Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    506

    Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Green Cargo har beslutat ta den typ av godsvagn som troligen orsakat fler bränder i Värmland ur trafik.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ar-tas-ur-bruk

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6974572


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    913

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Jag kanske läste slarvigt men vilken vagnstyp handlar det om?
    Mvh/Alex


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Green Cargo har beslutat ta den typ av godsvagn som troligen orsakat fler bränder i Värmland ur trafik.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ar-tas-ur-bruk
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6974572
    Samma tåg, samma tidtabell som vid förra branden säger Green Cargo i intervjun, men var det tjuvbroms även denna gång?

    Senast redigerat av Ville den 2018-06-12 klockan 11:04:07.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag kanske läste slarvigt men vilken vagnstyp handlar det om?
    Mvh/Alex
    I sådana fall läste jag också slarvigt för jag hittar heller ingen uppgift om vilken vagnstyp det handlar om.

    GC har tidigare hävdat att det var otur snarare än oaktsamhet som orsakade bränderna - man kan fråga sej om inte den nu utförda åtgärden motsäger denna ståndpunkt?

    /TKO


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    I sådana fall läste jag också slarvigt för jag hittar heller ingen uppgift om vilken vagnstyp det handlar om.

    GC har tidigare hävdat att det var otur snarare än oaktsamhet som orsakade bränderna - man kan fråga sej om inte den nu utförda åtgärden motsäger denna ståndpunkt?

    /TKO
    Här är bilden på tåget från förra gången. 28 maj var det.
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...5974#post15974

    Trafikinfo igår
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=66521

    Är detta ett dagligen tåg eller var det första gången efter den förra branden?

    Senast redigerat av Ville den 2018-06-12 klockan 11:30:18. Anledning: lagt till en fråga

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Är det vagnar för coils? Shmms eller något ditåt?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    506

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag kanske läste slarvigt men vilken vagnstyp handlar det om?
    Mvh/Alex
    Vet ej.
    Det framgick inte av SvT:s eller SR:s artiklar.
    NWT har en artikel i ämnet men det finns bakom en betalvägg.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Vet ej.
    Det framgick inte av SvT:s eller SR:s artiklar.
    NWT har en artikel i ämnet men det finns bakom en betalvägg.
    Och vem vill betala för journalistik?

    (Själv insåg jag ju vart det barkade hän och hoppade av JH 87. Längre fram i livet fick jag istället fråga mej "vem vill betala för god arkitektur"... )

    svamlar
    Thomas K Ohlsson

    Senast redigerat av TKO den 2018-06-12 klockan 12:30:51. Anledning: estetik

  9. #9
    Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    125

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Vet ej.
    Det framgick inte av SvT:s eller SR:s artiklar.
    NWT har en artikel i ämnet men det finns bakom en betalvägg.
    Det kommer väl att stå att läsa i nästa nummer av TÅG, som du ofta hänvisar till i Postvagnen?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    402

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Är det vagnar för coils? Shmms eller något ditåt?
    Shimmns enligt artikeln i NWT.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag kanske läste slarvigt men vilken vagnstyp handlar det om?
    Mvh/Alex
    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Är det vagnar för coils? Shmms eller något ditåt?
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Shimmns enligt artikeln i NWT.
    Lasten körs vidare i dag från Kil ser det ut som. Med extra bevakning då..
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=66521


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    506

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    Det kommer väl att stå att läsa i nästa nummer av TÅG, som du ofta hänvisar till i Postvagnen?
    Säkerligen inte.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Shimmns enligt artikeln i NWT.
    Finns det inte andra vagnlittera som har samma bromsar/boggier?

    /TKO


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    558

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Vad som inte framgår är vilka Shimmns som tas ur trafik? Det finns ju ett otal olika varianter av dessa vagnar även om kanske de ingående bokstäverna varierar något i antal i olika former. I morse här i Karlstad på Herrhagsbangården fanns t.ex. 8 Shimmns på rad, ingen lik den andre och med helt olika ägare, oftast utländska järnvägsbolag som DB. Man kan ju undra om det bara är GreenCargo Shimmns men har tagit ur trafik och kanske bara viss variant av dem. Med tanke på det i sig helt osannolika att samma tåg lyckats få till skogsbrand på samma ställe med två veckors mellanrum, kan det t.o.m. vara så att det är samma fysiska vagnar som orsakade skadan nu som då och det är bara dessa specifika vagnar som tagits ur trafik. Kanske några Shimmns i princip bara rullar fram och tillbaka mellan Domnarvet och Göteborgs hamn t.ex. /PK


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    38

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Gissar att det är Dako-styrventiler som ställt till det. Vanligt förekommande på nyare coilsvagnar. Slukar luft och är ällmänt lite mer krävande vad gäller handhavande av broms.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Vad som inte framgår är vilka Shimmns som tas ur trafik? Det finns ju ett otal olika varianter av dessa vagnar även om kanske de ingående bokstäverna varierar något i antal i olika former. I morse här i Karlstad på Herrhagsbangården fanns t.ex. 8 Shimmns på rad, ingen lik den andre och med helt olika ägare, oftast utländska järnvägsbolag som DB. Man kan ju undra om det bara är GreenCargo Shimmns men har tagit ur trafik och kanske bara viss variant av dem. Med tanke på det i sig helt osannolika att samma tåg lyckats få till skogsbrand på samma ställe med två veckors mellanrum, kan det t.o.m. vara så att det är samma fysiska vagnar som orsakade skadan nu som då och det är bara dessa specifika vagnar som tagits ur trafik. Kanske några Shimmns i princip bara rullar fram och tillbaka mellan Domnarvet och Göteborgs hamn t.ex. /PK
    Ser inte ut som att tåget går till hamnen. Både idag och igår kördes det till Sävenäs rangerbangård. Via Kville.
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=66521
    Är detta det ståltåg som förr gick södra stambanan till Trelleborg kanske? Det tunga tåget Borlänge-Krylbo-Hallsberg-Mjölby-Trelleborg hade ju vissa problem p.g.a. den stora vagnvikten där.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ser inte ut som att tåget går till hamnen. Både idag och igår kördes det till Sävenäs rangerbangård. Via Kville.
    http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=66521
    Är detta det ståltåg som förr gick södra stambanan till Trelleborg kanske? Det tunga tåget Borlänge-Krylbo-Hallsberg-Mjölby-Trelleborg hade ju vissa problem p.g.a. den stora vagnvikten där.
    Det är ett vanligt vagnlasttåg mellan Borlänge och Göteborg.
    Hänger av en del vagnar på Kville innan det når Sävenäs.

    Det rullar många tunga tåg lika som detta, vad som gör detta så speciellt förstår inte jag.

    Mvh Anders.k.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Det är ett vanligt vagnlasttåg mellan Borlänge och Göteborg.
    Hänger av en del vagnar på Kville innan det når Sävenäs.

    Det rullar många tunga tåg lika som detta, vad som gör detta så speciellt förstår inte jag.

    Mvh Anders.k.
    Jag inser att jag inte är så hemma på den göteborgska järnvägsgeografin, för jag fattar inte hur tåget kör för att först komma till Kvillebangården och sedan till Sävenäs.

    /TKO


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag inser att jag inte är så hemma på den göteborgska järnvägsgeografin, för jag fattar inte hur tåget kör för att först komma till Kvillebangården och sedan till Sävenäs.

    /TKO
    Det finns ju en anslutning från Göteborg-marieholm upp på bron mot Kville,
    Sedan blir det Ju förstås rundgång på Kville

    Mvh Anders.k.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    133

    Sv: Green Cargo tar godsvagnar ur trafik.

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag inser att jag inte är så hemma på den göteborgska järnvägsgeografin, för jag fattar inte hur tåget kör för att först komma till Kvillebangården och sedan till Sävenäs.

    /TKO
    Det finns väl minst två alternativ: Antingen kommer man norrifrån på f.d. BJ och kör direkt till Kville eller så kommer man på VSB och kör direkt till Kville utan att stanna vid Sävenäs.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •