Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gratis returresa

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gratis returresa

Gjorde igår (2018-06-07) en tur och returresa Kungsbacka - Svalöv. Tog Öresundståget från Kungsbacka 10.13, bytte i Helsingborg till Pågatåg (mot Ystad). Gick av i Teckomatorp och tog där buss till Svalöv och ankom ca 13.15.

Efter uträttat ärende i Svalöv tog jag bussen 14.58 till Landskrona för byte till Öresundståg tillbaka till Kungsbacka. Ankomstid 17.45

Jag reste med mitt jojo- kort och returresan utfärdades av bussföraren. Tog för givet att jag debiterades fullt biljettpris och tänkte inte mer på saken. Väl på tåget tittade jag på biljetten och såg då till min förvåning att priset för resan var 0 kr.

Jag vet att annan resenär i gamla postvagnen gjorde en resa tur o retur Göteborg Malmö och inte heller debiterades för returresan. Trodde att Skånetrafiken hade rättat till detta.

Kan det vara rätt att en returresa inom en viss tid är gratis? Och om den inte är det hur bär man sig åt för att betala rätt? Jag vet att jag borde fråga Skånetrafiken men vill ändå ställa frågan här.

Nvh, Bengt

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Gratis returresa

Citat Ursprungligen postat av Bengt Lennart Visa inlägg
    Gjorde igår (2018-06-07) en tur och returresa Kungsbacka - Svalöv. Tog Öresundståget från Kungsbacka 10.13, bytte i Helsingborg till Pågatåg (mot Ystad). Gick av i Teckomatorp och tog där buss till Svalöv och ankom ca 13.15.

Efter uträttat ärende i Svalöv tog jag bussen 14.58 till Landskrona för byte till Öresundståg tillbaka till Kungsbacka. Ankomstid 17.45

Jag reste med mitt jojo- kort och returresan utfärdades av bussföraren. Tog för givet att jag debiterades fullt biljettpris och tänkte inte mer på saken. Väl på tåget tittade jag på biljetten och såg då till min förvåning att priset för resan var 0 kr.

Jag vet att annan resenär i gamla postvagnen gjorde en resa tur o retur Göteborg Malmö och inte heller debiterades för returresan. Trodde att Skånetrafiken hade rättat till detta.

Kan det vara rätt att en returresa inom en viss tid är gratis? Och om den inte är det hur bär man sig åt för att betala rätt? Jag vet att jag borde fråga Skånetrafiken men vill ändå ställa frågan här.

Nvh, Bengt
    Vad jag har förstått är det så att om returresan påbörjas inom biljettens giltighetstid är i vart fall delen inom Skåne gratis, åker man däremot (som jag) tillbaka till Växjö får man betala för delen Osby-Växjö (dvs från sista station i Skåne).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nvh, Bengt
    Räckte giltighetstiden för att komma med tåget? En övergång med 0kr påslag ger heller ingen förlängd giltighetstid.

Vet inte om regeln om rätt att slutföra resan med första förbindelse gäller i ett sådant här fall.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-06-08 klockan 19:00:52.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Giltighetstiden på biljetten kungsbacka Svalöv var till 15.22. Returbiljetten "köptes" 14.59 på bussen till Landskrona.
    Ser nu på returbiljetten att den också är giltig till 15.22. Har jag alltså tjuvåkt från Landskrona till Kungsbacka är ju då frågan?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Giltighetstiden på biljetten kungsbacka Svalöv var till 15.22. Returbiljetten "köptes" 14.59 på bussen till Landskrona.
    Ser nu på returbiljetten att den också är giltig till 15.22. Har jag alltså tjuvåkt från Landskrona till Kungsbacka är ju då frågan?
    Du tog tåget 15.36? Viserades biljetten okulärt eller lästes reskassekortet med maskin?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja jag tog tåget 15.36, så nej giltigheten räckte inte till tåget från Landskrona. Giltigheten gick ut 15.22. Bussen ankomstid är 15.27 till Landskrona.

När jag gick på tåget i Landskrona var jag fortfarande lyckligt omedveten om att jag hade en biljett med utgången giltighetstid. Hade bara sett att det stod till Kungsbacka på den och nöjt mig med det.
    Jag blev aldrig viserad så undrar vad som hänt om jag blivit det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja jag tog tåget 15.36, så nej giltigheten räckte inte till tåget från Landskrona. Giltigheten gick ut 15.22. Bussen ankomstid är 15.27 till Landskrona.

När jag gick på tåget i Landskrona var jag fortfarande lyckligt omedveten om att jag hade en biljett med utgången giltighetstid. Hade bara sett att det stod till Kungsbacka på den och nöjt mig med det.
    Tänk vad mycket enklare och bättre det är med pappersbiljetter ändå.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Tänk vad mycket enklare och bättre det är med pappersbiljetter ändå.
    Ja, det var ju en pappersbiljett han hade?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Blir nog en tolkningsfråga utifrån punkt 4.4 i resevillkoren:

4.4 Uppehåll under Resan, och övergång, får göras inom Färdbevisets giltighetstid. Påstigning på sista färdmedlet ska ske inom giltighetstiden. Om ingen förbindelse till Resans slutdestination finns inom giltighetstiden har Resenären rätt att slutföra sin Resa med nästföljande anslutande förbindelse till slutdestinationen. Lokal avvikelser förekommer i Jönköpings län– se Jönköpings Länstrafiks hemsida.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •