Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trafikverket | Instagram | Vad vill ni se?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Trafikverket | Instagram | Vad vill ni se?

Hej

Som några av er vet jobbar på Trafikverket. Jag jobbar på investering, den avdelningen som bygger nytt och gör större upprustningar och sitter i syd(Malmö). Tidigare så har jag Instagramat från projekt Malmö-Ystad, mötesstationer vid två tillfällen och har uppfattat att det har varit uppskattat. Nu fick jag frågan igår om jag hade kunnat tänka mig göra det igen, tyvärr har jag inga projekt i produktion närmsta tiden men jag har en hel del kollegor som är ute och bygger! Kommunikation vill använda Instagram som ett sätt att kommunicera ut mer rakt och inte lika filtrerat som Trafikverkets övriga kommunikationsforum är. Vi har nog alla läst RSS-flödena från Trafikverket och undrat vad de egentligen menar, det vill dom komma ifrån.

Så min fråga till er är vad ni hade velat se. Vad är intressant ur Postvagnens sätt att se på världen vad vi på Trafikverket håller på med? För mig är det väldigt viktigt att vara öppen vad vi gör för att få en större förståelse för vår verksamhet i allmänhet och min yrkesroll i synnerhet. Mest för att jag tycker det här med järnväg är så fruktansvärt roligt.

Mitt instagramande från Vilhelmsborg
    https://www.instagram.com/p/BbUAScDB...y=trafikverket

Not, Trafikverkets Instagram kan man se även om man ej har ett konto.
    https://www.instagram.com/trafikverket/

Mvh Ossian Olsson

Sv: Trafikverket | Instagram | Vad vill ni se?

Jag gillar att se det mesta. Gärna mer »bakom kulisserna« med detaljer på hur man löser olika saker, intervjuer med folk som bygger – och så förstås filmat material, både på marken och från ovan.

Jag följer fyrspårsbygget Malmö-Lund och tyckte det var kul när man berättade om att glassbilen kom på besök. Det blir mer mänskligt då och inte bara rabblande av siffror och statistik.

/ Kiwi

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Ska man nämna något, så är ju de stora arbeten som nu dragit igång med förberedande ombyggnader för Ostlänken.
    I trakterna runt Norrköping och framförallt Åby händer ju mycket nu.

Sen vore det ju intressant med bilder från alla de stora mängder underhållsarbeten som förekommer i stort sätt varje natt runt om på landets spår. Även akut felavhjälpningen av olika slag är ju intressant.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Går det att få videon i större format?

Går det att få videon i större format? Väl liten som det nu är.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Jag gillar att se det mesta. Gärna mer »bakom kulisserna« med detaljer på hur man löser olika saker, intervjuer med folk som bygger – och så förstås filmat material, både på marken och från ovan.

Jag följer fyrspårsbygget Malmö-Lund och tyckte det var kul när man berättade om att glassbilen kom på besök. Det blir mer mänskligt då och inte bara rabblande av siffror och statistik.

/ Kiwi
    Kul! https://www.instagram.com/lund_arlov4spar/ är faktiskt ett av de kontona som är som förebild och att även Trafikverkets "nationella" konto ska försöka bli något liknande.

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ska man nämna något, så är ju de stora arbeten som nu dragit igång med förberedande ombyggnader för Ostlänken.
    I trakterna runt Norrköping och framförallt Åby händer ju mycket nu.

Sen vore det ju intressant med bilder från alla de stora mängder underhållsarbeten som förekommer i stort sätt varje natt runt om på landets spår. Även akut felavhjälpningen av olika slag är ju intressant.
    Stora projekt brukar ofta ha egna Instagramkonto. Ostlänken har https://www.instagram.com/projektostlanken/, utan att veta varför så har de dock varken följare eller inlägg.

Även Trafikverket vill kunna komma ut och få bilder från alla våra små och stora arbete vi har. Jag vet att de sitter och tittar på hur de ska kunna lösa det på ett bra sätt och Instagramkontot kommer vara en del av den lösningen. Fram tills dess så kan jag rekommendera kontot https://www.instagram.com/pernilla2369/. Hon är ute väldigt mycket och har bra bilder och beskrivningar på arbete som underhåll gör!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Går det att få videon i större format? Väl liten som det nu är.
    Det är ju en av nackdelarna med Instagram att formatet är vad det är.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det är ju en av nackdelarna med Instagram att formatet är vad det är.
    Möjligheten är väl i så fall att lägga upp den även på något ställe med större visning, exempelvis Youtube. Förvisso mer arbete dock.

Medlem
    mar 2018

Arbetsmässigt är det inga problem att lägga upp filmer på Youtube. Men de är olika format då Instagram är bra för små korta filmer(max 1 minut) medan Youtube är bra för lite längre filmklipp. Det är lättare att få det bra med längre filmklipp på Youtube då tittaren tittar längre i snitt är på Instagram.

Men ett klipp som jag hade kunnat klippa ner till en minut och både kunnat posta på Youtube och Instagram är detta
    https://www.youtube.com/watch?v=ygVMXcumZlg

Kommunikation provar lite olika saker och det kan säkert komma filmer som dubbelpostas på både Instagram och Youtube i framtiden!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Arbetsmässigt är det inga problem att lägga upp filmer på Youtube. Men de är olika format då Instagram är bra för små korta filmer(max 1 minut) medan Youtube är bra för lite längre filmklipp. Det är lättare att få det bra med längre filmklipp på Youtube då tittaren tittar längre i snitt är på Instagram.

Men ett klipp som jag hade kunnat klippa ner till en minut och både kunnat posta på Youtube och Instagram är detta
    https://www.youtube.com/watch?v=ygVMXcumZlg

Kommunikation provar lite olika saker och det kan säkert komma filmer som dubbelpostas på både Instagram och Youtube i framtiden!
    Lägg en kort aptit-retare ("ingress") på Instagram och länka sedan därifrån till ett längre klipp på Youtube så har du ett helt koncept. På så sätt blir det ju både möjligt att få ett större format och längre film än vad Instagram klarar.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Lägg en kort aptit-retare ("ingress") på Instagram och länka sedan därifrån till ett längre klipp på Youtube så har du ett helt koncept. På så sätt blir det ju både möjligt att få ett större format och längre film än vad Instagram klarar.
    Ett mycket bra förslag som jag tar vidare!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det Pernilla lagt ut verkar intressant. Jag tänker att kanske nya saker inom trafikledning, eller helt enkelt bara vardagen där, kanske med lokala aktuella exempel, kanske från stoppet på Getingmidjan i sommar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •