Enligt det nya numret av Tåg blir det en testbana på åtminstone en del av sträckan Jörn-Arvidsjaur. Är finansieringen helt klar för den första etappen? Varifrån kommer i så fall pengarna? Det handlar ju om en miljardinvestering.
Enligt det nya numret av Tåg blir det en testbana på åtminstone en del av sträckan Jörn-Arvidsjaur. Är finansieringen helt klar för den första etappen? Varifrån kommer i så fall pengarna? Det handlar ju om en miljardinvestering.
Jag råkade hitta en kungörelse publicerad i Norrbottens-Kuriren den 2018-12-12 av Trafikverket med titel "Förslag till upplåtelse av järnväg, Jörn - Arvidsjaur, Skellefteå och Arvidsjaur kommuner. Bl a sägs "... RTN kan bli infrastrukturförvaltare ... med full rätt till anläggningen...". Synpunkter eller intresse för att själv ta över bandel 151 kan lämnas senast 7 januari.
Jag hittar inte kungörelsen på nätet. Är inte särskilt insatt i projektet f ö, trots att det ligger med landsändans mått nästgårds.
Den finns på Post- och inrikes tidningar med Kungörelse-id: K676794/18
Vet inte om det går att direktlänka så jag kopierar in relevanta bitar:
Förslag om upplåtelse av järnväg, Jörn- Arvidsjaur, Skellefteå och Arvidsjaur kommuner
Trafikverket Region Nord har arbetat med upplåtelseprocessen och närmar sig ett beslut i ärendet om upplåtelse av bandel 151, Jörn - Arvidsjaur till Rail Test Nordic (RTN) för tågtestverksamhet. Detta innebär att RTN kan bli infrastrukturförvaltare enligt Järnvägsförordningen 6 kap. 7 §, med full rätt till anläggningen om upplåtelsen blir beslutad.
Synpunkter
Dina synpunkter på Trafikverkets tilltänkta upplåtelse av bandel 151, alternativt intresse att själv arrendera anläggnigen meddelas trafikverket@trafikverket.se eller Trafikverket Region Nord, Box 809, 97125 Luleå senast den 7 januari 2019.
Den som är intresserad att själv ta över anläggningen anmodas inkomma med idestudie/affärsplan samt kopia på årsredovisning och intyg om kreditvärdighet från bank eller kreditupplysningsföretag.