Jag har just nu semester från mitt jobb som lokförare. Inte för att semestrar känns särskilt dåliga någon gång, men just nu känns det extra härligt. Kaoset i tågtrafiken, som jag upplevt som särskilt intensivt de sista veckorna innan jag gick på ledighet, verkar inte ha avtagit.
Nyligen var det stopp mellan Malmö och Lund på grund av spårfel. När jag hörde om nyheten, funderade jag på om det verkligen var båda spåren som var drabbade eller om Trafikverket var osäkra på positionen och därför tog det säkra före det osäkra.
Fast nu läser jag på en
välkänd blogg om detaljerna: »Växlingspersonalen upptäckte en solkurva på rangervallen och anmälde detta till Trafikverket – som då enligt en ny rutin stoppade all trafik på hela MGB. Det vill säga även trafiken på Södra stambanan, vars spår passerar godsbangården. All tågtrafik – även resandetågen – stod alltså stilla under en lång stund, på grund av en solkurva som var begränsad till den så kallade vallen.«
Helt hål i huvudet...
VEM skapar sådana här rutiner?
Det låter som om en liknande rutin
drabbade mig i april, då mitt tåg tvingades stannades utanför Hjärup pga obehöriga i spåret. Jag hade redan passerat det aktuella området. Men eftersom tågstoppet gällde hela sträckan Malmö-Lund, drabbades även mitt tåg...
/
Kiwi