Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Får "alla" köra överallt?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1

    Får "alla" köra överallt?

    Hej!

    Nu är det ju sommar, och ibland omledningar av olika orsaker... Min fråga är hur en lokförare kan eller får köra på en tidigare obekant bana.... Låt oss ta ett exempel: -Ett MRT-tåg till Göteborg får i Hallsberg reda på att han/hon inte kan framgå ordinarie väg, då något mackel uppstått i Vårgårda. Blir han/hon då tvungen att köra själv, exmpelvis Herrljunga - Borås -Göteborg, trots liten (eller ingen) linjekännedom sedan tidigare? Eller måste hon/han ha en "lots" med ombord, som är välbekant på sträckan? Blir intressant att få höra svaren! (Jo, jag såg såväl ett X2-sätt som ett MRT-sätt runt Borås för några veckor sedan. Därav frågan!)

    MVH Sven i Göteborg


  2. #2
    Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    304

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Så vitt jag vet är minimikravet att man studerat linjeboken innan man ger sig ut på en obekant linje.

    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

  3. #3

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Det korta svaret är att det är upp till järnvägsföretaget. T ex inom Transdev måste man vara examinerad i respektive trafikeringssystem, i detta fallet både system H och M. Dessutom finns krav på linjekännedom.

    Lindman

    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    160

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    En fundering:
    Om man, som trådskaparen skriver, får reda på att man skall köra annan väg än normalt bara några mil före omledningspunkten - hur hinner man då studera linjeboken?
    Eller, skall man innan avresa från startorten ha studerat alla tänkbara omledningsvägar?
    -Per


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    En fundering:
    Om man, som trådskaparen skriver, får reda på att man skall köra annan väg än normalt bara några mil före omledningspunkten - hur hinner man då studera linjeboken?
    Eller, skall man innan avresa från startorten ha studerat alla tänkbara omledningsvägar?
    -Per
    Man får väl sätta sig och läsa i boken då. Senast före omledningssträckan.

    Ett svar från gamla postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1065985 - Operatörerna kan göra olika.

    Senast redigerat av Ville den 2018-06-07 klockan 10:43:28.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Man får väl sätta sig och läsa i boken då. Senast före omledningssträckan.

    Ett svar från gamla postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1065985 - Operatörerna kan göra olika.
    Det står där bl.a.:
    Man delar in linjekännedom i tre nivåer: begränsad linjekännedom, normal linjekännedom och särskilt god linjekännedom.
    Föraren vid en tågfärd ska alltid ha minst begränsad linjekännedom, som man tillägnar sig genom att läsa på i förväg i linjeboken.
    Endast begränsad linjekännedom är i princip inte tillräckligt för att köra tåg i system M, F och R, men undantag kan förekomma efter särskilt beslut från järnvägsföretaget.

    Slutsats blir väl att en system M-bana blir svår att använda för omledning vid trafikstopp. Bland annat har väl
    Herrljunga–Borås System M (kanske är så att de som kör Stockholm-Göteborg behöver provåkt i hytten Herrljunga–Borås, eller åtminstone sett en film).

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-06-07 klockan 11:25:23.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    491

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Hr-B-G har ATC hela vägen (förutom själva Borås ?) så föraren borde
    kunna klara sig med skummning av linjeboken.

    Senast redigerat av stefan skoglund den 2018-06-07 klockan 12:06:27. Anledning: faktafel....

  8. #8
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Hr-B-G har ATC hela vägen (förutom själva Borås ?) så föraren borde
    kunna klara sig med skummning av linjeboken.
    Det är fortfarande System M på sträckan Herrljunga - Borås. ATC mildrar inte kravet på linjekännedom i System M.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    137

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Citat Ursprungligen postat av Sven i Göteborg Visa inlägg
    Hej!

    Nu är det ju sommar, och ibland omledningar av olika orsaker... Min fråga är hur en lokförare kan eller får köra på en tidigare obekant bana.... Låt oss ta ett exempel: -Ett MRT-tåg till Göteborg får i Hallsberg reda på att han/hon inte kan framgå ordinarie väg, då något mackel uppstått i Vårgårda. Blir han/hon då tvungen att köra själv, exmpelvis Herrljunga - Borås -Göteborg, trots liten (eller ingen) linjekännedom sedan tidigare? Eller måste hon/han ha en "lots" med ombord, som är välbekant på sträckan? Blir intressant att få höra svaren! (Jo, jag såg såväl ett X2-sätt som ett MRT-sätt runt Borås för några veckor sedan. Därav frågan!)

    MVH Sven i Göteborg
    En första förutsättningarna är att man har giltig behörighet på aktuell trafikeringssystem. Herrljunga-Borås har system M, så utan den behörigheten är det stopp.

    Sedan är det ju järnvägsföretagets sak att se till att förarna har linjekännedom i förväg. De varianter på omledningar som finns är ju begränsade.
    Jim


  10. #10
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 879

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Förutsatt att man har behörighet för resp traikeringssystem, så får man efter egen bedömning köra utan linjekännedom och med begränsad hastighet, även det efter egen bedömning. Dock ska man meddela detta till Tkl. Sen kan resp operatör ha egna regler som säger annat.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 850

    Sv: Får "alla" köra överallt?

    Jag tror det tyvärr fuskas en hel del med detta nuförtiden! System M ingår knappast i många av de senare utbildade förarnas kunskaper och examineras inte heller på JTF prov utom för de som normalt har sin tjänstgöring på sådana banor. Utan riktig system M utbildning borde det vara direkt stopp för körning oavsett linjekännedom och ATC! ATC systemet skyddar inte fullt ut mot de risker som finns i system M utan det bygger på dubbla av kontroller Tkl och förare!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •