Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ingen mer central station i Belgrad?

Ingen mer central station i Belgrad?

Följer några tågintresserade personer på Instagram från Belgrad, och idag la de upp en bild från gamla stationen inne i bel och sa att den nu ska sluta användas. Går ju en del biltåg, och nya stationen är väl inte anpassad för det? På vagonweb.cz står det nåt om Topčider, men blir väldigt bökigt om man ankommer olika stationer med de internationella tågen..

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Sv: Ingen mer central station i Belgrad?

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    På vagonweb.cz står det nåt om Topčider, men blir väldigt bökigt om man ankommer olika stationer med de internationella tågen..
    Sådant ska det bli. Topčider för "Lovćen" och "Tara" från 16 juni är informationen från Serbien i Drehscheibe. Det andra kommer att meddelas med kort marginal som vanligt. Det var väl 30 juni som skulle centralstationens sista dag innan centerstationen tar helt över.

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Sådant ska det bli. Topčider för "Lovćen" och "Tara" från 16 juni är informationen från Serbien i Drehscheibe. Det andra kommer att meddelas med kort marginal som vanligt. Det var väl 30 juni som skulle centralstationens sista dag innan centerstationen tar helt över.
    Bilvagnen (Hellas) till Grekland läggs alltså ner? Fast det kanske resan är nedlagt? Har väl varit bussersatt från Makedonien länge nu väl?

//Joakim Wahlberg

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Bilvagnen (Hellas) till Grekland läggs alltså ner? Fast det kanske resan är nedlagt? Har väl varit bussersatt från Makedonien länge nu väl?
    Precis. Tåget slutar i Gevgelija. Buss till Solun/Thessaloniki.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Precis. Tåget slutar i Gevgelija. Buss till Solun/Thessaloniki.
    Hur går det då med bilvagnen/vagnarna i nattåget till Bar i Montenegro?

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Hur går det då med bilvagnen/vagnarna i nattåget till Bar i Montenegro?
    Enligt Sörens tidigare svar så kommer de tågen utgå från Topčider.

Tack för infon fö Sören, får se om de blir buss, eller tåg, till Grekland i sommar alltså...

//Joakim Wahlberg

Just det. Jag koperade endast namnen. Ursäkta!

I Drehscheibe meddelas för övrigt att Begograd Glavna stänger i dag. Från i morgon är det Centar som gäller.

Mvh Sören

Det var tyvärr fel. Endast tågen mot Bar avgår redan från Centar. Med undantag för biltågen.

Dem andra internationella tågen, två till Novi Sad och ett till Subotica avgår under juni från Glava: https://www.drehscheibe-online.de/fo...31#msg-8588931.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad är biltåg? Om det är tåg där man tar med bilen förstår jag inte problemet, då ska man väl fortsätta med just bil och inte något annat, icke biltåg?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad är biltåg? Om det är tåg där man tar med bilen förstår jag inte problemet, då ska man väl fortsätta med just bil och inte något annat, icke biltåg?
    Det kan vara det du beskriver, som under Engelska kanalen, eller utmed USAs östkust, eller just på Balkan en i a f tidigare existerande förbindelse Villach - Edirne (populär för turkar bosatta i Tyskland som vill ner till gamla hemlandet under feriesäsongen) och nej, då är det inget problem.

Men i det aktuella fallet handlar det om vanliga fjärrtåg som också medför biltransportvagnar, och då blir det litet knöligare om man bara skulle stanna vid en ickecentral billastningskaj. Det mesta sådant har försvunnit från de trakter i Europa som har ett mer utvecklat vägnät, men i a f för några år sedan såg jag det ännu på dåvarande Wien Südbahnhof, och mellan t ex Serbien och Montenegro är avsaknaden av motorväg nog ett bra skäl att även fortsättningsvis bedriva den sortens trafik.
    (Jag har kört bil i både Serbien, Bosnien, Montenegro, Makedonien och Albanien, och det är blandad kompott, med en del ställen med högre standard, men en del riktigt usla vägar bjuds det på av och till.)

För intresserade här det officiella meddelandet från "Инфраструктура железнице Србије". En Google-översättning till engelskan blir halvväges bra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •