Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Gratis sommarresor på SL - men bara för skolungdom!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Gratis sommarresor på SL - men bara för skolungdom!

Eftersom jag har ett registrerat Accesskort hos SL får jag då och då diverse info i min mejlinkorg. Nu senast fick jag detta glada meddelande!

"Dörren till sommarlovet står på glänt och i år finns skäl att fira lite extra om du går i skolan i Stockholms län!

Går du eller ditt barn till sommaren ut:

• årskurs 6–9 i grundskolan, grundsärskolan eller sameskolan,
    • årskurs 6–10 i specialskolan eller
    • årskurs 1 och 2 i gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan?

Då ska du snart få hem, eller redan ha fått, ett Accesskort laddat med avgiftsfritt resande med SL under perioden 16 juni – 9 augusti 2018. Biljetten gäller dygnet runt, veckans alla dagar.
    "

Jag har alls inget emot att man vill göra skolungdomarna i Stockholms län glada; det är dem väl unt att få denna trevliga present från SL. Min fråga är dock varför inte alla vi pensionärer också kunde få något motsvarande? Har man glömt bort att vi alla blir äldre och att även pensionärer mår bra av att komma ut och resa i SL-land?! Vi har ju dock betalat en massa skatter i en lång rad år som väl delvis har bekostat dessa gratisresor för skolungdomen.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Gratis sommarresor på SL - men bara för skolungdom!

Gäller inte bara i SL-land, det var ett regeringsbeslut nyligen att anslå medel att söka för LHM
    för att erbjuda skolungdom i viss ålder fria resor över sommaren. ÖTRAF har en liknande lösning.

Även Skånetrafiken kommer att erbjuda fria resor för barn.
    Men håller med om att ni pensionärer skulle ha större rätt att få åka gratis än barn.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag har alls inget emot att man vill göra skolungdomarna i Stockholms län glada; det är dem väl unt att få denna trevliga present från SL. Min fråga är dock varför inte alla vi pensionärer också kunde få något motsvarande? Har man glömt bort att vi alla blir äldre och att även pensionärer mår bra av att komma ut och resa i SL-land?! Vi har ju dock betalat en massa skatter i en lång rad år som väl delvis har bekostat dessa gratisresor för skolungdomen.
    Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Gäller inte bara i SL-land, det var ett regeringsbeslut nyligen att anslå medel att söka för LHM
    för att erbjuda skolungdom i viss ålder fria resor över sommaren. ÖTRAF har en liknande lösning.
    Således bara att skicka frågan till regeringen.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Även Skånetrafiken kommer att erbjuda fria resor för barn.
    Men håller med om att ni pensionärer skulle ha större rätt att få åka gratis än barn.
    Hur gör man i Västra Götaland med resor för skolungdom, sommarfritt i hela regionen eller?.
    Det finns dock vare sig sommarkort eller reducerat pris för pensionärer.
    Man tycker nog tomma bussar är bättre. I vartfall mer eller mindre tomma i typ 75 % av regionens yta!

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Hur gör man i Västra Götaland med resor för skolungdom, sommarfritt i hela regionen eller?.
    Det finns dock vare sig sommarkort eller reducerat pris för pensionärer.
    Elever i årskurs 6-9 i grundskolan och årskurs 1-2 i gymnasiet får ett sommarlovskort. Kortet gäller dygnet runt i hela Västtrafiks område från den 1 juni till den 31 augusti 2018.

När det gäller pensionärer Västtrafiks område finns fria resor för dem som fyllt 65 år inom kommunen där de bor. Det gäller dock ofta inte i högtrafik. I Borås t ex inte M-F 06.00 - 08.30 och 15.00 - 18.00.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Elever i årskurs 6-9 i grundskolan och årskurs 1-2 i gymnasiet får ett sommarlovskort. Kortet gäller dygnet runt i hela Västtrafiks område från den 1 juni till den 31 augusti 2018.

När det gäller pensionärer Västtrafiks område finns fria resor för dem som fyllt 65 år inom kommunen där de bor. Det gäller dock ofta inte i högtrafik. I Borås t ex inte M-F 06.00 - 08.30 och 15.00 - 18.00.
    Jo så är det. Någon kommun har t.o.m 75 år som lägre gräns.
    Men tänk om man införde ett sommarkort för alla "typ" Skåne. Kostar väl (ogogglat) runt 600 kr för 15 juni -- 15 augusti.
    Kanske ett bra tips för att fylla bla alla landsortsbussar!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Varför skulle inte yrkesarbetande 40-åringar må bra av att komma ut och resa?

Min tanke är att 40-åringarna har nästan alltid någon inkomst (må det sen vara sjukpenning) och pensionärer har alltid åtminstone garantipension (och har i ett helt liv kunnat spara av sina inkomster).
    Men skolungdom har inga egna inkomster, barnbidraget går ju till föräldrarna, och studiebidraget kommer inget i juli eller augusti.
    Man kanske tycker att skolungdomarna inte skall tvinga sig att arbeta bara för att få ihop pengar för att kunna resa med lokaltrafiken, utan att de skall kunna resa, t.ex. till någon badplats.

Så, jag tycker att det gjorts rätt prioriteringar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som flera andra varit inne på är detta en satsning som V fick med i statsbudgeten och förekommer i många (alla?) Län. Likaså insändarna från missunsamma pensionärer förekommer på många håll. I Sydsvenskan läste jag en insändare där några konstaterade att de inte var någon idé att köpa sommarlovet i år eftersom tågen och bussana skulle vara fulla av ohyffsade ungdomar.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-06-08 klockan 10:55:07.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Varför skulle inte yrkesarbetande 40-åringar må bra av att komma ut och resa?

Min tanke är att 40-åringarna har nästan alltid någon inkomst (må det sen vara sjukpenning) och pensionärer har alltid åtminstone garantipension (och har i ett helt liv kunnat spara av sina inkomster).
    Men skolungdom har inga egna inkomster, barnbidraget går ju till föräldrarna, och studiebidraget kommer inget i juli eller augusti.
    Man kanske tycker att skolungdomarna inte skall tvinga sig att arbeta bara för att få ihop pengar för att kunna resa med lokaltrafiken, utan att de skall kunna resa, t.ex. till någon badplats.

Så, jag tycker att det gjorts rätt prioriteringar.
    Håller med Broman!
    Dessutom lär dom sej åka kollektivt, vilket är bra för framtiden.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Pensionärer gnäller för mycket. Pensionärer får pension varje månad, det får inte skolungdom.

/jb (pensionär med 90-dagars SL-kort (med pensionärsrabatt) trots att det inte lönar sig; men är bekvämt)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Håller med Broman!
    Dessutom lär dom sej åka kollektivt, vilket är bra för framtiden.

/TKO
    Får väl betraktas som ett köttben åt V som fick något att vara glada över i budgeten och något att nämna i valrörelsen , anslaget var väl i dimension 300mkr men det går ju till länstrafikerna så samhällsekonomiskt är det väl mer eller mindre ett nollsummespel. Verklig kostnad blir då utebliven inkomst från de resor som ungdomarna skulle gjort ändå. Som regel,är det ju också rätt gott om plats i lokal kollektivtrafik på sommaren.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Noterar också med viss glädje att på bara några få minuter har en flitig moderator ändrat min status till 1klass.
    Jag har faktiskt i många år i Pv några gånger förordat att medlemmar borde få någon lite extra status så det här var kul.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Noterar också med viss glädje att på bara några få minuter har en flitig moderator ändrat min status till 1klass.
    Jag har faktiskt i många år i Pv några gånger förordat att medlemmar borde få någon lite extra status så det här var kul.
    Just nu sitter jag och vaktar för att det inte ska bli för många obehandlade förfrågningar. Senare ikväll ska jag nog ut på byn, men tillsvidare kan folk räkna med snabb service!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ge gärna SJK-medlemmarna en egen blänkande 'guldstjärna' eller annan positiv symbol här i forumet; det kan de förtjäna tycker jag. Men att införa beteckningen 1. Klass – och därmed underförstått stämpla alla andra passagerare som 2. Klass – känns lite konstigt i en värld där vi normalt vanligen eftersträvar jämlikhet. Särskilt som PV är öppet för alla registrerade järnvägsvänner, både SJK-medlemmar såväl som alla andra.

Varför ska man alltså peka ut enbart vissa skribenter som av en högre klass när Postvagnen består av så många olika 'passagerare', både SJK-medlemmar och andra vilka har egen bildserver eller annat sätt att förvara sina viktiga och intressanta järnvägsbilder på!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Ge gärna SJK-medlemmarna en egen blänkande 'guldstjärna' eller annan positiv symbol här i forumet; det kan de förtjäna tycker jag. Men att införa beteckningen 1. Klass – och därmed underförstått stämpla alla andra passagerare som 2. Klass – känns lite konstigt i en värld där vi normalt vanligen eftersträvar jämlikhet. Särskilt som PV är öppet för alla registrerade järnvägsvänner, både SJK-medlemmar såväl som alla andra.

Varför ska man alltså peka ut enbart vissa skribenter som av en högre klass när Postvagnen består av så många olika 'passagerare', både SJK-medlemmar och andra vilka har egen bildserver eller annat sätt att förvara sina viktiga och intressanta järnvägsbilder på!
    Det är väl iofs en ot-avvikelse i denna tråd, men då frågan är väckt: Om man vill åka 1 klass så betalar man för det. Om man vill ha tillgång till bilduppladdning så betalar man för det, d v s man är medlem i SJK.

Något mer att tillägga finns knappast i denna fråga.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Att bli utpekad som SJK-medlem är knappast något meriterande ändå, så var inte avundsjuk.

Tillbaka till trådens ämne, klart som sjutton att pensionärerna gnäller. De har ju bara haft 65 år på sig att finansiera sitt kollektivtrafikåkande om man ska vara lite krass. Det har inte ungdomarna. Jag hade också helst velat åka gratis överallt men eftersom jag är yrkesarbetande och har en inkomst varje månad vilket barnen inte har, så skulle jag aldrig få för mig att klaga på något som ett barn får men inte jag. Det hade om inte annat fått mig att framstå som en riktigt gnällig typ.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Pensionärer gnäller för mycket. Pensionärer får pension varje månad, det får inte skolungdom.
    Det är offtopic, men hur mycket man har kvar efter pensionen varierar mellan de som haft tjänstepension och bor i skuldfritt hus och de som har bara har garantipension och bor i (ofrivilligt) nyrenoverad lägenhet. Samma sak för skolungdom, där det i praktiken beror på hur mycket föräldrarna kan bidra med. Och hur mycket ett månadskort kostar. Jag tror inte att de som får "äldreförsörjningsstöd" kan få extra pengar till månadskort.

Östgötatrafiken hade ett tag att pensionärsrabatten ("senior") från 70 år, inte 65 (men det är nu tillbaka till 65). Och ungdomar (upp till 26) kan i Östergötland köpa fritidskort för 180 kr/månad, det kan inte pensionärer (eller vuxna).

Senast redigerat av pml den 2018-06-09 klockan 19:59:49.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Som flera andra varit inne på är detta en satsning som V fick med i statsbudgeten och förekommer i många (alla?) Län. Likaså insändarna från missunsamma pensionärer förekommer på många håll. I Sydsvenskan läste jag en insändare där några konstaterade att de inte var någon idé att köpa sommarlovet i år eftersom tågen och bussana skulle vara fulla av ohyffsade ungdomar.
    Några ohyffsade ungdommar lär inte vara ett problem. Skulle ha svårt att se mig några ungdommar tåg och bussnörda. Iallafall lär de vara en klar minoritet. Visst jag kommer att nörda runt i Skåne med gratiskortet men många fler lär det inte vara!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •