Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nytt info-bottennapp

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 940

    Nytt info-bottennapp

    "Från Ericsson till Trafikverket

    Telekom och järnväg kan tyckas vara branscher med vattentäta skott sinsemellan. Kanske var det så tidigare men inte längre, när järnvägen digitaliseras."


    Vem mailar Trafikverkets informationsavdelning och talar om att telefoni och järnväg vuxit upp tätt tillsammans, närmast jämförbara med siamesiska tvillingar?

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-06-06 klockan 19:21:53.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 832

    Sv: Nytt info-bottennapp

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Från Ericsson till Trafikverket

    Telekom och järnväg kan tyckas vara branscher med vattentäta skott sinsemellan. Kanske var det så tidigare men inte längre, när järnvägen digitaliseras."


    Vem mailar Trafikverkets informationsavdelning och talar om att telefoni och järnväg vuxit upp tätt tillsammans, närmast jämförbara med siamesiska tvillingar?
    Ja man undrar... järnvägen växte ju upp tillsammans med telegraf och telefon som var en förutsättning för att bedriva tågtrafik med tåganmälan och ordergivning. Och även det rikstäckande allmänna nätet växte väl upp på stolpar parallellt med järnvägen. Järnvägen fick så småningom eget rikstäckande telenät.


  3. #3
    Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    372

    Sv: Nytt info-bottennapp

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Från Ericsson till Trafikverket

    Telekom och järnväg kan tyckas vara branscher med vattentäta skott sinsemellan. Kanske var det så tidigare men inte längre, när järnvägen digitaliseras."


    Vem mailar Trafikverkets informationsavdelning och talar om att telefoni och järnväg vuxit upp tätt tillsammans, närmast jämförbara med siamesiska tvillingar?
    Jag äger en fin telegrafapparat som användes i järnvägsammanhang. Det du sände trycktes på en remsa. Järnvägen och telegrafen utvecklades nog ganska parallellt.


  4. #4
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 078

    Sv: Nytt info-bottennapp

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vem mailar Trafikverkets informationsavdelning och talar om att telefoni och järnväg vuxit upp tätt tillsammans, närmast jämförbara med siamesiska tvillingar?
    Om det är en så angelägen fråga att det föranleder uttryck som "bottennapp" så utgår jag ifrån att du själv gör det. (Annars blir frågan om vem som mailar mest konstig; djup indignation, men ingen egen insats.)

    Dessutom så kan ju faktiskt "tidigare" syfta på vilken epok som helst i järnvägens mer än 150-åriga historia. Det vill säga att utsagan kan stämma i och för sig ur den synvinkel som skribenten uppfattat som relevant. T ex kan ju 1980- eller 1990-talen sägas vara "tidigare" lika väl som 1860- eller 1920-talen? (Om man nu inte bara är ute efter att slå folk i skallen för iskallenslagandets skull?)


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 693

    Sv: Nytt info-bottennapp

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Om det är en så angelägen fråga att det föranleder uttryck som "bottennapp" så utgår jag ifrån att du själv gör det. (Annars blir frågan om vem som mailar mest konstig; djup indignation, men ingen egen insats.)

    Dessutom så kan ju faktiskt "tidigare" syfta på vilken epok som helst i järnvägens mer än 150-åriga historia. Det vill säga att utsagan kan stämma i och för sig ur den synvinkel som skribenten uppfattat som relevant. T ex kan ju 1980- eller 1990-talen sägas vara "tidigare" lika väl som 1860- eller 1920-talen? (Om man nu inte bara är ute efter att slå folk i skallen för iskallenslagandets skull?)
    Precis, desinformationen TRV sänder ut dagligdags på skyltar och genom järda är efter värre.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 940

    Sv: Nytt info-bottennapp

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Om det är en så angelägen fråga att det föranleder uttryck som "bottennapp" så utgår jag ifrån att du själv gör det. (Annars blir frågan om vem som mailar mest konstig; djup indignation, men ingen egen insats.)

    Dessutom så kan ju faktiskt "tidigare" syfta på vilken epok som helst i järnvägens mer än 150-åriga historia. Det vill säga att utsagan kan stämma i och för sig ur den synvinkel som skribenten uppfattat som relevant. T ex kan ju 1980- eller 1990-talen sägas vara "tidigare" lika väl som 1860- eller 1920-talen? (Om man nu inte bara är ute efter att slå folk i skallen för iskallenslagandets skull?)
    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Precis, desinformationen TRV sänder ut dagligdags på skyltar och genom järda är efter värre.
    Skillnaden är att när det gäller informationen via Järda och skyltar är den färskvara, dvs om man lägger en timme på att kvalitetssäkra den blir enda effekten att den garanterat är inaktuell. I detta fall fanns alla möjligheter att ganska snabbt ta reda på hur det verkligen förhåller sig, det kan t o m vara så att informationen är tillgänglig direkt på Trafikverkets hemsida. Sedan vill jag nog hävda att symbiosen gällde även 1990-talet, då det exempelvis handlade om att bygga upp optofibernät tillsammans med Tele2 som samtidigt byggde ut sitt mobilnät. Däremot går det naturligtvis alltid att med ett tillräckligt inskränkt perspektiv hävda vad man vill.

    Mail-frågan kan anses som retorisk, ska fundera hur jag ska skriva.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 693

    Sv: Nytt info-bottennapp

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skillnaden är att när det gäller informationen via Järda och skyltar är den färskvara, dvs om man lägger en timme på att kvalitetssäkra den blir enda effekten att den garanterat är inaktuell. I detta fall fanns alla möjligheter att ganska snabbt ta reda på hur det verkligen förhåller sig, det kan t o m vara så att informationen är tillgänglig direkt på Trafikverkets hemsida. Sedan vill jag nog hävda att symbiosen gällde även 1990-talet, då det exempelvis handlade om att bygga upp optofibernät tillsammans med Tele2 som samtidigt byggde ut sitt mobilnät. Däremot går det naturligtvis alltid att med ett tillräckligt inskränkt perspektiv hävda vad man vill.

    Mail-frågan kan anses som retorisk, ska fundera hur jag ska skriva.
    Ja, men å andra sidan är det inget som påverkar resan på Trafikverkets infrastruktur till skillnad från den undermåliga trafikinformationen.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Nytt info-bottennapp

    Det man kan fråga sig är om järnvägen har hängt med i den livslängdsförkortning som teknikutvecklingen inom telekom medfört?

    På 1980-talet räknade tillverkare och televerk lite runt om i världen med 40 till 50 års livslängd på automatiska telefonstationer, t ex Ericssons AXE. Sedan dess har den fasta telefonens betydelse helt klart minskat genom flera generationers mobiltelekom. Det har betytt att när 1G-system fasats ut (t ex NMT i Norden och TACS i UK samt Italien) har näten skrotats. 2G eller GSM gick i drift 1991 - 92 på de första marknaderna och redan för några år sedan har några GSM-nät stängts då bättre tjänster erbjuds av t ex 3G och 4G och redan nu finns testdrift av 5G.

    På 1990-talet specificerades i järnvägsvariant av GSM, kallad GSM-R, och en relevant fråga är hur mycket har GSM-R utvecklats mot senare generationers mobilsystem?

    Här i vagnen har det skrivits att ERMTS i Sverige körs på kretskopplade GSM-R dataförbindelser och inte på en GPRS-variant av GSM-R. Om det fortfarande stämmer så kan man nog med fog anse att järnvägen ligger cirka 20 år efter telekomvärlden, som kanske redan genom GPRS (som av en del kallades 2.5G), men som utan tvekan med 3G erbjöd en första form av mobilt Internet som sedan förbättrats med 4G till mobilt bredband.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •