Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Brand i banvall

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brand i banvall

I tider som dessa funderar jag på om det funnits eller borde finnas brandtåg i Sverige? Det vill säga ett tågset med släckutrustning och ett antal cisternvagnar med vatten draget av ett diesellok. Jag inser alla organisatoriska svårigheter såsom vem som skulle betala, vem som skulle vara huvudman, hur många sådana tåg över landet och var de skulle stå, att det skulle bli sanslöst dyrt med mera och att det måhända oftast skulle ta för lång tid att köra fram. Frånsett dessa nackdelar vore det ju inte så dumt om man kunde köra till banvallsbränder som startats av godståg eller till vilken brandhärd som helst förutsatt att den låg tillräckligt nära järnvägen. Mest optimalt vore förstås att det funnes bromsblock och bromsutrustning som inte spred gnistor vid ansättning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Brand i banvall

Jag är inte helt säker på att det inte är strålningsvärmen från heta hjul som ställer till det (gnistor behövs icke.)

Perfekt bromsutrustning som aldrig fastnar så att hjulet blir varmt - ja det vore en annan sak.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Jag är inte helt säker på att det inte är strålningsvärmen från heta hjul som ställer till det (gnistor behövs icke.)

Perfekt bromsutrustning som aldrig fastnar så att hjulet blir varmt - ja det vore en annan sak.
    Ett tåg med bromsblock i gjutjärn som har tjuvbroms ser i mörker ut som ett veritabelt tomtebloss. Strålningsvärme som orsak till brand i banvall har jag mycket svårt att tänka mig. Det skulle i så fall förutsätta att bromsblock och hjul vore rödglödgade och att tåget stod stilla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Larssa Visa inlägg
    Ett tåg med bromsblock i gjutjärn som har tjuvbroms ser i mörker ut som ett veritabelt tomtebloss. Strålningsvärme som orsak till brand i banvall har jag mycket svårt att tänka mig. Det skulle i så fall förutsätta att bromsblock och hjul vore rödglödgade och att tåget stod stilla.
    Ja, även vid en normal inbromsning ser man gnistrorna tydlig i mörker. En broms som ligger kvar an mot hjulet blir ett tomtebloss.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

I tider som dessa funderar jag på om det funnits eller borde finnas brandtåg i Sverige? Det vill säga ett tågset med släckutrustning och ett antal cisternvagnar med vatten draget av ett diesellok. Jag inser alla organisatoriska svårigheter såsom vem som skulle betala, vem som skulle vara huvudman, hur många sådana tåg över landet och var de skulle stå, att det skulle bli sanslöst dyrt med mera och att det måhända oftast skulle ta för lång tid att köra fram. Frånsett dessa nackdelar vore det ju inte så dumt om man kunde köra till banvallsbränder som startats av godståg eller till vilken brandhärd som helst förutsatt att den låg tillräckligt nära järnvägen. Mest optimalt vore förstås att det funnes bromsblock och bromsutrustning som inte spred gnistor vid ansättning.
    Varför inte rälshjul som monteras på vanliga standardbrandbilar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På ånglokstiden fanns det brandtåg, i min barndoms Vansbro på 50-talet bestod brandtåget av två ånglokstendrar samt en täckt och en öppen godsvagn. Dessutom fanns med jämna mellanrum utefter linjen (1 km?) vattenfyllda plåttunnor i vilka ett par granruskor var nerstuckna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vet inte var det här inlägget hamnar man förr i tiden fuskade jag som brandvakt i Landvetter. Vid den kraftiga inbromsningen tågen får göra väster om Landvettertunnlarna hände det förr på träsliprarnas tid att det tog eld i dessa. Röklukten spred sig bort till sommarstugan så jag tog en spann och gick bort och kollade läget. En särskilt torr sommar lät jag en spann ligga på ett strategiskt ställe. Jag har väl sammanlagt släckt en 5-10 slipersbränder, en del små pyrbränder. 2 gånger under min barndom tog det sig även i skogen men då var inte jag/vi där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst har det funnits en typ av brandtåg. Var vagnar med vattencistern som kunde dras ut med en lokomotor eller motortralla, fanns kvar på vissa ställen i början av 1980-talet.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Brand i banvall – kontinentala förebilder för räddnings- och brandbekämpningståg

Nere på kontinenten finns det moderna räddnings- och brandbekämpningståg.

Exempel:
    • Rettungszug/Tunnelhilfszug (DB)
    • Lösch- und Rettungszug (ÖBB)
    • Lösch- und Rettungszug (SBB)
    • Lösch- und Rettungszug (BLS)

Kanske vi borde ha något liknande för insats i olika moderna svenska tunnlar som dem i Grödinge etc.?!

Läs på följande två länkar till tyska Wikipedia om 'Lösch- und Rettungszug' (andra språkversioner saknas dessvärre men en Google Översättning av wikiartiklarna bör räcka!) 😊

https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%B...nd_Rettungszug

https://de.wikipedia.org/wiki/Rettun...tsche_Bahn_AG)

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Brand i banvall – kontinentala förebilder för räddnings- och brandbekämpningståg

Tankvagnar lastade med vatten används fortfarande för att släcka bränder i banvallen. Skedde mig veterligen senast vid någon av de norrländska bränderna tidigare i veckan. Ingen aning dock om hur det är organiserat eller fungerar i praktiken.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns specialutrustade brandbilar i Båstad och Förslöv för Hallandsåstunneln. Finns även speciella räddningsflak på trallor vid citytunneln i Malmö.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

VR Track har en utrustad vagn med 10 kubiks vattenbehållare och släckutrustning ståendes i Ånge som har använts vid bränder den sista tiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

OK, tack för alla svar. Då vet jag läget i landet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •