Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Dags för del 5 efter ett längre uppehåll eftersom jag varit iväg och flängt igen så det finns uppslag till ytterligare reseberättelser
2018_05_02_31923pv by Magnus Backman, on Flickr
Dagen inleddes med utforskande av spårvägsnätet i Marseille. Här vänder en spårvagn på den gula linjen i Les Caillols. Linjerna körs med tvåriktningsvagnar så vändslingor sakas istället är det stickspår och växlar som gäller.
2018_05_02_31925pv by Magnus Backman, on Flickr
Tillbaka på Gare de Marseille-Saint-Charles i väntan på att vårat tåg skulle avgå öster ut. Eftersom det skulle bli strejk dagen efter hade vi lagt om reseprogrammet för att fly landet under strejken.
2018_05_02_31926pv by Magnus Backman, on Flickr
Första etappen till Nice Ville avklarad. Här blev det tågbyte från TGV till TER tåg vidare öster ut.
2018_05_02_31951pv by Magnus Backman, on Flickr
Innan vi åkte vidare hann vi dock studera stationen lite, försten till Paris vinner
2018_05_02_31961pv by Magnus Backman, on Flickr
På stationen i Monaco gjorde tåget ett längre uppehåll så jag hann gå ut och fotografera. Järnvägen genom Monaco går hela tiden i tunnel så man ser inte mycket av furstendömet.
2018_05_02_31965pv by Magnus Backman, on Flickr
I Ventimiglia hade man förs säkerhetsskull satt upp stoppbockar på de genomgående spåren som användes av de franska tågenNej skämt och sido det går faktiskt genomgående EC-tåg på sträckan men vi höll oss til de mer lokala tågen. Vi bordade ett lokaltåg till Savona som var vår slutstation frö dagen.
2018_05_03_31982pv by Magnus Backman, on Flickr
Nästa dag gav vi oss ut på utflykt med de italienska lokaltågen till Acqui Terme, vädret var inte det bästa utan det regnade rejält när vi kom fram. Men stationen hade trevliga plattformstak som hade bevarats.
2018_05_03_31990pv by Magnus Backman, on Flickr
Efter att ha strosat i staden och ätet Lunch tog vi tåget vidare till Genova.
2018_05_03_31993pv by Magnus Backman, on Flickr
I Genova tog vi oss upp till ändstationen för smalspårsbanan till Casella men tyvärr hade vi inte tid att åka med den.
2018_05_03_31992pv by Magnus Backman, on Flickr
Stationen var dock mycket trevlig och välskött med blommor på plattformen.
2018_05_03_32009pv by Magnus Backman, on Flickr
Sista tåget för dagen från Genova till Savona. Lokaltågen i Italien dras till stor del av E464 lok som är levererade i över 700 exemplar från 1999 och framåt. Ännu talrikare än loken tycks vagnarna med en låggolvsdel i mitten och två dörrpar en bit in på vagnen vara. Den stor bulan på taket som innehåller AC aggregatet brukar ha en välgörande effekt på vagnarnas innertemperatur. Längst bak i en hel del tåg hänger även en äldre tvåvånings manövervagn av den typ som skymtar till vänster.
/Magnus