar efter med underhåll. Flera tåg är kortare än planenligt, med ståplats som följd, och samtidigt ställer SJ in trafik när resandeantalet är som störst.

Scenario: 200 SJ-resenärer från inställd X2K försöker förgäves få plats i en redan överfull X31.
    Idag 28 juni blev ett antal resenärer med biljett till 20550 Köpenhamn - Stockholm akterseglade i Malmö.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag 28 juni blev ett antal resenärer med biljett till 20550 Köpenhamn - Stockholm akterseglade i Malmö.
    Men i går (27 juni) fungerade det utmärkt för mig att åka SJ snabbtåg Köpenhamn - Södertälje med byte i Lund. Tåg 496 mot Göteborg, enligt tidtabell 16.20 från København H men några minuter försenat. När det inte är sommar utgår tåget från Malmö, heter 492 och stannar bara för påstigande i Lund. Enligt högtalarutrop i 496 var det ett hundratal övergångsresande som uppmanades att förbereda sig för ett snabbt byte i Lund, där 496 och 20546 stod vid samma plattform. Som väl var hade systemet tilldelat mig samma vagnsnummer i båda tågen, och som väl var var båda tågsätten vända på samma sätt (rättvända). 20546 avgick från Lund med bara en minuts försening.

P S Jag hade sedan förut biljett till 20544. Den 8 juni fick jag ett sms om att 20544 skulle ställas in på delsträckan Köpenhamn - Malmö. Jag erbjöds att antingen åka lite tidigare med Öresundståg med den biljett jag fått, eller att få biljetten ombokad eller återbetald. Jag valde ombokning till den förbindelse som jag nyss beskrev.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-06-28 klockan 22:15:33.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men i går (27 juni) fungerade det utmärkt för mig att åka SJ snabbtåg Köpenhamn - Södertälje med byte i Lund. Tåg 496 mot Göteborg, enligt tidtabell 16.20 från København H men några minuter försenat. När det inte är sommar utgår tåget från Malmö, heter 492 och stannar bara för påstigande i Lund. Enligt högtalarutrop i 496 var det ett hundratal övergångsresande som uppmanades att förbereda sig för ett snabbt byte i Lund, där 496 och 20546 stod vid samma plattform. Som väl var hade systemet tilldelat mig samma vagnsnummer i båda tågen, och som väl var var båda tågsätten vända på samma sätt (rättvända). 20546 avgick från Lund med bara en minuts försening.
    Du skriver att 496 var några minuter sent, men om jag tolkar dig rätt så gick väl 20544 före 496 till Lund, och då måste väl 496 varit minst 6 minuter sent från Malmö om man tog det beslutet. Eller missuppfattar jag något?
    Hur långt var uppehållet i Hyllie, det är ju avsatt 6 minuter? Var det mycket folk från Köpenhamn? Det bör det väl ha varit om det var 100 som skulle byta i Lund, och några skulle väl mot Göteborgshållet också.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ja, jag menar som du. SJ har klantat sig och ställer in Köpenhamnstrafik en vecka innan sommartidtabellen ska börja gälla.
    Jag undrar varför det är fordonsbrist på sommaren. Det kan vara personalbrist eftersom de vill ha semesterledigt. Men fordonen har inte lagstadgad semester. Eller har underhållsverkstaden semesterledigt?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sven-Olof Johansson Visa inlägg
    Ett antal regionaltåg Flemingsberg - Norrköping via Nyköping är under sommaren förlängda att gå ner till Linköping. Så X2000-tågen får avlastning genom detta. Tiderna motsvarar delvis Intercitylägena med X40.
    Men å andra sidan är tågen över Katrineholm (från Gävle) helt inställda.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •