Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Signalställverk JRL-tillsatser

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Signalställverk JRL-tillsatser

Används JRL-tillsatserna fortfarande i nya anläggningar? På de bilder jag sett på dessa så innehåller några varianter telereläer. Om nu tillverkning av nya tillsatser sker använder man fortfarande telereläer eller är dessa utbytta mot någon annan relätyp?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Signalställverk JRL-tillsatser

Det finns en hel hoper av JRL-tillsatser. Vissa innehållande kondensatorer, andra telefonreläer och andra transformatorer. JRL talar egentligen mest om storlek och anslutningar på själva lådan. I nya anläggningar är det mig veterligen bara JRL 10237 som används. Det är ett linjeblockfilter utan telefonreläer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad kallas den där lilla likriktaren som används för att släcka strömrusningen efter att ett relä ska falla?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Vad kallas den där lilla likriktaren som används för att släcka strömrusningen efter att ett relä ska falla?
    Diod.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Diod.
    Eller kanske zenerdiod?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är inte säker på vad du avser men om det stämmer med den omformulerade frågan:

"Vad kalas den där lilla likriktaren som används för att ta hand om den spänningsspik som annars skulle uppstå över reläspolen när strömmen till den snabbt bryts ?"

så är en vanlig benämning frihjulsdiod

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2018-06-18 klockan 12:42:49.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Min tanke var väl egentligen om:

1 har jrl-apparater ersatts av liknande tillsatser (materialservice kan leverera ett antal obestyckade komponentplattor
    som ute i falt förses med exv dioder) ?

2 exv frihjulsdioden ska skydda den reläkontakt (eller utgång i exv en plc) som precis har brutit spolströmmen
    så var den äldre utrustningen exv el-med-el mer immun mot kontaktbränning ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för infon.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1 har jrl-apparater ersatts av liknande tillsatser (materialservice kan leverera ett antal obestyckade komponentplattor
    som ute i falt förses med exv dioder) ?

2 exv frihjulsdioden ska skydda den reläkontakt (eller utgång i exv en plc) som precis har brutit spolströmmen
    så var den äldre utrustningen exv el-med-el mer immun mot kontaktbränning ?
    Materialservice kan leverera även bestyckade komponentplattor. Jag antar att det är det vanliga, men kolla gärna med materialservice. Det jag själv har sett (i Södertälje Hamn, Cst-ställverk byggt 2014, tillbyggt 2018) är att komponentplattor är det som används nuförtiden.
    Om el-med-el är mer immuna mot kontaktbränning vet jag inte.
    Det finns även andra sätt att ta hand om spänningspiken än att kortsluta den med en diod. Man kan exempelvis ha ett motstånd, kondensator, eller RC-krets.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Materialservice kan leverera även bestyckade komponentplattor. Jag antar att det är det vanliga
    Ja, komponentplattor är det vanliga idag. Synd, för det gör relärummet rörigare och komponenterna saknar ofta en skyddande kåpa, vilket JRL-tillsatsen ju har.

Det finns även andra sätt att ta hand om spänningspiken än att kortsluta den med en diod. Man kan exempelvis ha ett motstånd, kondensator, eller RC-krets.
    Fällman tar i sitt reläkompendium upp ett antal av dessa skyddskomponenter. Hans samlingsnamn för dem var induktionsskydd.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •