Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Käppala då och nu

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Käppala då och nu

Det är 47 år mellan dessa bilder. När jag fotograferade Lidingöbanan på 1970-talet trodde jag aldrig att den skulle inte bara överleva, utan dessutom rustas upp och få nya vagnar.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Käppala då och nu

Trevliga bilder, de uppskattar jag!
    Vet någon när det blir stopp i trafiken för brobygget, eller klarar de att bygga en ny bro samtidigt som den gamla trafikeras?

Jag läste på annat håll att SL vill förlänga nuvarande linje 80, alltså Sjövägen, från Frihamnen under Lidingöbron och vidare till Ropsten, Tranholmen, Djursholms Torg och Storholmen för att så småningom vända vid Sticklinge.
    Det låter knepigt att kombinera önskemålet om fast bro med en segelfri höjd som tillåter en Skärgårdsbåt att passera med en rimlig stigning för tågen från Ropsten och Torsvik som det ser ut idag?

Senast redigerat av Fredrik G den 2018-06-14 klockan 17:46:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Trevliga bilder, de uppskattar jag!
    Det låter knepigt att kombinera önskemålet om fast bro med en segelfri höjd som tillåter en Skärgårdsbåt att passera med en rimlig stigning för tågen från Ropsten och Torsvik som det ser ut idag?
    Ja, bron är ju bara typ 800 meter lång

Nya bron har väl typ 12 m segelfri höjd och den gamla har väl sina landfästen på typ 4 m, dessa 8 m höjdskillnad kan man väl klara på cirka 200 meter (gånger två) med tunnelbanemässig lutning och sen ska man ju ha snygga vertikalkurvor men det känns inte orimligt, sen vet jag inte om farleden kan läggas exakt var som helst längs bron men orimligt kan det väl inte vara?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ja, bron är ju bara typ 800 meter lång

Nya bron har väl typ 12 m segelfri höjd och den gamla har väl sina landfästen på typ 4 m, dessa 8 m höjdskillnad kan man väl klara på cirka 200 meter (gånger två) med tunnelbanemässig lutning och sen ska man ju ha snygga vertikalkurvor men det känns inte orimligt, sen vet jag inte om farleden kan läggas exakt var som helst längs bron men orimligt kan det väl inte vara?
    Även om det är Trafikförvaltningen som håller i detta så är jag med 99 procents säkerhet övertygad om att man tänkt på detta!
    (den felande procenten kan vi väl kalla "SL-marginalen" för att hålla fast vid ett gammalt begrepp...)

För den kommande båttrafiken är det dock lämpligt om segelfri höjd finns så nära Ropsten som möjligt, men jag tror inte att de fartyg som används på linje 80 kräver 12 meters fri höjd.

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •