Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Att fotografera ett snälltåg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Att fotografera ett snälltåg

Ibland känns det som om järnvägens aktörer rent ut sagt djävlas med oss som plåtar tåg. Snälla Green Cargo - var det verkligen nödvändigt att ställa det där godståget just där, just då?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Att fotografera ett snälltåg

Jag känner igen problemet. Häromåret parkerade Green Cargo ett fliståg på Gävle C mellan mig och E 902 med ångtågspendeln till järnvägsmuseet. Röken från ångloket kom i alla fall med på bilden.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ibland känns det som om järnvägens aktörer rent ut sagt djävlas med oss som plåtar tåg. Snälla Green Cargo - var det verkligen nödvändigt att ställa det där godståget just där, just då G]
    Jag tycker det blev bra, godsvagnarna accentuerar ju bara de brokiga färgerna i Snälltåget.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Att fotografera ett snälltåg. Van Hool.

Ibland känns det som om järnvägens aktörer rent ut sagt djävlas med oss som plåtar tåg. Snälla Green Cargo - var det verkligen nödvändigt att ställa det där godståget just där, just då?

Tog du möjligen en bild på containern till höger. Ser intressant ut oh verkar att vara tillverkad av den kända busskarosstillverkaren van Hool. Vagnen ser ut att vara en omändrad Rs.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Tog du möjligen en bild på containern till höger. Ser intressant ut oh verkar att vara tillverkad av den kända busskarosstillverkaren van Hool. Vagnen ser ut att vara en omändrad Rs.
    Nej, det gjorde jag dessvärre inte. Jag var tillräckligt irriterad ändå

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jag tycker det blev bra, godsvagnarna accentuerar ju bara de brokiga färgerna i Snälltåget.
    Jag är benägen att hålla med Lennart P om bildresultatet. Det blev ju faktiskt en färgmässigt lyckad snapshotbild av livet på en svensk järnvägsstation sommaren 2018. Jag kan förstås förstå Jan L:s berättigade irritation över en missad tänkt bild av Snälltåget men nu får man väl gilla läget om det råkar finnas ett godståg i vägen. Shikata ga nai som japanerna säger.

Stod för övrigt godståget parkerat där under en längre stund eller avgick det snart efteråt så att Snälltåget 'frilades' för en ostörd dokumentation? Eller kom det inkörandes just när Jan L stod i begrepp att plåta Snälltåget? I det senare fallet är det givetvis extra irriterande.

Men det är väl alla fotografers öde att inte allt klaffar i alla lägen; tågen kommer och går med varierande ljusförhållanden. Sådant är livet på en järnvägsstation. Jan L har dock vad jag kan förstå oftast haft tur med sina ferroviella bilddokumentationer. Men en skicklig fotograf som Tågredaktören emeritus Jan Lindahl ska ju förstås också ha god tur.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vagnen till höger är mycket riktigt från början en Rs-vagn som senare kortats av till stålämnesvagn.

Sgmmns091 450 8133
    f.d. Smmns894 461 4058
    f.d. Shs 476 3036
    ex. Rs 390 1195

Senast redigerat av ccgan den 2018-06-15 klockan 21:41:09.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är verkstaden i Eskilstuna som svarat för den senaste ombyggnaden 2017/2018 och förmodligen dom tidigare ombyggnaderna också.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag är benägen att hålla med Lennart P om bildresultatet. Det blev ju faktiskt en färgmässigt lyckad snapshotbild av livet på en svensk järnvägsstation sommaren 2018. Jag kan förstås förstå Jan L:s berättigade irritation över en missad tänkt bild av Snälltåget men nu får man väl gilla läget om det råkar finnas ett godståg i vägen. Shikata ga nai som japanerna säger.

Stod för övrigt godståget parkerat där under en längre stund eller avgick det snart efteråt så att Snälltåget 'frilades' för en ostörd dokumentation? Eller kom det inkörandes just när Jan L stod i begrepp att plåta Snälltåget? I det senare fallet är det givetvis extra irriterande.

Men det är väl alla fotografers öde att inte allt klaffar i alla lägen; tågen kommer och går med varierande ljusförhållanden. Sådant är livet på en järnvägsstation. Jan L har dock vad jag kan förstå oftast haft tur med sina ferroviella bilddokumentationer. Men en skicklig fotograf som Tågredaktören emeritus Jan Lindahl ska ju förstås också ha god tur.
    Godståget kom 10-15 minuter innan Snälltåget skulle passera och stod sedan kvar lika länge. Jag hade ett tag förhoppningen att godståget skulle kunna fortsätta innan Snälltåget kom, men så blev det alltså inte. Bilden är för övrigt tagen i Älvsjö igår, fredag.

Jag är fullt medveten om att tågfotografering ofta är ett lotteri, inte minst på stationer med flera spår och tät trafik. Får väl trösta mig med att det går fler (snäll)tåg och att bilden på godståget blev helt ok.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att se ett godståg passera söderut i Älvsjö är väl också som ett lotteri, eftersom det troligtvis inte går många per dag och därför blev det väl en vinstlott denna gång!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Att fotografera ett snälltåg. Van Hool. Litteranummer och littera?

Citat Ursprungligen postat av ccgan Visa inlägg
    Vagnen till höger är mycket riktigt från början en Rs-vagn som senare kortats av till stålämnesvagn.

Sgmmns091 450 8133
    f.d. Smmns894 461 4058
    f.d. Shs 476 3036
    ex. Rs 390 1195
    Om jag uppfattat rätt ska ett fordonsnummer numera aldrig ändras. Men det måste ju medföra en viss förvirring enär vissa siffrors placering Litteranumret = siffrorna 5 - 8 i det tolvsiffriga vagnsnumret visar vad för slags vagn det är.

Eller har höga vederbörande numera ändrat sig?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Att fotografera ett snälltåg. Van Hool. Litteranummer och littera?

Se där, åter var vi i Älvsjö samtidigt! Vi stod dock i andra änden och väntade på tåget till jobbet, noterande den blanka och fina godsvagnen efter loket. Så klotterfria godstågsbilder är svåra att få idag. :)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •