Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

  1. #1
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    ...meddelar att Åby nu blivit en ganska "vanlig" driftplats. Den lite ovanliga konstruktionen med sidotågspår mellan huvudspåren är förpassad till historien. Uppspåret och det gamla sidotågspåret har numera skiftat plats. Detta under den omfattande ombyggnad som pågått en tid i Åby. Nya växlar har lagts samtidigt som del gamla har försvunnit.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 476

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    ...meddelar att Åby nu blivit en ganska "vanlig" driftplats. Den lite ovanliga konstruktionen med sidotågspår mellan huvudspåren är förpassad till historien. Uppspåret och det gamla sidotågspåret har numera skiftat plats. Detta under den omfattande ombyggnad som pågått en tid i Åby. Nya växlar har lagts samtidigt som del gamla har försvunnit.
    Inte alls värdelöst, tvärt om. Bekräftar tidigare misstanke. Tack för detta.


  3. #3
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Inte alls värdelöst, tvärt om. Bekräftar tidigare misstanke. Tack för detta.
    Så lite så. Kan väl även nämnas att det verkar som att en ny bankropp börjar ta form mitt inne på driftplatsen på nedspårsidan. Vänster sida om nedspår riktning söderut. Är väl en del av Kanonbanan...


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 830

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    ...meddelar att Åby nu blivit en ganska "vanlig" driftplats. Den lite ovanliga konstruktionen med sidotågspår mellan huvudspåren är förpassad till historien. Uppspåret och det gamla sidotågspåret har numera skiftat plats. Detta under den omfattande ombyggnad som pågått en tid i Åby. Nya växlar har lagts samtidigt som del gamla har försvunnit.
    Ovanlig, men egentligen genomtänkt. Idén var naturligtvis att ett tåg som behövde vänta på att få komma ut på Nyköpingsbanan inte skulle behöva riskera att blockera annan trafik. Genom att det kunde köra åt sidan direkt hindrade det inte tåg mot Katrineholm och när det sedan skulle korsa spåret för den södergående trafiken skedde det i "skuggan" av mötande tåg från Nyköpingsbanan. Lite märkligt att man på detta sätt försämrar trafikeringsförutsättningarna.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ovanlig, men egentligen genomtänkt. Idén var naturligtvis att ett tåg som behövde vänta på att få komma ut på Nyköpingsbanan inte skulle behöva riskera att blockera annan trafik. Genom att det kunde köra åt sidan direkt hindrade det inte tåg mot Katrineholm och när det sedan skulle korsa spåret för den södergående trafiken skedde det i "skuggan" av mötande tåg från Nyköpingsbanan. Lite märkligt att man på detta sätt försämrar trafikeringsförutsättningarna.
    Ja, det fanns ju en alternativ växelförbindelse i Simonstorpsänden som gjorde att det fanns ett antal möjliga samtidigheter som inte finns på "vanliga" driftplatser.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 563

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    ...meddelar att Åby nu blivit en ganska "vanlig" driftplats. Den lite ovanliga konstruktionen med sidotågspår mellan huvudspåren är förpassad till historien. Uppspåret och det gamla sidotågspåret har numera skiftat plats. Detta under den omfattande ombyggnad som pågått en tid i Åby. Nya växlar har lagts samtidigt som del gamla har försvunnit.
    Tyckte det märktes en ny kurva där norrut på uppspåret, men är mittenspåret verkligen borta? Nog är där fortfarande tre spår. Det gamla sidospåret där det i många år stod timmervagnar är dock väck.


  7. #7
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ovanlig, men egentligen genomtänkt. Idén var naturligtvis att ett tåg som behövde vänta på att få komma ut på Nyköpingsbanan inte skulle behöva riskera att blockera annan trafik. Genom att det kunde köra åt sidan direkt hindrade det inte tåg mot Katrineholm och när det sedan skulle korsa spåret för den södergående trafiken skedde det i "skuggan" av mötande tåg från Nyköpingsbanan. Lite märkligt att man på detta sätt försämrar trafikeringsförutsättningarna.
    Man försämrar inte på något vis... För med de nya växlar som nu ligger på plats, kan man köra samma hastighet oberoende vilket av spår 2 eller 3 som används. Så var inte fallet tidigare då växlar som fanns tidigare bara tillät 40 mot mittspåret (växel i söder dock bytt för ett par år sedan mot 80-växel med rörlig korsning).
    Nu när alla nya växlar är på plats, kommer det att gå att köra 80 igenom till uppspår mot Smt från såväl spår 2 som spår 3 och spår 4 (troligen även kommande spår 5).
    Alltså går det bra att köra som tidigare med mötande tåg på spår 3 och passerande mot Smt på spår 2, utan att det påverkar hastigheten alls (Sth för snabbtåg med 30% överhastighet är 85 på uppspår i kurvorna i norr, så här blir det lixom ingen skillnad hur man än kör.
    Observera att spår 1 i Åby alltid varit svartspåret längst väster ut på bangården.
    Vilken spåenumrering det blir i framtiden (jag misstänker att det kommer bli något slags modernare ställverk, längre fram i tiden), återstår att se.

    De är ju med lite sorg man ser alla förändringar i detta fina gamla 59-ställverk,som jag ju skruvat i så mycke förr i tiden. Men säkert blir detta ändå väldigt bra med tiden.


  8. #8
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Tyckte det märktes en ny kurva där norrut på uppspåret, men är mittenspåret verkligen borta? Nog är där fortfarande tre spår. Det gamla sidospåret där det i många år stod timmervagnar är dock väck.
    Mittenspåret är det nya uppspåret.


  9. #9
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Tyckte det märktes en ny kurva där norrut på uppspåret, men är mittenspåret verkligen borta? Nog är där fortfarande tre spår. Det gamla sidospåret där det i många år stod timmervagnar är dock väck.
    Spåret där det stod vagnar, är spår 1, dvs svartspåret. Det är kvar, men förkortat och endast tillgängligt söderifrån.
    Spår 2 har fått en ny kurva lite tidigare än förr, till en ny växel mellan spår 2 och 3. att man gjort så är väl mest för att slippa lägga krökta växlar, vilket alla de tre l norr var tidigare.
    Mittspåret, spår 3 kommer nog fortsättningsvis att användas som uppspår, men spår 2 går att använda som alternativ, då ju detta inte medför någon begränsad hastighet, detta då sth är såpass låg på platsen.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 830

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Man försämrar inte på något vis... För med de nya växlar som nu ligger på plats, kan man köra samma hastighet oberoende vilket av spår 2 eller 3 som används. Så var inte fallet tidigare då växlar som fanns tidigare bara tillät 40 mot mittspåret (växel i söder dock bytt för ett par år sedan mot 80-växel med rörlig korsning).
    Nu när alla nya växlar är på plats, kommer det att gå att köra 80 igenom till uppspår mot Smt från såväl spår 2 som spår 3 och spår 4 (troligen även kommande spår 5).
    Alltså går det bra att köra som tidigare med mötande tåg på spår 3 och passerande mot Smt på spår 2, utan att det påverkar hastigheten alls (Sth för snabbtåg med 30% överhastighet är 85 på uppspår i kurvorna i norr, så här blir det lixom ingen skillnad hur man än kör.
    Observera att spår 1 i Åby alltid varit svartspåret längst väster ut på bangården.
    Vilken spåenumrering det blir i framtiden (jag misstänker att det kommer bli något slags modernare ställverk, längre fram i tiden), återstår att se.

    De är ju med lite sorg man ser alla förändringar i detta fina gamla 59-ställverk,som jag ju skruvat i så mycke förr i tiden. Men säkert blir detta ändå väldigt bra med tiden.
    Aha, då är det mest en namnändring mellan spåren, man kunde ju lika gärna fortsatt att benämna det mellanliggande spåret avvikande huvudspår, men nu får man av trådstartsinlägget intrycket att det inte blir så.


  11. #11
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Aha, då är det mest en namnändring mellan spåren, man kunde ju lika gärna fortsatt att benämna det mellanliggande spåret avvikande huvudspår, men nu får man av trådstartsinlägget intrycket att det inte blir så.
    Namnändring ?? Spåren heter idag från stationshuset räknat, 1, 2, 3 och 4. Så har det varit sedan 59:an byggdes. Att det lite slarvigt talas om mittspåret osv, är nog mer att se som jargong. I så fall kallades de ju förut, från stationshuset räknat, "Svartspår", Uppspår", Mittspår" och Nedspår". Men som alltid, ska ju signalsäkerhetsanläggningens beteckning alltid användas, fast de kanske inte är nödvändigt på Postvagnen.
    Vi kan väl säga att man ändrat spåranvändningen lite kanske...

    Senast redigerat av Leif D den 2018-06-16 klockan 21:31:42.

  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 830

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    ...meddelar att Åby nu blivit en ganska "vanlig" driftplats. Den lite ovanliga konstruktionen med sidotågspår mellan huvudspåren är förpassad till historien. Uppspåret och det gamla sidotågspåret har numera skiftat plats. Detta under den omfattande ombyggnad som pågått en tid i Åby. Nya växlar har lagts samtidigt som del gamla har försvunnit.
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Namnändring ?? Spåren heter idag från stationshuset räknat, 1, 2, 3 och 4. Så har det varit sedan 59:an byggdes. Att det lite slarvigt talas om mittspåret osv, är nog mer att se som jargong. I så fall kallades de ju förut, från stationshuset räknat, "Svartspår", Uppspår", Mittspår" och Nedspår". Men som alltid, ska ju signalsäkerhetsanläggningens beteckning alltid användas, fast de kanske inte är nödvändigt på Postvagnen.
    Vi kan väl säga att man ändrat spåranvändningen lite kanske...
    Ja? Hur ska man annars uppfatta det?


  13. #13
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Är väl en del av Kanonbanan...
    Kardonbanan? Alltså det som idag är spåret mot Braviken?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 563

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Nej, ett nytt spår till Händelö. Bravikenspåret blir kvar.

    http://www.norrkoping.se/boende-traf...rdonbanan.html


  15. #15
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Åby. Föreningen för värdelöst vetande...

    Tack för all information! Jag förstår då att det har varit lite mer knepigare jobb än en vanlig banupprustning.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •