Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Läget i Falköping just idag.....

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Läget i Falköping just idag.....

    Här kommer en liten lägesrapport när det gäller godstrafiken i Falköping:
    Man kan väl säga att godstrafiken till Falköping går bra just nu. Den nya omlastningscentralen (Green Log Falköping) mellan lastbilar och tåg har kommit igång bra. AcFloby är just nu den största kunden där och 3 gånger i veckan kommer det vagnar med gods till AcFloby från Tyskland. Ca 5-10 vagnar varje gång.
    Ute på timmerterminalerna råder febril aktivitet också... både Green Cargo och Tågab hämtar timmer flera gånger i veckan.
    "JULA-terminalen" sjuder också av liv och i dagarna så verkar det andra spåret vara klart att användas på JULA-terminalen.
    Så sammanfattar jag det hela så verkar godstrafiken gå bra och flera nya kunder verkar vara på gång både till JULA och Green Log Falköping
    Mvh 5080


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 099

    Sv: Läget i Falköping just idag.....

    Södraterminalen som Greencargo trafikerar ska väl ha avgångar 7 dagar/vecka enligt plan (det har varit lite dåligt med virke senaste tiden på grund av vädret...). Storaterminalen den som ligger närmast stambanan har däremot fört en tynande tillvaro det senaste året med endast 1-2 tåg/vecka. Räcker inte skogen till måntro för alla tåg? Skaraborg är väl inte det första man tänker på när det gäller storskogar men både Tivedens och Kinnekulles skogar är ju inte så långt borta. Däremot verkar det som om trailershanteringen med TX Norgetåg försvunnit. Enligt ryktet lossas dessa numera på Skandiahamnens nya terminal och dras med bil till Norge..... Sverige låter ju alla köra gratis och slita på vägarna medan man som svensk får dyra pålagor om man bilar i Norge......


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    988

    Sv: Läget i Falköping just idag.....

    Det är riktigt att Trätågterminalen (Stora Enso) haft låga volymer de senaste åren men det beror mer på att man lyckats försörja industrierna Gruvön och Skoghall med massaved från annat håll i t.ex. Norge som också går på järnväg. Det finns mycket skog i södra Sverige men det behöver inte vara stora skogar som gäller eftersom en stor del av skogen i södra Sverige ägs av privata mindre skogsägare. Enligt principen många bäckar små... så blir det lätt mycket stora flöden. Det är ju så Södra Skogsägarna bygger upp sin verksamhet. Det finns också mycket skog i söder om Falköping som egentligen passar bättre för omlastning norrut. Mvh/Alex


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •