Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 6]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 6]

Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5

2018_05_04_32024pv by Magnus Backman, on Flickr

Dag 2 i Italien tog vi lokaltåget till Turin. Staden har ett omfattande spårvägsnät med både moderna och lite äldre vagnar. Först dök en modernare vagn upp.

2018_05_04_32029pv by Magnus Backman, on Flickr

Efter några hållplatser bytte vi till denna äldre vagn. Det lät som om den gick på en tändkulemotor men jag gissar att det var kompressorn som avgav ljudet.

2018_05_04_32056pv by Magnus Backman, on Flickr

Målet med spårvagnsturen var att ta sig till bergbanan som går från Sassi till Superga. Här ankommer tåget till dalstationen Sassi. Banan öppnades 1884 och hade ett uppehåll i driften under första världskriget men kom åter i trafik 1919.

2018_05_04_32059pv by Magnus Backman, on Flickr

Från bergstationen har man god utsikt, säkerligen mycket trevligare när det är sol och inte regnet hänger i luften men inte illa dagen vi var där ändå.

2018_05_04_32069pv by Magnus Backman, on Flickr

Tågmöte mellan de två tågen som var i trafik.

2018_05_05_32084pv by Magnus Backman, on Flickr

Dagen efter var den franska strejken slut och vi tog oss tillbaka mot Frankrike. Den här gången blev det dock inte lokaltåg utan ett av IC tågen som går till Ventimiglia.

2018_05_05_32117pv by Magnus Backman, on Flickr

Efter att ha lämnat väskorna på hotellet åkte vi tillbaka längs linjen mot Italien en station till Villefranche sur Mer. Här går järnvägen längs vattnet i en medelhavsvik.

2018_05_05_32151pv by Magnus Backman, on Flickr

Vi hade tur och det ryska nattåget från Moskva dök upp. Tåget går en gång i veckan och tar 2 dagar. Eftersom det saknas rysk restaurangvagn med normalspårig profil tjänstgör en Polsk dito på de normalspåriga sträckorna.

2018_05_05_32165pv by Magnus Backman, on Flickr

Strax före stationen i Villefranche sur Mer finns en kort tunnel i kurva så här finns möjlighet att fotografera långa tåg när det befinner sig på båda sidorna om tunneln.

Det var allt för den här gången även transporten hem skedde med flyg för att få ihop logistiken. Tack för alla kommentarer och intressant komplettering.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 6]

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Tack för alla kommentarer och intressant komplettering.

/Magnus
    Tack själv, nöjet är nog allra mest på vår sida.

Roligt ni stannade i Villefranche sur Mer, jag var där oktober 2005 en vecka, med lite tågåkande (som jag visat för länge sen), hittar denna bild (verkligen inte alls lika bra, jag är sämre fotograf hade sämre kamera och zoomade nog mycket), som jag tror jag kunde ta från lägenheten vi hyrde.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 6]

Tack för intressant resereportage!

Kul att ni fick med ryska nattåget! Jag visste inte ens om att de kör två olika nattågslinjer till Frankrike. Listan över orter längs vägen är intressant. En del måste vara på grund av att de är gränsstationer. Lokbyte där månne? Om det vore för städernas storlek så skulle ju knappast Bohumin vara med på Nicetåget och Frankfurt (Oder) knappast vara med på Pariståget. Just att Bohumin är enda stationen i Tjeckien är intressant, men det kanske har något att göra med vilken tid på dygnet tåget passerar dessa trakter.

http://pass.rzd.ru/static/public/en?...Id=162&id=2039

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tåg R 409 ska vara vid Warszawa Wschodnia 13.04 och i Bohumin 19.40 på fredagar.
    Tåg R 405 ska vara i Bohumin 10.20 och W W 15.06 på onsdagar.
    (Blir liite tjorvigt om dessa ska omledas på något vis...)/Ulf

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Aha, men då är det ju konstigt att det inte istället stannar i Ostrava, som ju ligger längs vägen, är en mycket mycket större ort och har bättre anslutningar. Tror nån slags systemväxling, fast det är nog signalsystem eller kanske förarutbildning som skiljer eftersom båda länderna har 3kV DC i detta område.

Fast tåget verkar ju marknadsföras i stort sett för ändpunktsresande, eller snarast resor mellan platser i/nära ändpunkterna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Aha, men då är det ju konstigt att det inte istället stannar i Ostrava, som ju ligger längs vägen, är en mycket mycket större ort och har bättre anslutningar. Tror nån slags systemväxling, fast det är nog signalsystem eller kanske förarutbildning som skiljer eftersom båda länderna har 3kV DC i detta område.

Fast tåget verkar ju marknadsföras i stort sett för ändpunktsresande, eller snarast resor mellan platser i/nära ändpunkterna.
    Enligt Wagonweb är det både riktnings- och lokbyte i Bohumín, vilket verkar stämma överens även med EC-tågen mot Warszawa, som jag såg göra detsamma där förra söndagen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •