Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Potsdam

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Potsdam

Även jag provar att lägga in bilder.

Första helgen i juni tillbringade jag i Potsdam. Nedresa via Flensburg, pga stängd bana vid Nykøbing Falster. Tåget från København H kl 8.00 utgjordes av en MF till Ålborg, två MF till Hamburg, och en ER till Fredericia. Delning redan i Middelfart, eftersom tågen inte ska avgå från samma spår i Fredericia. Avkoppling av ER, och tillkoppling av MF från Århus i Fredericia innebar, att hela 3xMF gick till Hamburg. Intressant variant, men tyvärr stördes resan av ett svensexegäng, som trots tillsägelser vägrade lämna apstadiet. ICE-tåget från Hamburg var därför betydligt trevligare.

Namn:  P1930093.jpg
Visningar: 225
Storlek:  353,1 KB
    Stationen Potsdam Medienstadt Babelsberg hette ursprungligen, och fram till år 2000, Drewitz. Nuvarande namn beror på att i närheten finns det tyska Hollywood, med gatunamn såsom Marlene-Dietrich-Straße mm.

Namn:  P1930091.jpg
Visningar: 223
Storlek:  258,9 KB
    En bit söder om stationen fanns den kända lokfabriken Orenstein & Koppel, på vars område under DDR-tiden VEB Lokomotivbau Karl Marx huserade. Här finns idag nya företagsbyggnader, men något gammalt sågs också. Om byggnaden har någon O&K-anknytning vet jag dock inte.

Namn:  P1930090.jpg
Visningar: 222
Storlek:  400,1 KB
    Ytterligare en bit söderut finns det här trevliga gatunamnet.

Namn:  P1930013.jpg
Visningar: 220
Storlek:  299,5 KB
    Och ännu ett snäpp söderut finns spårvägens fordonsdepå. Enligt en stadskarta från DDR-tiden fanns vid ungefär samma plats infarten för industrispår till området.

Namn:  P1930062.jpg
Visningar: 224
Storlek:  215,1 KB
    Resans huvudmål var dock stadens museispårvagn från 1907, här på nordsidan av Nauener Tor. Stadsporten är smal, rymmer ej dubbelspår, och för att slippa växlar går spåren omlott. På portens andra sida skymtas Holländisches Viertel, vackra kvarter. Några dagar om året går den vackert restaurerade vagnen i offentlig trafik.

Namn:  P1930066.jpg
Visningar: 219
Storlek:  272,6 KB
    Centrumgatan är nästan helt bilfri, vilket ju underlättar fotograferingen. Mannen på bakplattformen är manuell färdriktningsvisare. När vagnen ska svänga, så håller han ut en gul stav, vilken i formen påminner om en tågklarerares signalstav.
    Läs mer (på tyska) om veteranspårvagnen här: https://www.historische-strassenbahn-potsdam.de/

Namn:  P1930082.jpg
Visningar: 221
Storlek:  355,0 KB
    Även ett något yngre gammeltåg gick i trafik, men det var ett privat arrangemang. Fordonsnummer: 109+214+218. Vid Platz der Einheit.

Hemresan företags med Snälltågets dagtåg från Berlin Hbf till Malmö C. Inget trafikutbyte undervägs, så det påminner därmed om forna tiders transittåg mellan Västberlin och Västtyskland.

Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2018-06-12 klockan 13:17:55.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Potsdam

Intressant resereportage.
    (Jag är lite skeptisk till de delar av Tyskland där man inte odlar vin, men det ser helt OK ut!)

Några frågor:
    - Är det hästspillning ("hästskit") vi ser på bilden med de riktigt gamla spårvagnarna?
    - Var det UFA/DEFA (filmbolag) som höll till i närheten av Potsdam?
    - Var det danskar eller tyskar som regregerade till apstadiet ("svensexa") på tåget till Hamburg?

Till slut:
    Visst har fabriksnamnet "Lokomotivbau Karl Marx" en speciell klang? Jag kan bara tänka mej ett som är bättre!

Genosse Ohlsson

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Intressant resereportage.
    (Jag är lite skeptisk till de delar av Tyskland där man inte odlar vin, men det ser helt OK ut!)

Några frågor:
    - Är det hästspillning ("hästskit") vi ser på bilden med de riktigt gamla spårvagnarna?
    - Var det UFA/DEFA (filmbolag) som höll till i närheten av Potsdam?
    - Var det danskar eller tyskar som regregerade till apstadiet ("svensexa") på tåget till Hamburg?

Till slut:
    Visst har fabriksnamnet "Lokomotivbau Karl Marx" en speciell klang? Jag kan bara tänka mej ett som är bättre!

Genosse Ohlsson
    Pferdeäpfel, som det heter på deutsch. Häst var väl den tidens miljöbov.

Jodå, ursprungligen var det UFA, och under DDR-tiden DEFA, som höll till här (enligt Wikipedia).

Danskar, som förmodligen festat hela natten. Förvånar mig att personalen inte avhyste sällskapet, med hjälp av politi eller Polizei.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo Potsdam är en mycket fin och intressant stad med många fina gamla byggnader och intressant spårvägsnät! Tyskar brukar kunna festa men ändå uppföra sig som "folk". Har varit på ett flertal Wienfeste och Oktoberfester där det bara varit trevligt. Däremot har nordbor och holländare..... inte mycket till hyfs och omdöme kvar när promillehalten ökar!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •