Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Solkurvan i Malmö

Solkurvan i Malmö

Jag har just nu semester från mitt jobb som lokförare. Inte för att semestrar känns särskilt dåliga någon gång, men just nu känns det extra härligt. Kaoset i tågtrafiken, som jag upplevt som särskilt intensivt de sista veckorna innan jag gick på ledighet, verkar inte ha avtagit.

Nyligen var det stopp mellan Malmö och Lund på grund av spårfel. När jag hörde om nyheten, funderade jag på om det verkligen var båda spåren som var drabbade eller om Trafikverket var osäkra på positionen och därför tog det säkra före det osäkra.

Fast nu läser jag på en välkänd blogg om detaljerna: »Växlingspersonalen upptäckte en solkurva på rangervallen och anmälde detta till Trafikverket – som då enligt en ny rutin stoppade all trafik på hela MGB. Det vill säga även trafiken på Södra stambanan, vars spår passerar godsbangården. All tågtrafik – även resandetågen – stod alltså stilla under en lång stund, på grund av en solkurva som var begränsad till den så kallade vallen.«

Helt hål i huvudet... VEM skapar sådana här rutiner?

Det låter som om en liknande rutin drabbade mig i april, då mitt tåg tvingades stannades utanför Hjärup pga obehöriga i spåret. Jag hade redan passerat det aktuella området. Men eftersom tågstoppet gällde hela sträckan Malmö-Lund, drabbades även mitt tåg...

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Solkurvan i Malmö

Jag slapp uppleva gårdagens problem men däremot torsdagens stopp Malmö-Lund drabbade min hemresa från jobbet. Kaoset på Lund C var otroligt, monitorerna var fulla med nya tider och spårändringar för varenda tåg, järda rabblade oavbrutet, tåg avgick då och då till synes slumpartat, klungor med folk rusade fram och tillbaka.

Träffade en fd kollega med många års erfarenhet av rpgpendling och han var irriterad för han hade missat två tåg som gått hemåt pga den kaosartade informationen.

Vi kom med ett pågatåg sen men var mer tur än skicklighet.

Kan inte vara kul att jobba ombord med sådana förutsättningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brist på resurser hos Trafikverkets trafikledning? Eller -- värre -- tillräckligt med folk men otillräcklig kompetens?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inget av det. Fullt bemannat men dåligt regelverk.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Jag har just nu semester från mitt jobb som lokförare. Inte för att semestrar känns särskilt dåliga någon gång, men just nu känns det extra härligt. Kaoset i tågtrafiken, som jag upplevt som särskilt intensivt de sista veckorna innan jag gick på ledighet, verkar inte ha avtagit.

Nyligen var det stopp mellan Malmö och Lund på grund av spårfel. När jag hörde om nyheten, funderade jag på om det verkligen var båda spåren som var drabbade eller om Trafikverket var osäkra på positionen och därför tog det säkra före det osäkra.

Fast nu läser jag på en välkänd blogg om detaljerna: »Växlingspersonalen upptäckte en solkurva på rangervallen och anmälde detta till Trafikverket – som då enligt en ny rutin stoppade all trafik på hela MGB. Det vill säga även trafiken på Södra stambanan, vars spår passerar godsbangården. All tågtrafik – även resandetågen – stod alltså stilla under en lång stund, på grund av en solkurva som var begränsad till den så kallade vallen.«

Det låter som om en liknande rutin drabbade mig i april, då mitt tåg tvingades stannades utanför Hjärup pga obehöriga i spåret. Jag hade redan passerat det aktuella området. Men eftersom tågstoppet gällde hela sträckan Malmö-Lund, drabbades även mitt tåg...

/ Kiwi
    Just sådana rutiner har jag tidigare kritiserat här i PV, nu kanske det finns en eller annan som håller med mig?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mest troligt när någon kommer på en sådan här rutin så tänker de på en enkelspårig/dubbelspårig linje med en mötesdriftplats. På ett sådant ställe funkar dessa reglerna utmärkt. Och större delen av Sveriges järnväg består av detta. Men när det då inträffar på ett lite mer komplicerat ställe blir reglerna väldigt trubbiga! Jag har aldrig sett att sådana här saker skickas ut på remiss innan de införs. Vilket de kanske skulle?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Mest troligt när någon kommer på en sådan här rutin så tänker de på en enkelspårig/dubbelspårig linje med en mötesdriftplats. På ett sådant ställe funkar dessa reglerna utmärkt. Och större delen av Sveriges järnväg består av detta. Men när det då inträffar på ett lite mer komplicerat ställe blir reglerna väldigt trubbiga! Jag har aldrig sett att sådana här saker skickas ut på remiss innan de införs. Vilket de kanske skulle?
    Jag är ju inte insatt så du får gärna berätta i vilka exempel reglerna fungerar utmärkt (och kanske hur regeln ser ut).
    För vid första anblicken så vid solkurva på en enkelspårig linje, så skall man tydligen spärra hela driftsplatsen. Vilken, och varför? Räcker det inte att spärra linjen?
    Vid dubbelspår, och solkurva på ena spåret, skall man då spärra båda spåren? Varför?
    Jag trodde solkurvor mest uppstod på linjen, eller har jag fel?

Eller handlar det om att man tror att en solkurva inte kommer ensam, utan att det behöver granskas av kunnig personal att närliggande spår är i tillräckligt bra skick?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Orsaken är att sunt förnuft saknas och man bara går efter regler och paragrafer utan omdöme!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Orsaken är att sunt förnuft saknas och man bara går efter regler och paragrafer utan omdöme!
    Så regelbrott baserat på sunt förnuft och/eller omdöme är alltid tillåtet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kanske dags att omformulera reglerna, så att man inte orsakar trafikstopp i onödan? Kanske dags för högre kompetens i regelarbetet? Järnvägen har nog av problem, tycks det mig, utan att stelbenta regler ska försvåra ytterligare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vid misstänkt solkurva på linje blir det trafikstopp på linjen. Är det dubbelspår blir det på båda spåren eftersom du inte vet om solkurvan påverkat det andra spåret. Misstänkt solkurva på en driftplats ger trafikstopp på driftplatseneftrrsom det inte går att ha partiella trafikstopp. Det är antingen eller. Detta gäller tills en tillsyningsman kommit till platsen och därefter ger andra besked. Då antingen en hastighetsnedsättning eller ett a-skydd på platsen för solkurvan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bra att få klarhet i hur reglerna ser ut! Men kanske att partiella stopp vore något att tänka på för regelarbetet. Om det skulle kunna underlätta järnvägstrafiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg

/ Kiwi
    Det här visar på brist på säkerhetsmedvetande. Sådana brister kan ge utslag åt båda håll.
    Jim

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förklara gärna för mig, vilken regel är det man har tillämpat här?

I modul 6 hittar jag regeln att tågklareraren "• avspärrar berörda spår" (s.10).

Sen kan jag ju gladeligen föreställa mig att uttrycket "intilliggande spår" eller liknande kan förekomma i andra instruktioner, checklistor och så vidare. Men det betyder ju inte nödvändigtvis alla intilliggande spår...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Förklara gärna för mig, vilken regel är det man har tillämpat här?

I modul 6 hittar jag regeln att tågklareraren "• avspärrar berörda spår" (s.10).

Sen kan jag ju gladeligen föreställa mig att uttrycket "intilliggande spår" eller liknande kan förekomma i andra instruktioner, checklistor och så vidare. Men det betyder ju inte nödvändigtvis alla intilliggande spår...
    Uttrycket finns däremot avseende olyckor, skulle det inträffa en olycka på det av Malmö gbg spår som ligger längst från SSB är det krav på att alla spår avspärras, däremot får kanske spärren hävas ganska snabbt i det läget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad jag menade med sunt förnuft är att den som har en minsta aning om hur det ser ut i Malmö inser att en solkurva på rangervallen på Malmö Godsbangård absolut inte kan påverka tågen på utsidan utan bara själva rangeringen och direkt fatta beslutet att enbart stänga MGB tills besiktning utförts.! Konstigt nog finns också en lokal tågklarerare som har sin plats direkt vid rangervallen som borde kunnat avstyrt dessa "dumheter" omgående! Som någon annan sagt så är järnvägen sin egen största fiende och detta blir mer och mer sant trots Flixbus och östeuropeiska åkerier!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vad jag menade med sunt förnuft är att den som har en minsta aning om hur det ser ut i Malmö inser att en solkurva på rangervallen på Malmö Godsbangård absolut inte kan påverka tågen på utsidan utan bara själva rangeringen och direkt fatta beslutet att enbart stänga MGB tills besiktning utförts.! Konstigt nog finns också en lokal tågklarerare som har sin plats direkt vid rangervallen som borde kunnat avstyrt dessa "dumheter" omgående! Som någon annan sagt så är järnvägen sin egen största fiende och detta blir mer och mer sant trots Flixbus och östeuropeiska åkerier!
    Med skifte av visning kunde jag identifiera att det var mitt inlägg du besvarade.

Problemet är att detta "sunda förnuft" förmodligen inte har förnuft nog att inse när det övergår från att vara sunt till att bli osunt. Därför är det så att den som tar beslutet har att välja på att gå efter reglerna utan risk för att göra fel eller att chansa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Givetvis måste säkerheten hållas högt. Och sunt förnuft är förvisso en bra sak. Men ännu bättre vore regler som inte är sådana att trafiken måste stoppas, när detta inte är nödvändigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Vid misstänkt solkurva på linje blir det trafikstopp på linjen. Är det dubbelspår blir det på båda spåren eftersom du inte vet om solkurvan påverkat det andra spåret. Misstänkt solkurva på en driftplats ger trafikstopp på driftplatseneftrrsom det inte går att ha partiella trafikstopp. Det är antingen eller. Detta gäller tills en tillsyningsman kommit till platsen och därefter ger andra besked. Då antingen en hastighetsnedsättning eller ett a-skydd på platsen för solkurvan.
    Är denna regel ny. Om i så fall, vilket problem är den tillkommen för att lösa?

/UB, som gav upp och tog bussen till Svedala i torsdags kväll

Senast redigerat av Ulrik Berggren den 2018-06-10 klockan 20:41:49.
    /UB

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Givetvis måste säkerheten hållas högt. Och sunt förnuft är förvisso en bra sak. Men ännu bättre vore regler som inte är sådana att trafiken måste stoppas, när detta inte är nödvändigt.
    Fast om man stoppar trafiken i tid och otid så tvingas folk ta taxi, fick åka med en galning för några veckor sedan som inte bara tog 999kr Lund-Landskrona utan även körde som en galning och höll på att krocka i en rondell när han struntade i väjningsplikten. Alla seriösa bolag var uppbokade flera timmar framåt.

Ja, säkerheten ska man hålla högt

Senast redigerat av Mattias C den 2018-06-10 klockan 21:08:01.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •