Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Smalspåret i helgen (del 2)

Smalspåret i helgen (del 2)

Under lördagen och söndagen pågick rälsbusstrafik i samband med Smalspårets Nostalgidagar.

Här har YP 884 stannat till i Triabo på lördagen.

Hultanäs.

Sissehult.

Muggen var med! I Hultanäs fick jag lite kaffe.

Åseda.

Sissehult igen.

Under kvällen hölls grillfest i Virserum och efter det cykeldressin till en badsjö 5 km söderut men från det finns inga bilder!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Smalspåret i helgen (del 2)

Fina bilder från en idyll! Det är så jag vill minnas mitt sommar Sverige! Men blir det inte väldigt halt och svårkört med all vegetation på spåret? De lätta rälsbussarna kanar väl och slirar vid minsta lilla nederbörd. Detta var ju ett fenomen redan på 80 talet då jag körde Y7 och då var banorna ändå inte på långa vägar så gröna. Karmex 80 hade gjort mångårig nytta!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Yp 884 var tidigare en gammal "Västervikare" och underhölls på rälsbussverkstaden därhemma innan detta förflyttades till Vö. Det blev otaliga resor på smalan med den och övriga "kompisar" både som enkelvagn och i mult. Men den gula färgen är helt fel, alldeles för skarp, det skall vara en ljusare toning om det skall överensstämma med originalfärgen. Bedrövligt att se Åseda i nuvarande tappning. På min tid i skarpt läge innan spårvidderna kastades om så låg trefoten närmast stationen där utfartsemaforen idag visar "kör 40" och tkl Tage "Pittersson" visade avgång efter att ha vevat i det mekaniska "Åssa"-ställverket och ställt vingarna i kör. Det förekom även möte på samma spår där uppgående vagn backades in på ett kort stickspår varefter södergående fordon mot Vö kunde avgå. På bilden där Yp 884 står låg tidigare SäNJ sträckan Nässjö-Nybro-Kalmar C "1435 mm". Däremellan blev det många körningar med Y7-8 under min placeringstid i N åren 1975-79. Därefter blev det placering i Vk fram till nedläggningen aug.-84, men det är en annan historia. Jag är väl förmodligen den enda kvarvarande föraren från tjänstgöringen på gamla smalan som fortfarande är i tjänst 34 år efter nedläggningen och med hittills 43 år i bagaget. Har alla tjänstgöringsturer nedtecknade i annotationsböcker från min första körning fram till dags dato inkluderat fordon, sträcka, kilometrar och turnummer, en skaplig hög med anteckningar inkl. almanackor från 1975-2018. Ska försöka sätta mig ner någon vecka och räkna fram antal körda kilometrar samt alla dessa olika fordonstyper som passerat revy (ånga-diesel-el-biogas). Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Jag är väl förmodligen den enda kvarvarande föraren från tjänstgöringen på gamla smalan som fortfarande är i tjänst 34 år efter nedläggningen och med hittills 43 år i bagaget. .
    Jag tror att det finns ytterligare ett par stycken kvar i tjänst

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vore kul att veta var de tjänstgör och hos vilken operatör Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Felpost! Ta gärna bort detta inlägg.. (Jag vet inte hur man gör!)

Senast redigerat av jean den 2018-06-15 klockan 12:14:47.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Trevliga vagnar detta.

Men Palle har ju helt rätt i att den gula färgen är för skarp.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •