Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 5]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 5]

Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4

Dags för del 5 efter ett längre uppehåll eftersom jag varit iväg och flängt igen så det finns uppslag till ytterligare reseberättelser

2018_05_02_31923pv by Magnus Backman, on Flickr

Dagen inleddes med utforskande av spårvägsnätet i Marseille. Här vänder en spårvagn på den gula linjen i Les Caillols. Linjerna körs med tvåriktningsvagnar så vändslingor sakas istället är det stickspår och växlar som gäller.

2018_05_02_31925pv by Magnus Backman, on Flickr

Tillbaka på Gare de Marseille-Saint-Charles i väntan på att vårat tåg skulle avgå öster ut. Eftersom det skulle bli strejk dagen efter hade vi lagt om reseprogrammet för att fly landet under strejken.

2018_05_02_31926pv by Magnus Backman, on Flickr

Första etappen till Nice Ville avklarad. Här blev det tågbyte från TGV till TER tåg vidare öster ut.

2018_05_02_31951pv by Magnus Backman, on Flickr

Innan vi åkte vidare hann vi dock studera stationen lite, försten till Paris vinner

2018_05_02_31961pv by Magnus Backman, on Flickr

På stationen i Monaco gjorde tåget ett längre uppehåll så jag hann gå ut och fotografera. Järnvägen genom Monaco går hela tiden i tunnel så man ser inte mycket av furstendömet.

2018_05_02_31965pv by Magnus Backman, on Flickr

I Ventimiglia hade man förs säkerhetsskull satt upp stoppbockar på de genomgående spåren som användes av de franska tågen Nej skämt och sido det går faktiskt genomgående EC-tåg på sträckan men vi höll oss til de mer lokala tågen. Vi bordade ett lokaltåg till Savona som var vår slutstation frö dagen.

2018_05_03_31982pv by Magnus Backman, on Flickr

Nästa dag gav vi oss ut på utflykt med de italienska lokaltågen till Acqui Terme, vädret var inte det bästa utan det regnade rejält när vi kom fram. Men stationen hade trevliga plattformstak som hade bevarats.

2018_05_03_31990pv by Magnus Backman, on Flickr

Efter att ha strosat i staden och ätet Lunch tog vi tåget vidare till Genova.

2018_05_03_31993pv by Magnus Backman, on Flickr

I Genova tog vi oss upp till ändstationen för smalspårsbanan till Casella men tyvärr hade vi inte tid att åka med den.

2018_05_03_31992pv by Magnus Backman, on Flickr

Stationen var dock mycket trevlig och välskött med blommor på plattformen.

2018_05_03_32009pv by Magnus Backman, on Flickr

Sista tåget för dagen från Genova till Savona. Lokaltågen i Italien dras till stor del av E464 lok som är levererade i över 700 exemplar från 1999 och framåt. Ännu talrikare än loken tycks vagnarna med en låggolvsdel i mitten och två dörrpar en bit in på vagnen vara. Den stor bulan på taket som innehåller AC aggregatet brukar ha en välgörande effekt på vagnarnas innertemperatur. Längst bak i en hel del tåg hänger även en äldre tvåvånings manövervagn av den typ som skymtar till vänster.

/Magnus

Senast redigerat av Magnus Backman den 2018-06-11 klockan 20:11:23.

Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 5]

Som alltid lika intressant, tack för att du delar med dig! Men sista bilden blev nog fel

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 5]

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Som alltid lika intressant, tack för att du delar med dig! Men sista bilden blev nog fel
    Kul att det uppskattas, nu är sista bilden fixad.

/Magnus

Mille grazie, Magnus!

Fint det dem gamla taken i Acqui Terme finns kvar. Några bilder tagna 1976 i Drehscheibe.

Och för den som har lust: En längre serie över FGC av samma fotograf slutar här.

Mvh Sören

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tackar så mycket för reportaget!!!

Sören: Trevligt att se bilder på den gamla trefaselektrifieringen. Jag visste inte att de hade vattenkylda reostater på elloken, kul att veta!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Mille grazie, Magnus!

Fint det dem gamla taken i Acqui Terme finns kvar. Några bilder tagna 1976 i Drehscheibe.

Och för den som har lust: En längre serie över FGC av samma fotograf slutar här.

Mvh Sören
    Mycket trevligt med de gamla bilderna från Acqui Terme det förklarar också varför det fanns tvärgående tak mellan plattformarna. Spåren av plattformsövergången var väl dolda men efter att ha titta på min bild igen tycker jag mig kunna skönja något i makadamen som påminner om övergångens forna plats under tvärtaket.

Även reportage från FGC var mycket sevärt.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Mycket trevligt med de gamla bilderna från Acqui Terme det förklarar också varför det fanns tvärgående tak mellan plattformarna. Spåren av plattformsövergången var väl dolda men efter att ha titta på min bild igen tycker jag mig kunna skönja något i makadamen som påminner om övergångens forna plats under tvärtaket.

Även reportage från FGC var mycket sevärt.

/Magnus
    Kort reflexion:
    - Är inte de italienska trefasloken dom fulaste som rullat på något spår? Fats samtidigt har dom en märkvärdig charm...

När lades den sista trefassträckan ner?

/TKO

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Kort reflexion:
    - Är inte de italienska trefasloken dom fulaste som rullat på något spår? Fats samtidigt har dom en märkvärdig charm...

När lades den sista trefassträckan ner?

/TKO
    Alessandria - Acqui Terme - San Giuseppe fick 3kV likström 25 maj 1976, det bör ha varit den sista om jag inte missat någon.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Alessandria - Acqui Terme - San Giuseppe fick 3kV likström 25 maj 1976, det bör ha varit den sista om jag inte missat någon.
    Tack för info!
    /TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tänk om SJ i stället skaffat liknande manövervagnståg i stället för missfostren X40......Men jag glömde ju att man i Sverige inte ska ha persontåg med lok av någon anledning!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tänk om SJ i stället skaffat liknande manövervagnståg i stället för missfostren X40......Men jag glömde ju att man i Sverige inte ska ha persontåg med lok av någon anledning!
    Man kan väl inte på något sätt påstå att AFM7-manövervagnarna på något sätt ser bättre ut eller ens lika bra som X40

Håller för övrigt med om att trefasloken är fula men charmiga.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •