Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Onyktert i funiculeres.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Onyktert i funiculeres.

Tydligen har det varit en olycka i en av de två bergbanorna i Kaunas, föraren hade enligt tidningen 0,69 promille!!! https://www.lrytas.lt/lietuvosdiena/...aikai-6569685/

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Onyktert i funiculeres.

Google: På fredagskvällen hände en fruktansvärd katastrof i Kaunas - en kabelbana i distriktet Žaliakalnis led en olycka. Under händelsen skadades 8 barn, de undersöktes av en läkare på ett sjukhus. Trots att allvarliga skador undvikits visade det sig att föraren hade varit full i samband med händelsen, han blev senare arresterad av polisen i 48 timmar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Google: På fredagskvällen hände en fruktansvärd katastrof i Kaunas - en kabelbana i distriktet Žaliakalnis led en olycka. Under händelsen skadades 8 barn, de undersöktes av en läkare på ett sjukhus. Trots att allvarliga skador undvikits visade det sig att föraren hade varit full i samband med händelsen, han blev senare arresterad av polisen i 48 timmar.
    Har Google börjat med nyhetsförmedling också nu?? (Det tycker jag är illavarslande, men det hör väl inte hit.)

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Google-översättning är väl litet si och så, därför ska man inte dra alltför långtgående slutsatser, men inflation i mediespråk är möjligen en internationell åkomma. Hur beklaglig en sådan här händelse än är så har jag litet svårt att se hur en olycka där åtta barn måste till sjukhus men inga åtdragit sig allvarliga skador, ska kunna karaktäriseras som "en fruktansvärd katastrof".

Jag hittade ingen kompis att gå ut och dricka öl med ikväll, varför jag fortfarande modererar det här dj-a forumet. Det är möjligtvis ur något slags synvinkel också "en fruktansvärd katastrof".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Har Google börjat med nyhetsförmedling också nu?? (Det tycker jag är illavarslande, men det hör väl inte hit.)
    Skulle gissa att BD använt Google översättningsfunktion, kunskaper i lettiska är väl inte så allmänt i det här forumet. Lite förvånad över att det gick att manövrera till en sådan olycka. Funiculairer , eller bergbana säger vi väl ibland i Sverige, brukar ju fungera mer eller mindre automatiska som en hiss ungefär. Jag har sett sådana som varit helautomatiska eller så har det funnits personal som övervakat resandeutbytet. I det vanliga utförandet med två korgar som balanserar varandra över en kabel brukar det inte finnas så mycket utrymme för en olycka. Om det nu inte händer något som i Österrike där en brand fick förödande konsekvenser

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Skulle gissa att BD använt Google översättningsfunktion, kunskaper i lettiska är väl inte så allmänt i det här forumet. Lite förvånad över att det gick att manövrera till en sådan olycka. Funiculairer , eller bergbana säger vi väl ibland i Sverige, brukar ju fungera mer eller mindre automatiska som en hiss ungefär. Jag har sett sådana som varit helautomatiska eller så har det funnits personal som övervakat resandeutbytet. I det vanliga utförandet med två korgar som balanserar varandra över en kabel brukar det inte finnas så mycket utrymme för en olycka. Om det nu inte händer något som i Österrike där en brand fick förödande konsekvenser
    Litauiska mer troligt. Om man nu ska va' så'n.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Google-översättning är väl litet si och så, därför ska man inte dra alltför långtgående slutsatser, men inflation i mediespråk är möjligen en internationell åkomma. Hur beklaglig en sådan här händelse än är så har jag litet svårt att se hur en olycka där åtta barn måste till sjukhus men inga åtdragit sig allvarliga skador, ska kunna karaktäriseras som "en fruktansvärd katastrof".

Jag hittade ingen kompis att gå ut och dricka öl med ikväll, varför jag fortfarande modererar det här dj-a forumet. Det är möjligtvis ur något slags synvinkel också "en fruktansvärd katastrof".
    Det av mig blåmarkerade stycket ovan får mig osökt att tänka på en gammal journalisthistoria om lokalreportern på landsortsblaskan vilken hade beordrats att på sin lediga fredagskväll bevista ortens religiösa syförenings årsmöte. När han kom hem till redaktionen skrev han på skrivmaskinen ned en hovsam redogörelse över årsmötet och nämnde alla av ortens fina damer som närvarat med mera.

Allt väl så långt men i slutet av manuset om årsmötet kunde han inte hålla sig längre och för att lätta på trycket så skrev han för hand ned sina frustrationer över att ha behövt bevista detta dj-kla årsmöte på den lokala syföreningen och som helt förstört hans lediga kväll. Det var förstås inte meningen att man skulle ha satt även den avslutande texten i sätteriet.

Men av någon dunkel anledning slank även den privata litanian med och trycktes i morgondagens tidning. Elaka tungor hävdar att det var någon i sätteriet eller korrekturet (ja, det var på den tiden då det fortfarande fanns korrektur! ) som hade ett horn i sidan till reportern och därför släppt genom även den avslutande texten. Men det kan också ha varit en ren olyckshändelse att man inte uppmärksammade de svavelosande avslutande raderna.

Förmodligen är det här en ren skröna – även om den är rolig – för den finns i flera olika varianter. Men helt otrolig är nog ändå inte situationen; det har funnits många reportrar som beordrats ut på liknande uppdrag på sina lediga kvällar. Och känt sig frustrerade över uppdraget.

filosoferar den pensionerade journalisten på kungens holme apropå Mattias J:s avslutande ordval i inlägget ovan. 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan tänka mig att om linbanan skulle ha manuell körning, (vilket jag sett på någon film från en annan öststatslinbana att det förekommer) så ska man bromsa in korgen när man ska stanna vid plattformen.

Isåfall har troligen den onyktra föraren antingen missat bromsa helt eller bromsat försent så korgen tvärstannat när stoppet tagit emot och då har alla i den kastats omkull.

De lindriga skadorna tyder på att något sådant inträffat, om det varit så illa att korgen fallit ned borde det blivit mer än lindriga skador.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Skulle gissa att BD använt Google översättningsfunktion, kunskaper i lettiska är väl inte så allmänt i det här forumet.
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Litauiska mer troligt. Om man nu ska va' så'n.
    Fast med kunskaper i lettiska skulle det nog gå att så där förstå en litauisk nyhetstext. (Dock lär det vara enklare i motsatt riktning.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •