Även jag provar att lägga in bilder.
Första helgen i juni tillbringade jag i Potsdam. Nedresa via Flensburg, pga stängd bana vid Nykøbing Falster. Tåget från København H kl 8.00 utgjordes av en MF till Ålborg, två MF till Hamburg, och en ER till Fredericia. Delning redan i Middelfart, eftersom tågen inte ska avgå från samma spår i Fredericia. Avkoppling av ER, och tillkoppling av MF från Århus i Fredericia innebar, att hela 3xMF gick till Hamburg. Intressant variant, men tyvärr stördes resan av ett svensexegäng, som trots tillsägelser vägrade lämna apstadiet. ICE-tåget från Hamburg var därför betydligt trevligare.
Stationen Potsdam Medienstadt Babelsberg hette ursprungligen, och fram till år 2000, Drewitz. Nuvarande namn beror på att i närheten finns det tyska Hollywood, med gatunamn såsom Marlene-Dietrich-Straße mm.
En bit söder om stationen fanns den kända lokfabriken Orenstein & Koppel, på vars område under DDR-tiden VEB Lokomotivbau Karl Marx huserade. Här finns idag nya företagsbyggnader, men något gammalt sågs också. Om byggnaden har någon O&K-anknytning vet jag dock inte.
Ytterligare en bit söderut finns det här trevliga gatunamnet.
Och ännu ett snäpp söderut finns spårvägens fordonsdepå. Enligt en stadskarta från DDR-tiden fanns vid ungefär samma plats infarten för industrispår till området.
Resans huvudmål var dock stadens museispårvagn från 1907, här på nordsidan av Nauener Tor. Stadsporten är smal, rymmer ej dubbelspår, och för att slippa växlar går spåren omlott. På portens andra sida skymtas Holländisches Viertel, vackra kvarter. Några dagar om året går den vackert restaurerade vagnen i offentlig trafik.
Centrumgatan är nästan helt bilfri, vilket ju underlättar fotograferingen. Mannen på bakplattformen är manuell färdriktningsvisare. När vagnen ska svänga, så håller han ut en gul stav, vilken i formen påminner om en tågklarerares signalstav.
Läs mer (på tyska) om veteranspårvagnen här: https://www.historische-strassenbahn-potsdam.de/
Även ett något yngre gammeltåg gick i trafik, men det var ett privat arrangemang. Fordonsnummer: 109+214+218. Vid Platz der Einheit.
Hemresan företags med Snälltågets dagtåg från Berlin Hbf till Malmö C. Inget trafikutbyte undervägs, så det påminner därmed om forna tiders transittåg mellan Västberlin och Västtyskland.