Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: The new streetcar that rides at the pace of the city

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

The new streetcar that rides at the pace of the city

Kollade på Bombardiers reklamutskick nedan om trafiken i Toronto. Deras moderna spårvagnar har ju trolleystång. Fördelar med det? Förutom att det är snyggt.
    En annan film med en körandes vagn . Något för de svenska spårvägsstäderna.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: The new streetcar that rides at the pace of the city

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Kollade på Bombardiers reklamutskick nedan om trafiken i Toronto. Deras moderna spårvagnar har ju trolleystång. Fördelar med det? Förutom att det är snyggt.
    En annan film med en körandes vagn . Något för de svenska spårvägsstäderna.
    Det är nog absolut ingen som helst fördel med det, eftersom det kräver en betydligt mer noggrant upphängd kontaktledningen. Och då menar jag inte att man annars kan hänga kontaktledning slarvigt (fast det funkar nog iofs det med, som man kan se på filmer öster ifrån ibland).
    Men istället att kontaktledningen måst hängas på ett helt annat sätt, bland annat med rundade skenor i upphängningen i kurvor, så man får mjuka böjar. Man kan inte heller heller ha allt för mycket zickzackupphängning, som man måste ha för strömavtagare med kolskena.
    Sådan kontakledning blir dyrt, men det tar också lång tid att konvertera ett stort nät, lixom det kostar en massa pengar.
    I Lissabon har man ju på de gamla vagnarna, både trolly och vanlig strömavtagaren, för att slippa konvertera de backiga gamla linjerna, där ändå inte de nya vagnarna kan köras.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Hur fungerar trolleystänger i växlar? Finns det någon form av växel i själva kontaktledningen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Hur fungerar trolleystänger i växlar? Finns det någon form av växel i själva kontaktledningen?
    Någon sorts platta i kontaktledningen? Svårt att se i denna film. Rakt fram går det bra.
    Även i svängen. https://youtu.be/7khRdc5pg3Y?t=11m38s

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Både stång och bygel i Toronto.

SA

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Både stång och bygel i Toronto.

TTC kommer att gå över till strömavtagare av bygeltyp när de äldre vagnarna tas ur trafik. När detta kan ske är dock lite oklart eftersom Bombardier har stora leveransproblem, vilket man förbigår med tystnad i skrytmaterialet!
    Problemen är så stora att TTC överväger att bryta kontraktet och vända sej till en annan leverantör om inte Bombas skärper till sej...

Några egentliga fördelar med trolleystänger är svåra att se. I både San Fransisco och Boston har man sedan länge bytt till byglar på de moderniserade linjerna, det är bara på de linjer som fortfarande trafikeras med PCC-vagnar som trolleyn är kvar.

Och där finns kanske en liten fördel, på Market Street i SF delar spårvägen kontaktledning med trådbussarna vilket inte fungerar med byglar. Men det är allt en liten fördel...

/TKO

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Och där finns kanske en liten fördel, på Market Street i SF delar spårvägen kontaktledning med trådbussarna vilket inte fungerar med byglar. Men det är allt en liten fördel...
    Det finns städer som har både trådbussar och spårvagnar men då blir det ju lätt en orgie i kontaktledningstekniskt självplågeri

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det finns städer som har både trådbussar och spårvagnar men då blir det ju lätt en orgie i kontaktledningstekniskt självplågeri

Ja det är väl inte allt som är fantastiskt i Zürich!
    Kombinationen trådbuss och spårvagn har förekommit i många städer, till och med i Stockholm. Och det funkar ju både med trolleystång och saxbyglar, det blir bara mer eller mindre komplicerat...
    (Av någon oförklarlig anledning blev jag plötsligt sugen på finskuret kalvkött i gräddsås. Jag tror inte det har något med Toronto att göra - även om jag måste erkänna att jag har noll koll på det kanadensiska köket!)

skriver
    Thomas K Ohlsson
    (alltid snabb att fördöma andras avvikelser från ämnet, alltid lika tillåtande när det gäller sina egna försummelser!)

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Några egentliga fördelar med trolleystänger är svåra att se. I både San Fransisco och Boston har man sedan länge bytt till byglar på de moderniserade linjerna, det är bara på de linjer som fortfarande trafikeras med PCC-vagnar som trolleyn är kvar.

/TKO
    Nu blev jag osäker på hur PCC-vagnarna i SFO gjorde på sträckorna som de delade med de modernare MUNI Metro-vagnarna, men jag kan inte få det till något annat än att just där använde PCC-vagnarna trolleystång samtidigt som de nyare Metro-vagnarna använde konventionell strömavtagare. PCC-vagnarna hade nämligen enbart trolleystång, så något byte mellan strömavtagartyp förekom aldrig. På dessa sträckor förekom det förstås inga trådbussar heller.

PCC-vagn på E-line vid Fishermans Warf i San Francisco. Just här gick det så vitt jag vet bara museala PCC-vagnar, men det går att ana att vagnen bara är utrustad med trolleystänger.

Senast redigerat av Simon B den 2018-06-12 klockan 13:13:35.

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Nu blev jag osäker på hur PCC-vagnarna i SFO gjorde på sträckorna som de delade med de modernare MUNI Metro-vagnarna, men jag kan inte få det till något annat än att just där använde PCC-vagnarna trolleystång samtidigt som de nyare Metro-vagnarna använde konventionell strömavtagare. PCC-vagnarna hade nämligen enbart trolleystång, så något byte mellan strömavtagartyp förekom aldrig. På dessa sträckor förekom det förstås inga trådbussar heller.

PCC-vagn på E-line vid Fishermans Warf i San Francisco. Just här gick det så vitt jag vet bara museala PCC-vagnar, men det går att ana att vagnen bara är utrustad med trolleystänger.
    Är väl möjligt att bygga så det går att använda både Trolleystång och bygel samtidigt? Så är det väl på spårvägsmuseet i Danmark (lyckas inte klura ut hur det stavas för tillfället...) och i Riga?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Är väl möjligt att bygga så det går att använda både Trolleystång och bygel samtidigt? Så är det väl på spårvägsmuseet i Danmark (lyckas inte klura ut hur det stavas för tillfället...) och i Riga?
    Kort svar: Ja!

Kanske återkommer med mer detaljer i morgon. Nu är det "god natt".

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •