Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Drastiskt försämrad sommartrafik i Värmland

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Drastiskt försämrad sommartrafik i Värmland

Upptäckte nu att sista tåget från Karlstad till Charlottenberg kommer att avgå redan 18.50 under M-F hela sommaren. Till Arvika tar man sig M-F med avgång 19.58. Jag tror knappt det är sant och måste förebrå mig själv för att inte ha upptäckt det tidigare. Inte minst under sommaren behövs senare kvällståg hem från Karlstad på kvällarna! Att det inte har gått något kvällståg vid 22-tiden har inte hänt under senaste 50 åren vad jag kan minnas. Det ska sägas också att det går väldigt många tåg på sträckan under dagen även under sommaren, men inte under tid som det verkligen behövs!!!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Drastiskt försämrad sommartrafik i Värmland

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Upptäckte nu att sista tåget från Karlstad till Charlottenberg kommer att avgå redan 18.50 under M-F hela sommaren. Till Arvika tar man sig M-F med avgång 19.58. Jag tror knappt det är sant och måste förebrå mig själv för att inte ha upptäckt det tidigare. Inte minst under sommaren behövs senare kvällståg hem från Karlstad på kvällarna! Att det inte har gått något kvällståg vid 22-tiden har inte hänt under senaste 50 åren vad jag kan minnas. Det ska sägas också att det går väldigt många tåg på sträckan under dagen även under sommaren, men inte under tid som det verkligen behövs!!!
    Såg detta i ett tidigt skede.
    Gör ett försök med att på fredagar från 29/6 förlänga turen med Nettbuss/BT Buss från Stockholm 17.30 till Arvika, Åmotfors och Charlottenberg. Avgång från Karlstad C kl 21.50 vilket även innebär tåganslutning från
    Göteborg. Skulle behövas lite medfinansiering för att köra detta M-F. Mvh

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-06-16 klockan 22:24:11.

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

I T9 är det sista tåget från Karlstad ansökt med avgångstid 19:55 under "vinterperioden". Nu ligger det klockan 20:11 jämfört med klockan 21:25 i T18

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Har Värmlandstrafiks uppdrag ändrat något av senaste åren? Tidigare var det ju uttalat att Värmlandstrafik skulle prioritera skol- och arbetspendling.

Men att ställa in uppehåll på bl a Fryksdalsbanan och köra sena fredagståg från Karlstad till Charlottenberg stämmer ju inte riktigt med de flesta personers skol. eller arbetstider

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    Har Värmlandstrafiks uppdrag ändrat något av senaste åren? Tidigare var det ju uttalat att Värmlandstrafik skulle prioritera skol- och arbetspendling.

Men att ställa in uppehåll på bl a Fryksdalsbanan och köra sena fredagståg från Karlstad till Charlottenberg stämmer ju inte riktigt med de flesta personers skol. eller arbetstider
    På fredagar går det en senare buss Karlstad – Charlottenberg (21.50), och lördagar/söndagar ett senare tåg (21.28). På måndag-torsdag under sommaren gäller det att inte missa tåget 18.50

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-18 klockan 07:28:10.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg

Varför då köra en massa tåg mitt på dagen om det bara är arbetspendling som ska prioriteras! Nej Värmlandstrafik måste finna sig i att ägande kommuner vill ha möjlighet att både ta sig in och tillbaka till länets centrum på kvällarna som möjlighet att resa ut och komma hem från övriga Sverige genom anslutningar. Men visst brukar man 'skylla' på den uppgiften om arbetspendling när man kör dåligt med tåg på andra tider...

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Varför då köra en massa tåg mitt på dagen om det bara är arbetspendling som ska prioriteras! Nej Värmlandstrafik måste finna sig i att ägande kommuner vill ha möjlighet att både ta sig in och tillbaka till länets centrum på kvällarna som möjlighet att resa ut och komma hem från övriga Sverige genom anslutningar. Men visst brukar man 'skylla' på den uppgiften om arbetspendling när man kör dåligt med tåg på andra tider...
    Ja, det var ju ungefär det jag undrade över.

Det finns ju mycket att grotta ned sig i här:
    http://www.regionvarmland.se/om-oss/...jningsprogram/

F ö verkar TKABs grundavtal gå ut 2018-12. Vet vi nått om ny upphandling, alt utnyttjande av optionsåren?

Senast redigerat av Peter Berggren den 2018-06-19 klockan 07:42:06. Anledning: :-)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •