Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Interrail i strykklass

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Interrail i strykklass

Stadd på hemfärd efter en tågluff som började i direkt liggvagn med Snälltåget från Stockholm till Berlin har jag råkat ut för en konstig bedömning från SJ:s sida. Här är historien:

I söndags och bestämde vi oss, min fru och jag, för att resans avslutning skulle ske med tåg 546 som avgår kl 16.20 från Köpenhamn. I dag vid 14-tiden insåg vi att vi skulle hinna med tåg 544 i stället. Det går kl 16.04 från Malmö. Som prio svart i SJ-rankningen har jag blivit lärd att det går att byta tåg samma dag utan kostnad

Men se det går inte om man reser med Interrail, visade det sig. Min platsreservation i 546 skulle först återbetalas med avdrag för reservationsavgiften och därpå fick jag köpa ny plats för i detta fall 150 kr styck. Jag fick det till ett nettotillägg på en 100-lapp per biljett. Det hette att som Interrailresenär åkte jag inte på "riktig" biljett.

Vadan detta? Platsbiljetterna är poänggrundande som alla andra. Enda skillnaden är att grundbiljetten är en annan.

Småaktigt av SJ, tycker jag.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-06-12 klockan 15:44:31.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Interrail i strykklass

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    St

Vadan detta? Platsbiljetterna är poänggrundande som alla andra. Enda skillnaden är att grundbiljetten är en annan.

Småaktigt av SJ, tycker jag.
    Svar till Hasse H :
    Inte bara småaktigt tycker jag utan även felaktigt tolkat. Vad jag kan se så nämns i regelverket för Svart Prio bara att man har rätt boka om för samma dag och samma tågsträcka som ursprungligen bokats. Inget nämns om vad slags biljett regeln gäller för. Undantag är att med biljett för IC och Regionaltåg får man inte boka om till snabbtåg. Jag tycker du ska klaga
    hos SJ och hoppas att du får rätt i högre instans. Just för Interrail kan ju regeln vara bra eftersom man kanske inte i förväg helt kan man bedöma när man kommer, man kan ha valt andra vägar eller blivit utsatt för förseningar.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-06-12 klockan 16:15:44.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •