Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Med X14 till Kalmar

  1. #1

    Med X14 till Kalmar

    Den 5 juni var X14 3230 på svarv i Kalmar.

    Lessebo passeras.



    Från Emmaboda skulle X11 3170 dras med i transport.



    Det hela gick snabbt och smidigt och framme i Kalmar kunde även 3170 sättas på spänning för att köras till rätt plats.



    På morgonen den 6 juni var 3230 klar för hämtning och hemresa.





    Uppehåll i Trekanten.



    Jag passade på att testa utropssystemet för de eventuella kommande uppehållen i Lessebo och Hovmantorp.



    Lindman

    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Från Emmaboda skulle X11 3170 dras med i transport.

    Det hela gick snabbt och smidigt och framme i Kalmar kunde även 3170 sättas på spänning för att köras till rätt plats.
    Nu blir jag nyfiken, varför skulle 3170 gå i transport (dvs ej mult), men i Kalmar gick det att sätta spänning?
    Är du ovanligt duktig på att få fart på fordon, eller?


  3. #3

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu blir jag nyfiken, varför skulle 3170 gå i transport (dvs ej mult), men i Kalmar gick det att sätta spänning?
    Är du ovanligt duktig på att få fart på fordon, eller?
    Ett par svar.

    Dels är våra X11 och X14 inte kompatibla, det skiljer i dörrsystem och i utropssystem. Men rent traktionsmässigt går de köra i mult.

    Felet på 3170 var att strömavtagaren hade stora sår i ytterkanterna så man vågade inte köra med bågen uppe. Väl framme i Kalmar vågade vi köra sakta och under uppsikt för att få vagnen på rätt plats.

    Ja, jag har blivit ganska bra på att få fart på familjen X10. Det gäller oftast att känna till begränsningarna. En vagn kan vara startbar på eget batteri men det kan kräva lite handpåläggning. Den kan också vara startbar om man får luft från en annan vagn, som i detta fallet. I annat fall behövs oftast extern elmatning och det enklaste är då en tågvärmepost för 1000 V.

    Lindman

    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Jag passade på att testa utropssystemet för de eventuella kommande uppehållen i Lessebo och Hovmantorp.



    Lindman[/QUOTE]

    Det där med trafik Emmaboda Växjö låter jag vara högst eventuellt.

    Tittar man i grafer a för T19 så hittar inte jag iallafall några Krösatåg där i mellan.
    Det man dock märker är att alla tågnr ligger på Tågkompaniet.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Med X14 till Kalmar

    [QUOTE=Ulf Broman;17903]Nu blir jag nyfiken, varför skulle 3170 gå i transport (dvs ej mult), men i Kalmar gick det att sätta spänning?
    Är du ovanligt duktig på att få fart på fordon, eller?

    Som Magnus svarade så mådde inte strömavtagaren bra.
    Det har efteråt visat sig att fler fordon har samma fel på strömavtagaren. Man misstänker att det är något fel på kontaktledningen någonstans.


  6. #6
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Visa inlägg
    Som Magnus svarade så mådde inte strömavtagaren bra.
    Det har efteråt visat sig att fler fordon har samma fel på strömavtagaren. Man misstänker att det är något fel på kontaktledningen någonstans.
    Vi hade samma problem med våra X11, skadade kolslitskenor på samma ställe, rejäla hack. Konsultering med TRV resulterade i att banan stängdes av i ca åtta timmar, resultatet? Inget fel funnet...

    Senast redigerat av Robert den 2018-06-12 klockan 12:10:32.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    410

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Vi hade samma problem med våra X11, skadade kolslitskenor på samma ställe, rejäla hack. Konsultering med TRV resulterade i att banan stängdes av i ca åtta timmar, resultatet? Inget fel funnet...
    För att kartlägga problemet: En kamera som hela tiden filmar strömavtagarens skena och kontaktledningen kostar 1500 kronor .....


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Vi hade samma problem med våra X11, skadade kolslitskenor på samma ställe, rejäla hack. Konsultering med TRV resulterade i att banan stängdes av i ca åtta timmar, resultatet? Inget fel funnet...
    Det senaste jag hörde så har man kommit fram till att det måste vara nånstans på banan Karlskrona Emmaboda.

    Skickat från min F3112 via Tapatalk

    Lokförare hos SJ AB
    Hemstation: Kalmar

  9. #9
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    För att kartlägga problemet: En kamera som hela tiden filmar strömavtagarens skena och kontaktledningen kostar 1500 kronor .....
    Järnväg, omöjligt!


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 499

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    För att kartlägga problemet: En kamera som hela tiden filmar strömavtagarens skena och kontaktledningen kostar 1500 kronor .....
    Men vad gör man med "filmerna"? Tänkte inte på det?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 520

    Sv: Med X14 till Kalmar

    Strömavtagaren kanske känner sig kränkt?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •