Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ombyggnad vid Sundbyberg och Saltsjöbanan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ombyggnad vid Sundbyberg och Saltsjöbanan?

Skulle ut och nattsudda i tisdags och passade på att ta lokaltåget till stan för att se om jag lyckades hitta rätt utgång till Sergels torg. Såg att man satt upp gula plaststaket efter spåret sydöst om Sundbyberg. Någon som vet vad som ska göras. Har för mig att man vill gräva ner spåret och tycker att det är konstigt om man lägger om spåret mellan Huvudsta och Sundbyberg. Eller förbereder man provisoriska spår för att sedan börja gräva för en tunnel vid Sundbyberg station.
    Har försökt hitta material om hur man tänkt sig ombyggnaden och hur den ska genomföras. Tycker att det ser smalt ut om man ska ha två provisoriska spår ovanpå marken samtidigt som man ska gräva för fyra spår och en eller tre plattformar.
    Annars verkar det inte hända så mycket med fyrspårsutbyggnaden så varför ska man stänga av banan under juli-augusti.

Brukar besöka Fotografiska och har kollat in beskrivningen på hur nya slussen kommer att se ut. Men jag hittar inga uppgifter om hur Saltsjöbanan kommer att gå. Var på studiebesök på Saltsjöbanan för en massaårsedan och fick då veta att det fanns förslag på att koppla ihop Saltsjöbanan, t-banan Slussen och snabbspårvägen vid Hammarby sjöstad. Någon som vet hur det kommer att se ut när det är klart?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ombyggnad vid Sundbyberg och Saltsjöbanan?

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Skulle ut och nattsudda i tisdags och passade på att ta lokaltåget till stan för att se om jag lyckades hitta rätt utgång till Sergels torg. Såg att man satt upp gula plaststaket efter spåret sydöst om Sundbyberg. Någon som vet vad som ska göras. Har för mig att man vill gräva ner spåret och tycker att det är konstigt om man lägger om spåret mellan Huvudsta och Sundbyberg. Eller förbereder man provisoriska spår för att sedan börja gräva för en tunnel vid Sundbyberg station.
    Har försökt hitta material om hur man tänkt sig ombyggnaden och hur den ska genomföras. Tycker att det ser smalt ut om

man ska ha två provisoriska spår ovanpå marken samtidigt som man ska gräva för fyra spår och en eller tre plattformar.
    Annars verkar det inte hända så mycket med fyrspårsutbyggnaden så varför ska man stänga av banan under juli-augusti.
    Brukar besöka Fotografiska och har kollat in beskrivningen på hur nya slussen kommer att se ut. Men jag hittar inga uppgifter om hur Saltsjöbanan kommer att gå. Var på studiebesök på Saltsjöbanan för en massaårsedan och fick då veta att det fanns förslag på att koppla ihop Saltsjöbanan, t-banan Slussen och
    snabbspårvägen vid Hammarby sjöstad. Någon som
    vet hur det kommer att se ut när det är klart?
    Det är främst Barkarby-Spånga man arbetar med nu och som föranleder avstängningar. Sundbyberg-Huvudsta ligger en bit in i framtiden men innan man sätter igång med det avsnittet ska man flytta en del ledningar och sådant. Kan ha varit
    sådant arbete eller något helt annat som föranledde plaststaket. Sundbyberg och nedgrävningen där är ju det i särklass mest komplicerade avsnittet i 4-spårsbygget. Det finns inte mycket plats och trafiken ska helst rulla även under byggnationen. Det är tänkt att utföras så att först flyttas två befintliga spår till nytt läge vid sidan i ytläge och trafiken leds över dessa spår. Så gräver man ner och bygger ett tråg för två spår bredvid och när det är klart leder man trafiken till detta tråg. Sedan gräver och bygger man ett tråg till där de provisoriska spåren låg och när även detta tråg är klart släpper man på trafiken mot Huvudsta. Sista biten till Tomteboda är man väl inte riktigt klar över , det finns en del önskemål ommnedgrävning även i Solna men det är så långt i framtiden att det finns lite rådrum.
    För Slussen och Saltsjöbanan blir det inte så märkvärdigt, station ungefär i tidigare läge men plattform för två spår vilket blir en förbättring. Förlängning åt något håll får nog betecknas som spekulation och önsketänkande.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-06-07 klockan 01:05:16.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •