Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tisdagsbilderna

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tisdagsbilderna

När jag ska titta på tisdagsbilderna får jag alltid ett felmeddelande om servercertifikatet, är det några fler som får det? Jag har skickat en kopia av meddelandet till Broman också.

/Gunnar

Sv: Tisdagsbilderna

Har aldrig haft några problem att se Bromans bilder. Är det bara just tisdagsbilderna du har problem med? Vad använder du för webbläsare? Har du provat att använda en annan webbläsare? Vad står där mer på detta felmeddelande?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

The servers's certificate did not match its hostname. Accept?
    Server name: www.hansbroman.se

/Gunnar

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lindkvist Visa inlägg
    The servers's certificate did not match its hostname. Accept?
    Server name: www.hansbroman.se

/Gunnar
    Men vad händer om du klickar på Accept?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Då ser jag bilderna men meddelandet visar väl att det är något fel med certifikatet?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Då ser jag bilderna men meddelandet visar väl att det är något fel med certifikatet?
    Jag är förbryllad. Jag anlitar webbhotellet one.com för mina bilder, och det är också genom dem som jag "hyr" domännamnet hansbroman.se . Märkligt att en av alla läsares datorer inte är nöjd med certifikatet men att andra är det.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Kontrollerar man Hans Bromans server med SSL Labs test (https://www.ssllabs.com/ssltest/) ser man en viktig info
    This site works only in browsers with SNI support
    Det innebär att den inte fungerar med äldre webläsare. Så frågan högre upp i tråden om vilken webläsare du använder borde ge svaret på problemet.

/Olle

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ollec Visa inlägg
    Kontrollerar man Hans Bromans server med SSL Labs test (https://www.ssllabs.com/ssltest/) ser man en viktig info
    This site works only in browsers with SNI support
    Det innebär att den inte fungerar med äldre webläsare. Så frågan högre upp i tråden om vilken webläsare du använder borde ge svaret på problemet.

/Olle
    Bara en gissning: Kan orsaken vara att jag i mars eller april, efter en diskussion i Postvagnen, ställde om mitt "hotellrum" till att ha säkerhetsnivån https, alltså med SSL? Något som jag hade läst att de flesta webbläsare klarar, dock inte några äldre webbläsare.

/Olle
    Därför är det alltid bra att uppdatera webbläsaren till senaste version, oavsett från vilken utvecklare ens webbläsare kommer ifrån.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Därför är det alltid bra att uppdatera webbläsaren till senaste version, oavsett från vilken utvecklare ens webbläsare kommer ifrån.
    Därför är det alltid bra att använda en dator som man har administratörsbehörighet för?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Du är på rätt spår.
    What is SNI?
    Server Name Indication is an extension of the TLS protocol that allows one to host multiple SSL certificates at the same IP address, but it's browser ubiquity is not nearly universal yet.

Då du inte har en egen server utan ditt servernamn delar ip-adress med flera andra namn så måste en webläsare stödja SNI om du väljer https istället för http.
    En webläsare med SNI stöd hanterar att ditt SSL certifikat anger namnen *.hansbroman.se hansbroman.se, dvs både med och utan inledande www. Men stödjer webläsaren inte SNI så ser den att servern även har ett certifikat för namnen *.one.com one.com och tycker därmed att det är något fel med certifikatet.

/Olle

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Därför är det alltid bra att använda en dator som man har administratörsbehörighet för?
    Förstår att du syftar på att folk läser PV på jobb, som du har ordat mycket om tidigare. Det är ju såklart inget man kan påverka om man själv inte kan uppdatera webbläsaren.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Där har vi nog orsaken! Min webläsare är för gammal.

/Gunnar

Medlem
    nov 2017

Du är på rätt spår.
    What is SNI?
    Server Name Indication is an extension of the TLS protocol that allows one to host multiple SSL certificates at the same IP address, but it's browser ubiquity is not nearly universal yet.

Då du inte har en egen server utan ditt servernamn delar ip-adress med flera andra namn så måste en webläsare stödja SNI om du väljer https istället för http.
    En webläsare med SNI stöd hanterar att ditt SSL certifikat anger namnen *.hansbroman.se hansbroman.se, dvs både med och utan inledande www. Men stödjer webläsaren inte SNI så ser den att servern även har ett certifikat för namnen *.one.com one.com och tycker därmed att det är något fel med certifikatet.

/Olle
    Skulle problemet undanröjas om jag begärde av webbhotellet att de slopar adressen hansbroman.se och enbart har kvar den med punkt framför, dvs med www. framför? När jag startade egen domän erbjöds jag båda dessa varianter och tackade ja, men i verkligheten använder jag bara den med www. framför. Jag tolkar ditt svar som att problemet inte skulle undanröjas då, men jag är tacksam för en bekräftelse.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Skulle problemet undanröjas om jag begärde av webbhotellet att de slopar adressen hansbroman.se och enbart har kvar den med punkt framför, dvs med www. framför? När jag startade egen domän erbjöds jag båda dessa varianter och tackade ja, men i verkligheten använder jag bara den med www. framför. Jag tolkar ditt svar som att problemet inte skulle undanröjas då, men jag är tacksam för en bekräftelse.
    Det har ingen betydelse om du använder www.hansbroman.se eller hansbroman.se. Problemet är att äldre webläsare (utan SNI stöd) inte kan hantera att man använder https på en server som har många namn som delar på samma ip-adress. Det är standard för vanliga webhotell att man delar på en server och en ip-adress och alla nyare webläsare stödjer det. Men om en gammal webläsare används så får man en varning om certifikatsfel.

/Olle

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller att vara anställd på ett företag som ser till att personalens datorer har bra och uppdaterade webbläsare (kanske inte allra senaste utan en ESR-version, men inte flera år gammal).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Förstår att du syftar på att folk läser PV på jobb, som du har ordat mycket om tidigare. Det är ju såklart inget man kan påverka om man själv inte kan uppdatera webbläsaren.
    Behöver inte vara jobbet, datorn kan finnas på ett bibliotek, internetcafé etc. Lösningen är således inte så enkel som att alla läsare borde uppdatera sin web-läsare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När jag ska titta på tisdagsbilderna får jag alltid ett felmeddelande om servercertifikatet, är det några fler som får det? Jag har skickat en kopia av meddelandet till Broman också.

/Gunnar
    Jag får inget felmeddelande, men som jag meddelade i mars kan jag på en av mina äldre datorer inte se bilderna. Mozilla säger att datorn är för gammal för att installera Firefox på så jag får köra Safari 6.1.6. Alla andra bilder kan jag se. Till och med Lindmans bilder som jag fram till för något år sedan inte såg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •