Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Prisjämförelser: Airbus A380

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    431

    Prisjämförelser: Airbus A380

    Man kan tycka att tåg är dyra, men Danska Ingenjörstidningen rapporterar att det första flygbolag som köpte "super-jumbon" A380 från Airbus nu skall skrota (!) den första; man kan inte få ekonomi i den och ingen vill köpa den begagnad, så nu åker 446 miljoner US-dollar på huggkubben.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 987

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Man kan tycka att tåg är dyra, men Danska Ingenjörstidningen rapporterar att det första flygbolag som köpte "super-jumbon" A380 från Airbus nu skall skrota (!) den första; man kan inte få ekonomi i den och ingen vill köpa den begagnad, så nu åker 446 miljoner US-dollar på huggkubben.
    Dock återanvänds många detaljer, säkert värda mer än 100 M $, som motorer m m.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    Har du länk till själva artikeln?


  4. #4
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 330

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    Går man in på tidningen så är nyheten överst just nu iaf att DSB ska köpa nya eltåg för 11 miljarder!

    https://ing.dk/artikel/dsb-faar-groe...liarder-212835

    Kul tycker jag!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 463

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    Citat Ursprungligen postat av SBB CFF FFS Visa inlägg
    Har du länk till själva artikeln?
    Finns två här (på engelska)
    http://www.traveller.com.au/first-re...r-scrap-gziiuo
    https://www.bloomberg.com/news/artic...interest-fades

    Det verkar vara två stycken nu, minst en från Singapore Airlines. De monteras isär i södra Frankrike.
    Men Singapore Airlines får leverans på nya, och den första kanske hade sämre kvalitet.

    445 milj USD är nypriset, inte tänkt begagnatvärde, som är betydligt mindre eftersom det funnits i trafik i 10 år.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    548

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    De räknar med att få ca 80 miljoner $ för delarna.

    Antalet kunder med trafik som kan betala för en 380 är väl inte så stort och
    bloomberg anger kostnaden för en ytrenovering i kabinen för en 380 till ca
    40 miljoner $ ...


  7. #7
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    486

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Finns två här (på engelska)
    http://www.traveller.com.au/first-re...r-scrap-gziiuo
    https://www.bloomberg.com/news/artic...interest-fades

    Det verkar vara två stycken nu, minst en från Singapore Airlines. De monteras isär i södra Frankrike.
    Men Singapore Airlines får leverans på nya, och den första kanske hade sämre kvalitet.

    445 milj USD är nypriset, inte tänkt begagnatvärde, som är betydligt mindre eftersom det funnits i trafik i 10 år.
    Givetvis inte relevant.
    Men hur räknar SJAB i sin kalkyl över totalrenovering av sina 30 års gamla X2?
    Förresten hur många länders järnvägsförvaltningar har renoverat så gamla tågsätt.
    Förvisso är X2 ett mycket bra fordon, men frågan dyker upp.


  8. #8
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 187

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    Hela det här ämnet var oerhört svårt att definiera inom PVs ämnesområde redan från början. Nu har det ironiskt nog gått in på mer järnvägsrelaterade domäner, men att helt byta ämne till att prata om saker som har noll och inget alls med rubriken att göra blir bara förvirrande, så jag tror att det kan räcka här. De rent järnvägsrelaterade saker som faktiskt dykt upp utgör utmärkta grundplåtar för helt egna nya trådar med mer adekvata rubriker.

    Mattias J / mod


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 463

    Sv: Prisjämförelser: X2

    Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Givetvis inte relevant.
    Men hur räknar SJAB i sin kalkyl över totalrenovering av sina 30 års gamla X2?
    Förresten hur många länders järnvägsförvaltningar har renoverat så gamla tågsätt.
    Förvisso är X2 ett mycket bra fordon, men frågan dyker upp.
    X2 är ett speciellt fall, med korglutning och tillstånd till 30% överskridande.
    Det får man inte till så lätt i ett nyinköp.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-14 klockan 07:46:23.

  10. #10
    Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    62

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    De som ska skrotas är ju tio år gamla. Säkert inte värda vad ett nytt kostar. Enligt uppgifter i någon annan tidning är priset för ett tio år gammalt plan runt 100 miljoner USD.

    Så lite fel att säga att 446 miljoner åker till skroten i den där tidningen.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    777

    Sv: Prisjämförelser: Airbus A380

    Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    De som ska skrotas är ju tio år gamla. Säkert inte värda vad ett nytt kostar. Enligt uppgifter i någon annan tidning är priset för ett tio år gammalt plan runt 100 miljoner USD.

    Så lite fel att säga att 446 miljoner åker till skroten i den där tidningen.
    Borde inte 446 miljoner USD vara list-priset? Vad det egentliga köpepenningen brukar sällan offentliggöras.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •