Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Placera stationen centralt.

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    433

    Placera stationen centralt.

    Jag har alltid hävdat att man ska placera stationer centralt. Sett på Falkenberg och Laholm som ligger offside på VKB. Det finns säkert flera exempel. Flera på forumet har hackat på Varbergs stationslösning. Det diskuteras att lägga Borås och Värnamos nya stationer utanför. Denna undersökning bekräftar mina tankar.
    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ioner-centralt

    Senast redigerat av Ingeville den 2018-06-14 klockan 15:55:59.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Placera stationen centralt.

    Både Falkenberg och Laholm har mest jordbruksmattor runt sina stationer. Börja bygg tät innerstad med bostäder och kontor runt stationerna och bygg ihop det med nuvarande centrum. Ypperligt tillfälle att börja från noll och skapa en mer levande flerkärnig ort.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: Placera stationen centralt.

    Problemet är att arbetsplatser är väldigt utspridda. Industrier och större sjukhus t.ex., ligger som regel inte centralt. Personer inom skola och administration har mest nytta av centralt placerade stationer.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 864

    Sv: Placera stationen centralt.

    Om man tittar på Falkenbergs utveckling har en ny stadsdel börjat växa fram i anslutning till stationen. Detta hade ju aldrig varit möjligt med det gamla läget. Samma sak ser man även i Båstad. Så frågan är vilket som är bäst om man också väger in kostnaden och hur mycket mera tåg och spår man kunnat få för samma pengar som man nu gräver ner i marken....


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    111

    Sv: Placera stationen centralt.

    Det är ju ingen ny företeelse att nya stationer byggs i utkanten av städerna. Så gjordes ju i de flesta städer när stambanor och privatbanor drogs fram för långt över hundra år sedan. Det tänker man dock inte på idag då bebyggelse sedan har vuxit upp omkring stationerna.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    433

    Sv: Placera stationen centralt.

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Om man tittar på Falkenbergs utveckling har en ny stadsdel börjat växa fram i anslutning till stationen. Detta hade ju aldrig varit möjligt med det gamla läget. Samma sak ser man även i Båstad. Så frågan är vilket som är bäst om man också väger in kostnaden och hur mycket mera tåg och spår man kunnat få för samma pengar som man nu gräver ner i marken....
    Jag tror inte Borås växer ut mot Gånghester eller Värnamoborna ska flytta till Bredasten. Ex Bredasten så är det en massa handel och inga bostäder. Då det gäller Varberg är det likadant. Tyckanden är en sak men en utredning på ett så stort antal platser kan inte ge fel resultat.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: Placera stationen centralt.

    Citat Ursprungligen postat av Majkey Visa inlägg
    Både Falkenberg och Laholm har mest jordbruksmattor runt sina stationer. Börja bygg tät innerstad med bostäder och kontor runt stationerna och bygg ihop det med nuvarande centrum. Ypperligt tillfälle att börja från noll och skapa en mer levande flerkärnig ort.
    Gällande Falkenberg är ovan inte korrekt. En stor del av stadens invånare har i stort lika avstånd till nya stationen som till den gamla. Men antalet p-platser är större vid den nya. Och staden kommer nog att få just en ny kärna i anslutning till nya stationen. Sistnämnda gäller även Båstad.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 127

    Sv: Placera stationen centralt.

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Jag har alltid hävdat att man ska placera stationer centralt. Sett på Falkenberg och Laholm som ligger offside på VKB. Det finns säkert flera exempel. Flera på forumet har hackat på Varbergs stationslösning. Det diskuteras att lägga Borås och Värnamos nya stationer utanför. Denna undersökning bekräftar mina tankar.
    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ioner-centralt
    Det beror ju på om de som ska ansluta till lokalt resmål eller hemmet, använder bil eller kollektivtrafik. Använder de bil, bor de vanligen i orten (annars har de ingen bil redo), och om hemmet inte ligger centralt, vill de ha stationen mer utanför. Bor de mer centralt vill de ha stationen där. En del åker av principskäl aldrig i lokaltrafiken. Använder de kollektivtrafiken är ett centralt läge givetvis bäst, med centralpunkten för lokalbussarna nära.

    Jag tycker alla stationer bör ligga centralt. I större städer pendlar många från utanför till jobb i staden och de behöver byta till lokaltrafiken. Gårdastationen är ett exempel på ett förslag avsedd för fjärrtågsresenärer med bil, som är usel för inkommande tågpendlare.

    I småstäder kan det vara många utpendlare. Då blir det gång eller cykelavstånd för många i den lilla staden om stationen ligger centralt.


  9. #9
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Placera stationen centralt.

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Jag har alltid hävdat att man ska placera stationer centralt. Sett på Falkenberg och Laholm som ligger offside på VKB. Det finns säkert flera exempel. Flera på forumet har hackat på Varbergs stationslösning. Det diskuteras att lägga Borås och Värnamos nya stationer utanför. Denna undersökning bekräftar mina tankar.
    http://www.infrastrukturnyheter.se/2...ioner-centralt
    Det här med placeringen av järnvägsstationer är intressant. Huvudpersonen 'Salig dumbom' i den svenske 1700-talsskalden Johan Henric Kellgrens berömda satiriska diktverk 'Salig dumboms leverne' (1791) kunde förstås inte kommentera den framväxande järnvägen på 1800-talet. Däremot låter Kellgren sin protagonist 'Dumbom' fundera över 1700-talets viktigaste kommunikationsvägar, floder och kanaler!

    Begrunda följande livsvisdom som 'salig dumbom' meddelar oss:

    På sina resor han förnam,
    hur väl försynens nåd reglerat,
    som floder över allt placerat
    där stora städer stryka fram.


    Gör sedan det lilla tankeexperimentet att ändra ordet 'floder' till 'järnvägar' så får man en modern Dumbom-metafor för hur järnvägarnas stationer kommit att placeras i den svenska geografin. Men på ett mindre satiriskt plan så är det nog trots allt så att det rimligen finns en tanke bakom placeringen även av stationer som verkar ligga helt ute i 'nowhere'! Frågan är bara att kunna hitta denna rationella förklaring till placeringen av Falkenbergs och Laholms nya stationer? 😊👍

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    549

    Sv: Placera stationen centralt.

    När skatterna är för höga kan man bygga allt möjligt utan att behöva tänka efter, det gamla kan man överge eller riva utan att känna dåligt samvete. Skulle pengarna ändå inte räcka så är det bara att låna pengar, framtida generationer får betala överkonsumtionen och byggmanin.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •