
Ursprungligen postat av
Hasse Hagberg
Saken har säkert utretts tidigare här i PV, men den har gått mig förbi. Alltså, kan någon förklara varför SJ köpte X40 i stället för dubbeldäckade vagnar med lämpligt antal manövervagnar?
Den senare varianten finns ju i flera, och som det verkar, framgångsrika versioner hos exempelvis DB, DSB, SNCB och NS. Det verkar som om det bara hade varit att handla rätt över disk och vips skulle vi haft betydligt mer flexibla tåg i stället för de ganska besvärliga X40-tågen. Alltså vagnar där dyrbart utrymme inte skulle ha behövt disponeras för motorer och varjehanda elapparatur och som skulle kunna ha satts samman i önskade tåglängder samt tillåta ombordpersonal att röra sig fritt i hela tåget utan att vänta på stationsuppehåll.
Jag förstår att det måste ha funnits mycket välgrundade överväganden för att köpa egna tåg framför några betydligt mer rymliga som kanske med mycket enkla anpassningar skulle ha passat förträffligt på svenska järnvägar. Vilka var då dessa överväganden? Någon som vet?