Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    44

    Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Arbetet med att dra om Roslagsbanan via Arninge är i full gång. Här några bilder från i går den 16 juni.


    Först en översiktsbild. Till höger den nuvarande enkelspåriga sträckningen. I förgrunden och bort åt vänster tar den nya sträckningen form.


    Blivande Arninge station där plattform byggts och viss spårläggning gjorts. I fonden en ny bergsskärning för dubbelspåret.


    Ett tåg mot Österskär närmar sig den klassiska Rydbobacken, som snart kommer att vara ett minne blott. I bakgrunden syns den nya sträckningen. Denna bild är inspirerad av ...


    ... denna bild, hämtad ur boken Statens Järnvägar 125 år (1981). (Fotograf ej angiven, möjligen Björn Enström.) Riktigt samma fotovinkel går inte att få i dag på grund av vegetation. Det kan i alla fall vara kul att jämföra då och nu medan bansträckningen fortfarande existerar.


    Där gamla och nya sträckningen delar sig, fotat från Vaxholmsvägens bro över banan.


    Ett tåg mot Stockholm rullar nedför Rydbobacken i dallrande eftermiddagshetta.


  2. #2
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    422

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Persson Visa inlägg
    Arbetet med att dra om Roslagsbanan via Arninge är i full gång. Här några bilder från i går den 16 juni.



    ... denna bild, hämtad ur boken Statens Järnvägar 125 år (1981). (Fotograf ej angiven, möjligen Björn Enström.) Riktigt samma fotovinkel går inte att få i dag på grund av vegetation. Det kan i alla fall vara kul att jämföra då och nu medan bansträckningen fortfarande existerar.


    Fina bilder! Men någon som vet varför det körs diesel under tråd?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 832

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Fina bilder! Men någon som vet varför det körs diesel under tråd?
    SJ hade på den tiden drösvis med övertaliga YP-vagnar och en användning för dem blev att sätta in dem på Roslagsbanan som ännu var en del av SJ. Stockholm-Rimbo och Norrtälje hade YP-tåg och båttåget Finländaren till Norrtälje hamn var YP tåg. Ännu fler YP var beställda men beställningen konverterades till X9- Paprikatåget när man insåg att stora delar av smalspårsnätet snart skulle vara nedlagt.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    48

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Bilden är helt klart tagen under oljekrisen 1973 eller strax därefter. Det sattes in ett direkttåg Åkersberga-Stockholm Ö på morgonen och ett åt andra hållet på eftermiddagen. Det är den enda perioden då dieselrälsbussar gått längre än till Hägernäs i ordinarie tåg.

    /Christer


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]


    Ett tåg mot Stockholm rullar nedför Rydbobacken i dallrande eftermiddagshetta.[/QUOTE]

    Vid den nya blanka kontaktledningsstolpen på nya spåret till vänster i bakgrunden ligger växeln där dubbelspåret från Hägernäs kommer att sluta.
    /tell


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 516

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Befolkningstätheten runt den nya fina stationen synes mig vara ganska låg?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    8

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Mycket märklig snålbesparing att nya järnvägsbron över vägen till Rydbokrossen byggs för enkel och inte dubbelspår. Vad är tanken bakdom att dubbelspåret skall sluta några hundra meter före nya bron?

    Senast redigerat av wassen1969 den 2018-06-17 klockan 21:05:56.

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Befolkningstätheten runt den nya fina stationen synes mig vara ganska låg?
    Visst har du rätt.
    Men, dels finns det ett väldigt stort handelsområde (Arninge) på andra sidan E18, och dels skall det bli en mindre bussterminal mellan järnvägsstationen och E18.
    Det bor ju inte många permanentboende vid Stockholm C heller.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 672

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Visst har du rätt.
    Men, dels finns det ett väldigt stort handelsområde (Arninge) på andra sidan E18, och dels skall det bli en mindre bussterminal mellan järnvägsstationen och E18.
    Det bor ju inte många permanentboende vid Stockholm C heller.
    Nåja. Drar du en cirkel runt Stockholm C med samma radie som motsvarar avståndet från Arninge station till närmaste permanentboende så får du rätt många tusen permanentboende vid Cst.

    Men det är bra med mer dubbelspår på RB och att den farliga korsningen vid Ullna kvarnväg försvinner!

    Senast redigerat av JDS den 2018-06-18 klockan 08:23:58.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    162

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Christer Göransson Visa inlägg
    Bilden är helt klart tagen under oljekrisen 1973 eller strax därefter. Det sattes in ett direkttåg Åkersberga-Stockholm Ö på morgonen och ett åt andra hållet på eftermiddagen. Det är den enda perioden då dieselrälsbussar gått längre än till Hägernäs i ordinarie tåg.

    /Christer
    Vad jag minns så har jag åkt dieselrälsbuss Stockholm-Rimbo på 60-talet.
    -Per


  11. #11
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 078

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Vad jag minns så har jag åkt dieselrälsbuss Stockholm-Rimbo på 60-talet.
    -Per
    Jo men detta är väl Österskär-banan? Jag är ganska säker på att Christer inte menar att det bara var under 1973 som det kördes rälsbuss på RB i stort, utan han talar just specifikt om Österskärgrenen.

    Att YBo5p/YP förekom ymnigt på Roslagsnätet sedan tidigt 60-tal och ett antal år framåt bestrids nog inte av någon.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Hur mycket längre blir banan nya vägen via Arninge?


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av wassen1969 Visa inlägg
    Mycket märklig snålbesparing att nya järnvägsbron över vägen till Rydbokrossen byggs för enkel och inte dubbelspår. Vad är tanken bakdom att dubbelspåret skall sluta några hundra meter före nya bron?
    Att det inte är beslutat hur fortsättningen (om det blir någon ...) ska se ut.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 832

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jo men detta är väl Österskär-banan? Jag är ganska säker på att Christer inte menar att det bara var under 1973 som det kördes rälsbuss på RB i stort, utan han talar just specifikt om Österskärgrenen.

    Att YBo5p/YP förekom ymnigt på Roslagsnätet sedan tidigt 60-tal och ett antal år framåt bestrids nog inte av någon.
    Det var renntav så att elmatningen Kårsta-Rimbo stängdes av en period 72-73 och trafiken utfördes enbart med diesel under den perioden. Även Eddavägslinjen fick avstängd eldrift från 73 men trafiken blev då bara ett koncessionståg med YP


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det var renntav så att elmatningen Kårsta-Rimbo stängdes av en period 72-73 och trafiken utfördes enbart med diesel under den perioden. Även Eddavägslinjen fick avstängd eldrift från 73 men trafiken blev då bara ett koncessionståg med YP
    Om jag minns rätt återupptogs eldriften till Rimbo i samband med oljekrisen 1973-1974, och ungefär samtidigt tillkom ett dieselsnabbtågspar med YP-fordon på Österskärslinjen. Kanske ett sätt att minimera oljeberoendet? Det visade sig för övrigt att kontaktledningen på en del av sträckan Lindholmen - Rimbo hade stulits under tiden eldriften låg nere.

    På Eddavägslinjen var det faktiskt halvtimmestrafik med YP Djursholms Ösby - Eddavägen kanske ett år eller så efter att eldriftsanläggningen blivit utdömd. Men därefter var det bara ett (förvånansvärt välutnyttjat) tågpar.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-06-19 klockan 20:22:35.

  16. #16
    Avställd
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    12

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Persson Visa inlägg
    Arbetet med att dra om Roslagsbanan via Arninge är i full gång. Här några bilder från i går den 16 juni.
    Ursäkta, herr Persson, men jag undrar om det vore möjligt att låna en eller flera av dina fina bilder, för att visa i en Facebookgrupp som handlar om Roslagsbanan och framförallt dess framtid/utbyggnad. Cred kan ges om så önskas.

    Alternativt tipsa mig om hur man enklast tar egna bilder av bygget. Vart ställer man bilen, och hur går man sen till ett bra ställe? Trafiksäkert och fortfarande inte så man inkräktar på byggarbetsplatsen.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    916

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Visst har du rätt.
    Men, dels finns det ett väldigt stort handelsområde (Arninge) på andra sidan E18, och dels skall det bli en mindre bussterminal mellan järnvägsstationen och E18.
    Det bor ju inte många permanentboende vid Stockholm C heller.
    Arninge kommer att bli ett resecentrum och som sagt möjligt att byta från buss till tåg samt infartsparkring. Jag är själv en stor vän av just infartsparkeringar som kan lätta betydligt på rusningstrafiken på E18. De stora köerna brukar regelmässigt börja i höjd med Hägernäs och det här är bingo för alla som bor långt från RB och buss kring Vallentuna, Åkersberga och Vaxholm samt norrut mot Norrtälje/Rimbo. Dessutom växer ett större bostadsområde upp just nu i Ullna Strand om bredvid Arninge. Se länk.

    https://www.taby.se/taby-vaxer/arnin...e-resecentrum/


  18. #18
    Avställd
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    12

    Sv: Roslagsbanans omdragning via Arninge [bilder]

    Rör man sig vidare på E18 åt nordost hittar man ju alla hållplatser för 676 som har väldigt många resenärer per dygn, trots att det bor väldigt få människor i hållplatsernas närhet.
    T.ex: Gillingebanan, Brottby, Söderhall, Ledinge, Rösa, och Campus Roslagen (dvs "Norrtälje södra"). Däremot är infartsparkeringarna på dessa ställen ofta helt fullbelagda.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •