Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Svenskt kvalitetsindex inrikes resor

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Svenskt kvalitetsindex inrikes resor

Ok, nu har bilan fallit och detta är årets siffror.

79,2 Netbuss Bus4You
    75,9 Netbuss Express
    71,8 Swebus
    71,4 BRA (fd Malmö Aviation/Sverigeflyg)
    71,1 Norwegian
    69,9 SAS
    69,6 MTR Express
    69,6 Hela branschen
    59,4 SJ.......

SJ får som vanligt jumbopriset. Att Bus4You får fint resultat förvånar mig inte. Att inrikesflyget också lyckas bra i mätningen förvånar mig inte heller. Jag är storresenär på inrikesflyget. Vi kan notera att MTRExpress backat sedan förra mätningen och SJ verkar abonnera på jumboplatsen. Resultatet för SJ skulle jag betrakta som en katastrof.

Hur kan det bli på detta vis? SJ Snabbtåg bojkottar jag mer eller mindre. Osynlig personal och de levererar inte. Jag flyger om det går eller tar Snälltåget. SJ Nattåg är jag nöjd med och stammis på 1.

Vad är det som skaver hos SJ? De tjänar pengar tack vare ett dominerande bokningssystem men jag har fått indikationer på att de som sliter ombord inte trivs och resenärerna verkar inte så förtjusta. Vill betona att jag har all respekt för de som jobbar ombord och förståelse för att de med tanke på omständigheterna inte alltid orkar se så glada ut.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-06-15 klockan 15:14:05.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Svenskt kvalitetsindex inrikes resor

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Ok, nu har bilan fallit och detta är årets siffror.

79,2 Netbuss Bus4You
    75,9 Netbuss Express
    71,8 Swebus
    71,4 BRA (fd Malmö Aviation/Sverigeflyg)
    71,1 Norwegian
    69,9 SAS
    69,6 MTR Express
    69,6 Hela branschen
    59,4 SJ.......

SJ får som vanligt jumbopriset. Att Bus4You får fint resultat förvånar mig inte. Att inrikesflyget också lyckas bra i mätningen förvånar mig inte heller. Jag är storresenär på inrikesflyget. Vi kan notera att MTRExpress backat sedan förra mätningen och SJ verkar abonnera på jumboplatsen. Resultatet för SJ skulle jag betrakta som en katastrof.

Hur kan det bli på detta vis? SJ Snabbtåg bojkottar jag mer eller mindre. Osynlig personal och de levererar inte. Jag flyger om det går eller tar Snälltåget. SJ Nattåg är jag nöjd med och stammis på 1.

Vad är det som skaver hos SJ? De tjänar pengar tack vare ett dominerande bokningssystem men jag har fått indikationer på att de som sliter ombord inte trivs och resenärerna verkar inte så förtjusta. Vill betona att jag har all respekt för de som jobbar ombord och förståelse för att de med tanke på omständigheterna inte alltid orkar se så glada ut.
    Jag tycker flyget ofta har småförseningar, så att man riskerar missa anslutningar, eller åtminstone får köpa choklad och ta med sig ombord istället för att äta lunch vid byten.
    Större buss och flygförseningar eller inställningar beror mest på problem med bussarna/planen. Tighta marginaler verkar dock göra att småförseningar som kan bero på trafik eller diverse saker är svåra att hämta in.

SJ har väl rätt att skylla på Trafikverket som ofta har problem med funktionen på signaler, växlar, ställverk, spår, kontaktledningar och elförsörjning.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-16 klockan 08:42:20.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Svenskt kvalitetsindex inrikes resor

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag tycker flyget ofta har småförseningar, så att man riskerar missa anslutningar, eller åtminstone får köpa choklad och ta med sig ombord istället för att äta lunch vid byten.
    Större buss och flygförseningar eller inställningar beror mest på problem med bussarna/planen. Tighta marginaler verkar dock göra att småförseningar som kan bero på trafik eller diverse saker är svåra att hämta in.

SJ har väl rätt att skylla på Trafikverket som ofta har problem med funktionen på signaler, växlar, ställverk, spår, kontaktledningar och elförsörjning.
    SJ har nog bidragit själva genom neddragning av ombordpersonalen. Det märks tydligt. Har även synpunkter på hur de prioriterar och organiserar arbetet ombord. Jag tycker 1kl och servering ska prioriteras framför biljettvisering men fokuset är oftast det motsatta.

När jag i måndags flög Malmö-Stockholm landade vi 20 minuter tidigt. Kanske sprider jag god karma när jag flyger för det är ytterst sällan jag drabbas av problem. Helst reser jag givetvis med SJ Nattåg 1. Kanske skulle våga testa tåg 2. Duscharna fungerar perfekt numera. Bra jobbat. När jag reser med SJ 505 sprider jag dock dålig karma för det skiter sig alltid.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-06-16 klockan 09:18:59.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •