Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Säkerhetslåsning av växel

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Säkerhetslåsning av växel

Vi är i Krökesbo utanför Forserum där ett sidospår går ned till Skanskas krossverk. Infranord står och väntar på ett tåg ska passera så att växeln kan läggas om så att det fullastade makadamtåget kan komma ut på huvudspåret.
    Omläggningen av växeln är dock spärrad med ett magnetlås så man måste först begära frigivning från Ftkl för att kunna lägga om den (om jag förstått det hela rätt). Är denna lösning tämligen vanlig ? Var på fler ställen kan man hitta denna lösning ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Säkerhetslåsning av växel

Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Vi är i Krökesbo utanför Forserum där ett sidospår går ned till Skanskas krossverk. Infranord står och väntar på ett tåg ska passera så att växeln kan läggas om så att det fullastade makadamtåget kan komma ut på huvudspåret.
    Omläggningen av växeln är dock spärrad med ett magnetlås så man måste först begära frigivning från Fjtkl för att kunna lägga om den (om jag förstått det hela rätt). Är denna lösning tämligen vanlig ? Var på fler ställen kan man hitta denna lösning ?
    Förekommer nog på de allra flesta linjeplatser inom system H (fjb). Inom system M kan det finnas äldre anläggningar som bygger på att man låser upp med nyckel (K16).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ställen som ligger nära Sundsvall med klotväxel på huvudspår som kan lokalfrigivas är Birsta, Solbacka, Nedansjö och Stöde.

Senast redigerat av JM den 2018-06-15 klockan 22:22:36.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Den relativt moderna linjeplatsen Båramo mellan Vaggeryd och Skillingaryd hade denna lösning. Nu har det dock byggts driftplats på platsen i fråga, och det var några år sedan jag senast rörde mig där.

Senast redigerat av Simon B den 2018-06-16 klockan 00:14:43.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Omläggningen av växeln är dock spärrad med ett magnetlås så man måste först begära frigivning från Ftkl för att kunna lägga om den (om jag förstått det hela rätt). Är denna lösning tämligen vanlig ?
    Tämligen standardmässigt, ja. Skulle gissa att det förekommer på någonstans runt hälften av alla trafikplatser med sidospår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Förekommer nog på de allra flesta linjeplatser inom system H (fjb). Inom system M kan det finnas äldre anläggningar som bygger på att man låser upp med nyckel (K16).
    Vet du om fjtkl kan låsa upp detta när en tågfärd fortfarande befinner sig på bevakningssträckan?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Vet du om fjtkl kan låsa upp detta när en tågfärd fortfarande befinner sig på bevakningssträckan?
    Eftersom en tågfärd enligt regelverket kan växla på linjeplats (även om det är ovanligt) vore det väldigt opraktiskt om så inte var fallet. Däremot är jag tveksam till om fjtkl tillåts låsa upp för annat syfte när tågfärd fortfarande befinner sig på bevakningssträckan.

Avstängd
    Medlem
    feb 2018

Låsningen av växlarna på en linjeplats(lastplats) är mer sofistikerad än man kan tro vid första tanken.

Jag rekommenderar läsning av avsnittet "Lastplatser på linjer med linjeblockering" i Signalteknisk Handbok. Man har faktiskt tänkt på de flesta alternativ, varav det med fordon som ska ut är det mest kluriga. Värt att notera är att fjtkl inte har några manövermöjligheter, sådana finns bara lokalt.

Signalteknisk handbok på ekeving.se

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Låsningen av växlarna på en linjeplats(lastplats) är mer sofistikerad än man kan tro vid första tanken.

Jag rekommenderar läsning av avsnittet "Lastplatser på linjer med linjeblockering" i Signalteknisk Handbok. Man har faktiskt tänkt på de flesta alternativ, varav det med fordon som ska ut är det mest kluriga. Värt att notera är att fjtkl inte har några manövermöjligheter, sådana finns bara lokalt.

Tackar!

Lite förvirrande är att dokumentet avslutas med en hänvisning till kapitel VII avseende lastplatser inom fjb, vilket är det numera enda aktuella avseende linjeplatser på sträcka med linjeblockering. Jag antar att du hämtat dokumentet från denna sida, i samma sidas kap VII nämns inget om lastplatser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eftersom en tågfärd enligt regelverket kan växla på linjeplats (även om det är ovanligt) vore det väldigt opraktiskt om så inte var fallet. Däremot är jag tveksam till om fjtkl tillåts låsa upp för annat syfte när tågfärd fortfarande befinner sig på bevakningssträckan.
    Jag vill minnas att när vi diskuterade spärrfärd med hjälpfordon och dess sth så kom vi fram till att hjälpfordonet inte kunde starta på linjen vid en linjeplats eftersom bevakningssträckan var upptagen?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Omläggningen av växeln är dock spärrad med ett magnetlås så man måste först begära frigivning från Ftkl för att kunna lägga om den (om jag förstått det hela rätt). Är denna lösning tämligen vanlig ?
    Citat Ursprungligen postat av Martin B Visa inlägg
    Tämligen standardmässigt, ja. Skulle gissa att det förekommer på någonstans runt hälften av alla trafikplatser med sidospår.
    Ja detta kan jag ju hålla med om. Detta är väl det enda magnetlås som finns på marknaden (allafall i Sverige) och är ju väldigt vanligt förekommande. En och annan äldre variant finns säkert, men just denna låsning för lokala växlar och spårspärrar är ju mycket vanlig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

(svar till Balisgrupp, "Svara med citat" var ur funktion)

Det kan nog stämma. Det jag tänkte på är däremot att ett tåg kan framföras till en linjeplats, stanna för att växla och därefter fortsätta. Sedan har stinx länkat till ett dokument av vilket det framgår att det är möjligt att låsa upp växeln efter att ett tåg passerat, detta hade jag i mitt inlägg kommenterat med att det troligen inte är tillåtet eftersom trafikverksamhet "efter tåg" inte tillåts inom system H.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sedan har stinx länkat till ett dokument av vilket det framgår att det är möjligt att låsa upp växeln efter att ett tåg passerat, detta hade jag i mitt inlägg kommenterat med att det troligen inte är tillåtet eftersom trafikverksamhet "efter tåg" inte tillåts inom system H.
    Vad menar du? När tåget passerat blocksträckan där växeln ligger så kan väl spärrfärden köra ut på denna utan att bli mer "efter tåg" än vad den skulle vara om den följde efter på block ut från närmaste driftplats?

Senast redigerat av JDS den 2018-06-17 klockan 17:49:26.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vad menar du? När tåget passerat blocksträckan där växeln ligger så kan väl spärrfärden köra ut på denna utan att bli mer "efter tåg" än vad den skulle vara om den följde efter på block ut från närmaste driftplats?
    "Kan", ja, men får inte. Förutsättningen är att man kan få starttillstånd för en spärrfärd efter tåg och det får du inte inom system H.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Kan", ja, men får inte. Förutsättningen är att man kan få starttillstånd för en spärrfärd efter tåg och det får du inte inom system H.
    Det stämmer ju inte. Om en tågfärd pågår på den aktuella bevakningssträckan får en spärrfärd inte starta på linjen (modul 9H 2.1), men däremot får den starta från en driftplats efter ett tåg så snart tåget har lämnat första blocksträckan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg

(svar till Balisgrupp, "Svara med citat" var ur funktion)

Det kan nog stämma. Det jag tänkte på är däremot att ett tåg kan framföras till en linjeplats, stanna för att växla och därefter fortsätta. Sedan har stinx länkat till ett dokument av vilket det framgår att det är möjligt att låsa upp växeln efter att ett tåg passerat, detta hade jag i mitt inlägg kommenterat med att det troligen inte är tillåtet eftersom trafikverksamhet "efter tåg" inte tillåts inom system H.
    Det stämmer ju inte. Om en tågfärd pågår på den aktuella bevakningssträckan får en spärrfärd inte starta på linjen (modul 9H 2.1), men däremot får den starta från en driftplats efter ett tåg så snart tåget har lämnat första blocksträckan.
    Nu blev det många citat för att tydliggöra att frågan gäller start från linjeplats. En linjeplats är ingen driftplats. Att spärrfärden kunde passera linjeplatsen efter tåget innebär inte att den också kan få starta från linjeplatsen vid samma tidpunkt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu blev det många citat för att tydliggöra att frågan gäller start från linjeplats. En linjeplats är ingen driftplats. Att spärrfärden kunde passera linjeplatsen efter tåget innebär inte att den också kan få starta från linjeplatsen vid samma tidpunkt.
    Jo men ditt kategoriska tal (eller snarare skrivande ) om att man inte får ha grejer "efter tåg" är felaktigt.

Senast redigerat av JDS den 2018-06-17 klockan 18:34:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo men ditt kategoriska tal (eller snarare skrivande ) om att man inte får ha grejer "efter tåg" är felaktigt.
    Fast på System H är det väl så att vid spärrfärd efter tåg får spärrfärden väl inte starta på linjen?

Men så har det väl inte alltid varit, jag kan tänka mig att den regeln såg annorlunda ut på linjeblockeringstiden då bevakningssträckorna kunde vara flera mil långa? Och att det tekniska utförandet av linjeplatsen inte förändrats i takt med regelverket.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, om du med "efter tåg" syftar på varje trafikverksamhet som kan förekomma efter tåg, exempelvis kan man självklart köra tåg efter tåg ut på linje med flera blocksträckor.

Nej, om man med "efter tåg" syftar på trafikverksamheter där "efter tåg" ingår i benämningen. "Spärrfärd efter tåg" får inte förekomma, men däremot kan självklart spärrfärd förekomma efter tåg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Fast på System H är det väl så att vid spärrfärd efter tåg får spärrfärden väl inte starta på linjen?

Men så har det väl inte alltid varit, jag kan tänka mig att den regeln såg annorlunda ut på linjeblockeringstiden då bevakningssträckorna kunde vara flera mil långa? Och att det tekniska utförandet av linjeplatsen inte förändrats i takt med regelverket.
    I och med JTF 2009-05-31 försvann generellt möjligheten till "spärrfärd efter tåg" inom system H, men dessförinnan är min minnesbild att "vut efter tåg" kunde starta på lastplats.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-06-17 klockan 18:52:25.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •